DUGA ČETIRI KILOMETRA

Zagreb će dobiti prvu pametnu ulicu s posebnim semaforima, otkrivamo lokaciju i sve detalje milijunskog projekta!

Ugrađivat će se i semafori za bicikliste

Stanje u prometu u popodnevnim satima u zoni radova na obnovi sjevernog kolnika Horvaćanske ceste 

 Ivana Grgic/Cropix

Horvaćanska cesta, jedna od najfrekventnijih zagrebačkih ulica, uskoro bi trebala postati u potpunosti pametna prometnica sa semaforima koji će ubrzavati protok prometa i davati prioritet tramvajima.

Grad Zagreb raspisao je natječaj za izvođenje radova na optimizaciji rada semafora na cijeloj Horvaćanskoj cesti, od ulice Srednjaci do ulice Svilkovići, koja će postati prva prometnica u gradu gdje će semafori automatski detektirati tramvaje i davati im prednost ispred automobila. Riječ je o četiri kilometra dugoj cesti koja je izabrana kao prva koja će postati u potpunosti pametna zbog više škola koje se nalaze uz nju i na koju se slijeva velik dio prometa sa zapada grada.

image

Render za pametnu semaforizaciju na Horvaćanskoj cesti

Grad Zagreb/

Procijenjena vrijednost radova je 2,2 milijuna eura i ovo je drugi natječaj koji se raspisuje budući da se prvi zbog premale cijene nitko nije javio.

- Radovi će se izvoditi na svih 13 raskrižja na Horvaćanskoj cesti i dva raskrižja u neposrednoj blizini, Ulica Hrvatskog sokola – Ožujska ulica i ulica Hrgovići – ulica Hrvoja Macanovića, na koja će se postavljati novi semafori, video nadzor i pješački otoci tamo gdje ne postoje – pojašnjava nam Mijo Majstorović, voditelj Odjela za adaptivno upravljanje prometom u Gradskom uredu za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost.

Centar za promet

Uzduž cijele ulice bit će ucrtane i biciklističke staze u kontinuitetu, a to će ujedno biti i prva prometnica sa zasebnim biciklističkim semaforima.

Na konzole će se postavljati pametni sustavi koji će automatski detektirati vozila javnog gradskog prijevoza. Ako je, primjerice, zeleno svjetlo na semaforu automobilima, a crveno za tramvaj, onda će sustav automatski prepoznati situaciju i dodijeliti prioritet prolaska, odnosno zeleno svjetlo tramvaju kako bi mogao brže proći u gradskoj gužvi.

image

Radovi na obnovi sjevernog kolnika Horvaćanske ceste na dijelu od Ulice Hrgovići do Ulice Ferdinanda Budickog

Marko Todorov/Cropix

Također, na cijelom potezu Horvaćanske ceste ukida se progresivni način prelaska pješaka, što znači da će se na raskrižjima postaviti signalizacija za pješake i za vozače automobila, kako bi i vozači automobila imali dodatno upozorenje na nailazak na pješački prijelaz, u obliku žutih treptača sa siluetom pješaka.

Događa se da pješak uđe u raskrižje dok je zeleno svjetlo, ali ga ne prijeđe do kraja i upali se crveno. U tom slučaju, nastane "nesporazum" između pješaka i vozača, a često i opasna situacija gdje vozači kreću preko pješačkog prijelaza dok se pješaci još uvijek nalaze na njemu. Osim toga, raskrižja će imati i zvučne signalizatore za prelazak slijepih osoba.

- Cijeli sustav, osim što će se automatski prilagođavati stanju u prometu s pomoću detektora prometa što bi trebalo smanjiti gužve, bit će spojen na Centar za upravljanje prometom, iz kojeg će operateri moći prilagođavati rad semaforskog sustava broju automobila u prometu, ovisno kolika je gužva, ali i privremenim regulacijama prometa kada su radovi u pitanju. Primarni je cilj da damo prioritet javnom gradskom prijevozu – objašnjava Majstorović.

Pametni semafori

Promet raskrižjima se neće dugotrajno zatvarati jer će se raditi fazno po raskrižjima Horvaćanske ceste, i većina radova se može izvoditi prilikom normalnog odvijanja prometa uz prisutnost privremene regulacije prometa u jednoj prometnoj traci.

Nakon ovog natječaja, slijedi i drugi za pametne semafore na još 50 lokacija diljem grada, na koje će se postavljati i kamere za detekciju i opći nadzor. U okviru tog natječaja koji je vrijedan 5 milijuna eura nabavljat će se i softveri za upravljanje prometom. Od uvođenja izvođača radova u posao do završetka cijelog projekta može proći najviše devet mjeseci, tako da se u idućoj godini očekuje da će sva najfrekventnija raskrižja u gradu biti pametna. Nakon Horvaćanske, kreće se s izvođenjem pametne semaforizacije u Ilici od Selske do okretišta Črnomerec, na Savezne Republike Njemačke, zatim na svim točkama ulaska u Zagreb, na Aleji grada Bolonje, ulici Dubrava... Za sve ove dionice spremna je projektna dokumentacija.

image

Gužva u Horvaćanskoj

Ivana Grgic/Cropix

- Iskustva drugih gradova govore da se ovakvim projektom javni gradski prijevoz ubrzava do 15 posto, što je primarni cilj prema smanjenju prometnih gužvi, uz promoviranje pješačenja i bicikliranja kao održivih vidova prometa – kaže Majstorović.

Kako će to utjecati na gužve u prometu, tek će se vidjeti.

Ono što dodatno treba napraviti kako bi se ubrzao javni gradski prijevoz je i nadzor korištenja žutih traka za javni gradski prijevoz, budući da se često u tim trakama voze i osobni automobili. Te se trake u pravilu koriste za nepropisno prometovanje osobnih i drugih vozila kao i velikog broja taksi vozila, koji je posljednjih godina višestruko porastao, što sve zajedno uzrokuje značajne poremećaje u odvijanju javnog gradskog prijevoza.

Žute trake

U tom smislu, kažu u Gradskom uredu, Grad aktivno surađuje s Ministarstvom unutarnjih poslova na prijedlogu izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama u cilju omogućavanja lokalnim samoupravama da dodatno nadziru promet na svom području.

- Do izmjene zakonske regulative, pokrenuta je izrada prometnih elaborata kojima će se pokušati kvalitetnije regulirati promet "žutim trakama", njihovim jasnijim označavanjem sudionicima u prometu te njihovim fizičkim odvajanjem putem prometne opreme (gumenim razdjelnicima) - otkriva Majstorović.

Tako će se na nekoliko kritičnih dionica uspostaviti dodatno naglašene žute trake fizički odvojene od prometnih traka za ostala vozila, a jedan od prvih takvih poteza bit će Bukovačka cesta između Maksimirske i Petrove ulice, zbog skorog početka radova na dogradnji bolnice Rebro.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. prosinac 2024 20:45