OD TITA DO LOGORA NDH

Što se događa s Crnom Katicom? Na njenom mjestu u Zagrebu je golemi šator, građani se čude, doznali smo o čemu je riječ

Povijesnu dubiozu slavne lokomotive Ministarstvo kulture razriješilo je tek 2019. na zahtjev Muzeja grada Koprivnice

Šator pored Glavnog kolodvora u Zagrebu privlači pažnju prolaznika

 Jutarnji/

Zove se Crna Katica i najstarija je sačuvana parna lokomotiva u Hrvatskoj. Simbol je zagrebačkog Glavnog kolodvora, ali trenutno je ‘nema‘. Umjesto toga prolaznike i putnike dočekuje veliki montažni šator.

image
Jutarnji/

Građani, s kojima razgovaramo, najčešće kažu da ne znaju što se događa, a neki nam kažu kako misle da je vjerojatno riječ o nadogradnji kolodvora ili pruge, međutim Katica se- obnavlja. Kako doznajemo punih će se 210 dana uređivati i obnavljati, a samo je jedan od prolaznika pogodio o čemu je riječ.

image
Jutarnji/

- Pa tu je Crna Katica, ne? Sjećam se da je tu bio vlak stajao još od Tuđmana, a možda i prije. To je vlak koji su koristili za konc. logore u vrijeme Drugog svjetskog rata, ako se ne varam, govori nam Alen (65), ali zapravo je samo polovično pogodio.

Istražili smo stoga povijest slavne lokomotive.

image

Lokomotiva je dugo bila u lošem stanju

Marko Todorov/cropix/Cropix
image
Marko Todorov/cropix/Cropix

Crna Katica je proizvedena 1891. u Budimpešti pod imenom MÁV 326.363 kao jedna od samo dvije parne lokomotive za standarde željeznica u to vrijeme. Mogla je doseći brzinu do 45 km/h, a za ovu teretnu Prometovala je trasom Budimpešta - Koprivnica – Dugo Selo – Zagreb – Karlovac – Rijeka. Lokomotiva je mogla doseći brzinu do 45 km/h što je svrstava među brže teretne lokomotive svoje ere. Sveukupno je izrađeno 497 Crnih Katica od kojih je preživjela samo Crna Katica s HŽ brojem 125-052.

Dugo se mislilo da je vozila Židove u ustaške logore

Povijest preživjele Crne Katice je sama po sebi puna zapleta i povijesnih intriga. Od svoje prve vožnje 1891. pa sve do 1970. Katica je prošla već spomenutu rutu Budimpešta – Zagreb – Rijeka, ali je prometovala i Slavonijom. Upravo ova epizoda njene karijere dugo je vremena bila označena njenim mračnim razdobljem jer se sve do prije pet godina vjerovalo kako je Katica odvodila logoraše NDH u sabirni centar Danicu, otkuda su oni koje je tadašnji režim smatrao nepoćudnima bili vođeni u Jasenovac.

image
Marko Todorov/cropix/Cropix

Ova crtica iz njene povijesti bila je općeprihvaćena o čemu govori i blizina Spomenika žrtvama holokausta i ustaškog režima koji je 2022. simbolično otkriven tik uz lokomotivu, ali i činjenica kako je Crna Katica sve do 1992. i preseljenja na trenutni položaj bila smještena na spomen-području logora Danica.Trenutak preseljenja na lokaciju uz Glavni kolodvor također je zanimljiv jer se Crnom Katicom zamijenila tadašnja plava Titova lokomotiva.

Povijesnu dubiozu ove lokomotive Ministarstvo kulture razriješilo je tek 2019. na zahtjev Muzeja grada Koprivnice. Nakon detaljnog pregleda sve dostupne dokumentacije Ministarstvo je došlo do saznanja kako je Katica za vrijeme djelovanja logora Danica ipak bila na remontu u Vinkovcima.

Inače, izvođač ovog konzervatorsko-restauratorskog pothvata je obrt „Ferrum” pod stručnim nadzorom Valentine Ljubić Tobisch i Zrinke Mažar.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
30. prosinac 2024 19:07