PROMJENE PREKO NOĆI

Profesor s Prometnog: ‘Staze kod HNK su dobro napravljene, ali točno znam gdje će uskoro biti pravi prometni kolaps!‘

Mislim da ljudi koji tamo žive moraju napokon osvijestiti da je imati automobil i živjeti u centru grada luksuz, kaže prof. Ševrović

Biciklistička staza ispred HNK i Pravnog fakulteta

Nakon što je zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević ispred Hrvatskog narodnog kazališta gotovo preko noći maknuo parking-mjesta i povukao dvije biciklističke staze, koje sada spajaju Deželićevu s Masarykovom, podiglo je to burnu raspravu među političarima i Zagrepčanima, a najviše o manjku parking-mjesta u centru i "ugroženoj sigurnosti biciklista".

Tako je Ivica Lovrić, bivši bliski suradnik pokojnog Milana Bandića, a sada predsjednik stranke Plavi grad, istaknuo da Tomaševićevu novu "biciklističku stazu u dužini od 50-ak metara automobili dva puta sijeku, a time se ugrožava sigurnost biciklista". Konkretno, na jednom se mjestu ispred Trga Republike Hrvatske automobili uključuju na kolnik, a na drugom isključuju.

- Gradonačelnik Tomislav Tomašević bit će izravno odgovoran ako se u tih 50 metara staze nešto dogodi bilo kojem biciklistu - rekao je bivši gradski pročelnik.

image

Biciklistička staza ispred HNK i Pravnog fakulteta

Kako bismo provjeriti jesu li biciklističke staze opasne ili ne, kontaktirali smo profesora s Fakulteta prometnih znanosti dr. sc. Marka Ševrovića. Pitali smo ga osim toga koji bi problemi na tom dijelu mogli nastati i treba li Zagreb, kao većina europskih gradova, ići prema centru bez automobila. Ševrović je većinu kritika građana i političara odbacio kao neutemeljene.

- Prošao sam nedavno tim dijelom ispred HNK i moram reći da je sve dobro napravljeno. Staza je propisno označena, linije su iscrtane jakom bojom. Što se sigurnosti biciklista tiče, to da se staza presijeca na dva mjesta ne bi trebao biti problem jer je ograničenje brzine 30 km/h. Znači, jedino se nešto može dogoditi zbog ljudske gluposti, nepridržavanja brzine, a ne zbog prometnog rješenja - ispričao je.

Osim toga, prema njemu je sada linija ispred HNK sigurnija za bicikliste nego prije. Konkretno, biciklisti su se prije morali s Deželićeve penjati na nogostup ispred Pravnog fakulteta, gdje su pješaci, pa se opet spuštati na stazu u Masarykovoj, što je sada riješeno.

image

Biciklistička staza ispred HNK i Pravnog fakulteta

Ipak, na pitanje nisu li Tomaševićeve staze sada "izbile" nekoliko desetaka vrijednih parking-mjesta u centru za tamošnje stanare koji se ionako bore s parkingom - Lovrić, recimo, navodi da se sada "ruši komoditet građana i kvaliteta života i nanosi se šteta i proračunu Zagrebparkinga i Zagrebačkog holdinga" - a Ševrović odgovara da je "stupanj motorizacije u centru Zagreba ionako neodrživ".

- Mislim da ljudi koji žive u centru moraju napokon osvijestiti da je imati automobil i živjeti u centru grada luksuz. Grad nije nikome dužan osigurati parking u centru, ako želite imati automobil i parking, kupite stan s garažom na periferiji. U svim europskim gradovima centar je za javni prijevoz, pješake i bicikle. Ludo je da svojim automobilom zauzimate javnu površinu u strogom centru i da za to još plaćate povlaštenu parking-kartu - veli profesor Ševrović.

Inače, takvih povlaštenih parking-karata u prvoj zoni sada ima 13.000, a statistike Eurostata pokazuju kako se u posljednjih tridesetak godina utrostručio broj automobila na našim prometnicama čime promet postaje neodrživ.

Zato Ševrović kaže da Zagreb ima i većih problema od te biciklističke staze. A to je grozno prostorno planiranje koje će uskoro izazvati potpuni prometni kolaps. Konkretno, misli na stambene komplekse koji su nedavno sagrađeni u Prilazu Baruna Filipovića kod Črnomerca.

- Tamo je sada sagrađeno stanova za valjda 15 tisuća ljudi. Ne postoji prometna infrastruktura u Zagrebu koja to može izdržati, tamo će uskoro biti potpuni prometni kaos. Vjerojatno bi i tamo trebalo maknuti parkirna mjesta i osigurati biciklističke staze jer ljudi ujutro neće moći na posao i to će biti nemoguće riješiti - govori.

image

Biciklistička staza ispred HNK i Pravnog fakulteta

Podsjetimo, pričalo se još u vrijeme Bandića o garaži kod HNK, ali i o podzemnoj garaži kod Klaićeve. Prema najavama iz Grada, javnu podzemnu garažu ispod srednjoškolskog igrališta u Klaićevoj ulici pored istoimene Klinike za dječje bolesti s 800 parkirnih mjesta trebalo bi početi graditi 2025. godine, a dovršiti u drugoj polovici 2026.

Štoviše, da sada čak ima više parkirališnih mjesta u centru nego prije, rekao je nedavno za Večernji predsjednik Gradske četvrti Donji grad Robert Faber. U Donjem gradu samo je prošle godine, kako kaže, oslobođeno više od stotinu parkirališnih mjesta koja su uglavnom bila pod ugostiteljskim terasama. "Ali ljudi primjećuju samo kada se nešto makne, a ono što im se ponudi ne doživljavaju", požalio se dodajući da su nedavno oslobođena tri mjesta upravo kod HNK u smjeru Marulićeva trga.

Na kraju, Ševrović, iako podržava biciklističke staze, ističe i jedan drugi problem vezan uz biciklistički grad: nedostatak parkinga za bicikle u centru.

- Ljudi dođu do grada biciklom po novim stazama i onda ga nemaju gdje zavezati, to se mora riješiti. Dobro, to su možda brige o kojima sada još ne moramo razmišljati, ali uskoro ćemo morati - zaključuje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 10:37