Luda ideja?

Igračke za bogataše: Imaju li leteći automobili ikakvog smisla?

Ako leteći automobili i zažive čini se da će od njih koristi imati samo ekstremni bogataši koji će ih jedini moći platiti

Leteći auto (ilustracija)

 Klein Vision

Od izuma zrakoplova ljudi maštaju o vozilima/letjelicama koje bi mogle služiti kao automobil na tlu i letjeti kao avion u zraku. U to doba velikog napretka tehnologije ništa se nije činilo nemoguće i futurolozi su masovno najavljivali blisku budućnost u kojoj će svi putovati svojim letećim automobilima".

No ispalo je da su leteći automobili ideja koja zvuči sjajno dok ne razmislite malo bolje.

Nakon nekoliko bezuspješnih pokušaja koji nisu dobro dokumentirani, prvi leteći automobil koji je navodno mogao letjeti razvijen je 1935. godine. Bila je to čudnovata kombinacija auta, broda i zrakoplova koju je razvio stanoviti Constantinos Vlachos.

No njegova kreacija nije dugo potrajala jer je na demonstracijskoj vožnji u Washingtonu eksplodirao motor i vozilo se zapalilo. Izumitelj se jedva živ izvukao iz svojeg vozila, a nesreća je, vjerovali ili ne, snimljena.

Godinu dana kasnije napravljen je još jedan leteći auto Autogiro Company of America AC-35. Testiran je i zaista je mogao letjeti i voziti no trebalo je puno vremena da bi se pretvorio iz žirokoptera u auto. Iako je privukao mnogo pažnje nikada nije došao u serijsku proizvodnju.

I takve priče ponavljale su sem desecima puta sve do naših vremena. Netko predstavi naizgled genijalnu kombinaciju auta i zrakoplova da bi ubrzo shvatio da interesa nema previše jer letjeti zrakom nije baš tako jednostavno kao voziti tlom. I potencijalno je mnogo opasnije. Drugi problem je vrlo lako objasniti. Zamislite kakav bi kaos nastao na nebu kad bi nejednom svi auti počeli letjeti.

Nova nada da bi od letećih automobila moglo biti nešto probuđena je u posljednja dva desetljeća napretkom autonomne tehnologije. Moderni zagovornici letećih auta ih zamišljaju kao autonomne dronove koji bi samostalno letjeli zrakom bez ikakve opasnosti za sudar. Uzlijetali i slijetali bi vertikalno kao helikopter. Dodatna prednost je ta da vozač ne bi uopće trebao znati letjeti. No je li to realnost i budućnost?

Posljednjih godina mnogi su se bacili na projekte letećih automobila koji bi trebali potpuno transformirati transport. Američka Savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) nedavno je izdala mnogo dozvola koje su tvrtkama omogućile testiranje njihovih letećih automobila. Na njihovom razvoju rade brojni startupovi, ali i veliki proizvođači također ulažu novac u tehnologiju za koju vjeruju da će omogućiti ljudima da lete osobnim vozilima.

Čini se da mnogi ozbiljno rade na tome i ostvaruju dobar napredak prema "trodimenzionalnom svijetu mobilnosti".

Ali trebaju li uopće?

image

Leteći auto (ilustracija)

Cadillac

Leteći automobil zvuči kao odlična ideja: možete izbjeći promet, ne morate se zamarati zavojitim cestama i možete ići posvuda izravnom i kraćom zračnom linijom. Također niste opterećeni ograničenjima brzine. Ipak, postoje mnogi aspekti letećih automobila koji zvuče daleko od idealnog.

Kao prvo, malo je vjerojatno da će se ostvariti san o letećem automobilu koji se može voziti uokolo i poletjeti kad i gdje god želi. Slijetanje na cestu bilo bi opasno i to bi bila noćna mora za promet. To se može donekle riješiti posebnim ugibalištima pored ceste za slijetanje i uzlijetanje, no samo tamo gdje ima mjesta. U gradovima gdje bi leteći auti bili najkorisniji tako nešto možete zaboraviti jer nema mjesta.

Također tu su brojne žice, stupovi i druge potencijalno kobne zamke za letjelice. Osim toga, mnogi leteći "auti" koji se razvijaju zapravo uopće nisu zamišljeni kao auti te nemaju kotače. Takvo rješenje se čini još nepraktičnijim, jer kako dalje kada sletite daleko do svog cilja.

Zvati taksi?

Budući da su novi leteći auti koji se razvijaju potpuno električni, imaju prilično mali dolet, u principu između 100 i 150 km. Također vrlo su skučeni te mogu prevoziti samo jednog ili dva putnika u isto vrijeme. Nisu nimalo dobri zrakoplovi, a ni kao automobili nisu previše korisni.

Još jedan problem je potrošnja struje. Za let se troši dvostruko više nego za vožnju, od kuda bi došla sva ta struja kad je trenutno nemamo ni približno dovoljno da svi pređemo na električne aute? Za leteće automobile trebalo bi još dvostruko više struje.

Dakle, leteći automobili su skupi, troše mnogo energije i mogu prevoziti malo ljudi odjednom. Zvuči kao tipičan auto bogataša. Ako leteći automobili i zažive čini se da će od njih koristi imati samo ekstremni bogataši koji će ih jedini moći platiti i s njima se povremeno "poigrati". Za ozbiljnije putovanje oni ionako imaju helikoptere i privatne zrakoplove.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 12:18