NEKI PRIJETE ŠTRAJKOM

‘Vozimo duplo više, jednako zarađujemo, a u minusu smo’

Foto: Davor Pongračić / CROPIX
 CROPIX

Žele li zarađivati kao i dosad, vozači Ubera u Zagrebu morat će svaki dan odraditi dvostruko više vožnji i prijeći duplo više kilometara zbog čega dio njih najavljuje štrajk. Posljedica je to odluke Ubera od prošlog utorka da cijene prijevoza snizi za 25 posto, na 6 kuna za start i tri kune po kilometru, zbog čega su postali točno dvostruko jeftiniji od konkurencije, Radio Taxi Zagreba i Cammea koji kilometar naplaćuju po šest kuna.

Cilj je jasan

Sedam dana od uvođenja pojeftinjenja, iskustva kompanije, vozača i putnika su oprečna jer vozači s kojima smo razgovarali (tvrde da govore u ime najmanje 30 posto svih vozača) odbijaju voziti po sniženim cijenama, a putnici se pak žale da zbog manjka vozača na cestama pojeftinjenje zasad ne osjećaju, a vozila čekaju dulje. U Uberu pak kažu da za štrajk ne znaju, da nezadovoljstvo ne osjećaju, a da su cijene snizili na zahtjev samih vozača.

Što je istina?

Vlasnik privatne taksi kompanije koji zapošljava šest vozača (podaci poznati redakciji) i radi za Uber za Jutarnji list usporedio je radne dana prije i poslije pojeftinjenja kako bi nam dokazao zašto kreće u štrajk.

- Vozimo dvaput više, zarađujemo jednako, a na kraju dana smo u minusu - objašnjava.

U tjednu prije pojeftinjenja njegov vozač je dnevno u 12 sati smjene u prosjeku prošao 130 kilometara i naplatio 12 vožnji. Zarada mu je bila u prosjeku 639 kuna, od čega mu Uber uzima 25 posto provizije. Nakon pojeftinjenja isti vozač u istih 12 sati smjene odrađuje 250 kilometara i naplatio je 24 vožnje da bi zaradio 636 kuna.

Uberov cilj ovdje je jasan: dvostruko više mušterija, jednaka zarada za tvrtku. Međutim, vozačima znači dvostruko više posla za istu zaradu, zbog čega traže ne samo vraćanje cijena na starih pet kuna nego izjednačavanje s konkurencijom jer “niže od toga se ne može”.

Iako su putnici trebali najviše profitirati, to se zasad nije dogodilo, jer zbog manjka vozača ne voze se po jeftinijoj tarifi nego često po zapravo skupljoj.

Vozači najavljuju štrajk

Riječ je o tzv. surge pricingu, odnosno Uberovoj metodi da povisi cijene vožnje ako je navala velika, vrijeme loše, a vozača nema dovoljno. Uz sve to često dulje čekaju vozača.

Primjerice, jučer je vožnja Uberom bila dostupna po 1,3 do 1,9 puta većoj cijeni nego što je inače.

- Sniženje cijene rezultat je zahtjeva naših partnera vozača koji traže veći broj vožnji, a uvijek postoji mogućnost da neće svi odmah primijetiti promjene, ali naše petogodišnje iskustvo diljem svijeta ukazuje da će one na kraju biti pozitivne. Naše poslovanje u Hrvatskoj nije u krizi.Prošlog tjedna naši vozači vozili su gotovo bez prestanka, a velika potražnja uzrok je i povišenih cijena - objašnjavaju u Uberu probleme.

Poslovanje nije u krizi

Privatni poduzetnik Saša Cvetojević, kaže da dosad negativne posljedice sniženja nije osjetio.

- Ne osjećam manjak vozača, ni znatno otežanje usluge kao ni učestaliji surge pricing. Ali mislim da možda još nisu trebali ići s takvim pojeftinjenjem. Razumijem ih jer mi privatnici često smo pod pritiskom davanja sve bolje usluge po sve nižim cijenama, ali razumijem i vozače kojima je ovako teško poslovati - kaže Saša Cvetojević.

Tko su ljudi koji voze za tvrtku Uber

1. Samostalni taksisti

(s taksimetrom koji stoji 2500 kuna, završenom školom za vozača koja traje 12 mjeseci i stoji 4500 kuna i imaju položen turistički ispit za 750 kuna)

2. Taksi obrtnici

(sve kao i samostalni taksisti plus položen majstorski ispit koji stoji 1500 kuna)

3. Rent-a-car tvrtke (obavljaju povremeni prijevoz putnika, iznajmljuju vozilo s vozačem, a sve što im treba je završena škola za vozača koja traje 12 mjeseci te kombi vozilo, tj. najmanje 9000 eura raspoloživih sredstava kako bi dokazao da ispunjava uvjete).

Računica Uber vozača i tvrtke

Prije sniženja:

12 sati rada, 130 kilometara, 12 naplaćenih vožnji, zarada 639 kuna

Poslije sniženja:

12 sati rada, 250 kilometara, 24 naplaćene vožnje, zarada 636 kuna

Uber uzima 25 posto zarade vozačima, 25 posto je sniženje cijene, 25 posto je porast učestalosti surgea, 50 posto je porast obujma posla.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 04:58