Mobiteli su uređaji koji su stalno uz nas, stalno imaju pristup Internetu i na njima radimo baš sve što s njima možemo napraviti: dopisujemo se, razmjenjujemo dokumente, fotografiramo s njima, pretražujemo Internet, obavljamo transakcije na online bankarstvu i - kupujemo u e-dućanima. Iako većina mobitela koji se danas mogu nabaviti u Hrvatskoj ima unaprijed ugrađene osnovne hardverske i softverske tehnologije sigurnosne zaštite, ta zaštita često nije dovoljna.
Mobiteli su izloženi raznim nedaćama, počevši od gubitka ili krađe samog uređaja, opasnih aplikacija koje nepromišljeno možemo preuzeti s Interneta, do vrlo sofisticiranih napada (SSL Implementation, JavaScript Injection, Social Media Pishing) koji udaraju u samu strukturu sigurne komunikacije pute Interneta i izvlače podatke iz napadnutih uređaja koje onda hakeri mogu na razne načine zloupotrijebiti. Zato te uređaje moramo dodatno zaštiti.
Najpoznatiji phishing napad
Jedan od češćih napada kojim zlonamjernici nastoje doći do važnih podataka kao što su osobni podaci, zaporke ili podaci s kreditnih i debitnih kartica, koje korisnici drže u svojim pametnim mobitelima, oblik je klasičnog, tzv. phishing napada. Jedan takav masovni napad u Hrvatskoj dogodio se nedavno kad su se preko aplikacije WhatsApp „dijelili“ poklon bonovi za koje ste trebali ostaviti osobne podatke na lažnoj stranici jednog trgovačkog lanca. U cijeloj priči najopasnije je bilo to što su korisnici dobivali poruke od poznatih osoba, a oni manje oprezni među njima su automatski upisivali osobne podatke na toj prevarantskoj stranici.
Oprezno s poveznicama
Osnovna samozaštita mobitela u biti je ista onoj koju koristimo za zaštitu osobnog ili prijenosnog računala: stalna nadogradnja operativnog sustava i aplikacija nabavljenih iz pouzdanih izvora kao one koje se nalaze na Google Play ili App Store uslugama.
Uz to, trebate biti stalno oprezni pri korištenju poveznica koje vam stižu putem poruka e-pošte i alata za trenutno dopisivanje. Ako obavljate plaćanja putem mobitela radite to samo na verificiranim stranicama i isključivo sa službenim bankarskim aplikacijama. Blokirajte pop-up oglase. I ponoviti ćemo: stalno nadograđujte sve aplikacije koje koristite.
Što učiniti ako izgubite mobitel, ako ga netko ukrade, ili kad ustanovite da ste žrtva kibernetičkog napada?
Većina ljudi o dodatnoj sigurnosnoj zaštiti mobitela ne razmišlja dok im se prvi puta ne dogodi da izgube telefon ili im netko ukrade uređaj. Veliki proizvođači mobilnih telefona imaju dobre aplikacije koje mogu locirati izgubljeni telefon, međutim, tu mogućnost trebate sami uključiti na svom uređaju, što znači da morate prvo verificirati svoj account kod proizvođača vašeg mobitela.
U slučaju da to ne napravite - čim ustanovite da ste izgubili telefon promijenite sve lozinke za e-poštu i za pristup društvenim mrežama i drugim internetskim uslugama koje koristite. To vrijedi i za sve lozinke u svim e-dućanima u kojima ste kupovali. Također, ako ste koristili kartično plaćanje pomoću svog mobilnog telefona potrebno je obratiti pažnju i na to. Ako je mobitel ukraden, morate to prijaviti i policiji.
Nemojte da vas tako lako 'upecaju', naučite kako se zaštititi u našem specijalu.
Sadržaj nastao u suradnji Native Ad Studija Hanza Medije i Hrvatske udruge banaka (HUB)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....