(1992. - 1994.)

LEGENDE: Mazda 323 GT-R Rijetko ekskluzivna jurilica

Sredinom devedesetih napravljena je u samo 2500 primjeraka, a jednu smo pronašli u Zagrebu...

Provalu uvoza Mazdi iz Graza u Hrvatsku početkom devedesetih još se svi živo sjećamo, a kako i ne bismo kad ih još uvijek veliki broj po našim cestama vozi s naljepnicom na stražnjem staklu na kojoj piše Mein Mazda fahrt mit 3 Jahre Garantie (moja Mazda vozi s trogodišnjom garancijom). U šoping se tada odlazilo po limuzine 626 i kompaktne modele serije 323 šeste generacije (1989. - 1996.).

Tad se Mazda 323, naime, mogla naručiti kao kompakt s trojim vratima, sedan te kao 323F, izvedba koja je izgledala kao križanac limuzine s peterim vratima i sportskog coupea sa svjetlima na izvlačenje. U to se doba, zapravo, malo koji europski proizvođač mogao pohvaliti tako širokom lepezom kao Mazda. I to nije bilo sve... U Hrvatsku je tih godina iz austrijskih salona stiglo i nekoliko Mazdi 323 1.8 GT-R, kakvih je ukupno izrađeno tek 2500 primjeraka za cijeli svijet, za potrebe homologacije za Svjetsko prvenstvo u reliju.

Inače posve umiljat i samozatajan kompakt u toj je izvedbi dobio gomilu ratničkih detalja - velike okrugle maglenke smještene u same uglove prednjeg branika, predimenzioniranog da zadovolji homologacijske propise o dužini, tri otvora za zrak na poklopcu motora, plastična proširenja na blatobranima, 15-colne alu-naplatke te veće diskove kočnica ispod stražnjeg stakla i mali spojler iznad njega...

No, tu smo Mazdu i tad rijetko viđali na cesti. Malo češće tek na domaćim reli-natjecanjima, gdje je u njoj nastupao Goran Francetić. Danas je, dakako, 323 GT-R još rjeđi prizor na cesti, što dodatno povećava naš respekt prema toj specijalnoj jurilici sa zavidnim arsenalom.

Četverocilindraš s dva bregasta vratila i obujmom od 1,8 litara, koji uz pomoć turba postiže 185 KS, sa stalnim pogonom na sve kotače i diferencijalom ograničenog proklizavanja doista puno može u vožnji... U to smo se uvjerili i sami, kad smo se Zagrebom provozali sa 37-godišnjim elektroničarom Eridanom Pilatom, ponosnim vlasnikom čak tri Mazde 323 GT-R. Nama je pokazao svoj najdraži, stock primjerak iz 1992.

- Na ovom je autu sve kao i prvog dana kad je izašao iz tvornice, potpuno je izvoran, hvali se Eridan, a pomnije razgledavanje njegove Mazde doista ne ostavlja mjesta sumnjama. Na naše druženje Eridan je donio čak i originalnu brošuru i cjenik, koji su u Hrvatsku iz Austrije s prvim vlasnikom stigli još 1992.

- Tad sam vozio običnu Mazdu 323, no čuo sam da se u Rijeci prodaje ova sa 185 KS, i to me zaintrigiralo. Odmah sam ju kupio, od njezinog tad već drugog vlasnika, i potpuno se zarazio virusom GT-R. Ubrzo sam kupio i drugi, u malo lošijem stanju, ali taj je JDM (samo za japansko tržište), s volanom na desnoj strani. Treći GT-R je valjda dokaz da se virus razvio u ozbiljnu bolest. Njega koristim kao project car, odnosno dorađujem ga po vlastitom ukusu. Lakiran je u posebnu boju, ima diodna svjetla, dva broja veće naplatke...

No, to je posve druga priča. Nas je ipak više zanimao original. Zanimalo nas je koliko ih uopće još ima u Hrvatskoj?

- Jedan ima moj prijatelj, a mislim da svoj primjerak još ima i Goran Francetić. Sva tri moja su standardni GT-R, no volio bih se dokopati izvedbe 323 GTAe, kakvih je izrađeno samo 300, sa 210 KS i skraćenim omjerima u 5-stupanjskom ručnom mjenjaču. Ta je verzija potpuno ogoljena i zahvaljujući tome lakša 30 kilograma. Stvorena je za jednostavnu prenamjenu za utrke, bilo je dovoljno samo ugraditi zaštitni kavez...

Eridanov 323 GT-R, za razliku od spomenute verzije ipak donosi i ponešto luksuza. Stakla se otvaraju uz pomoć struje, baš kao i devedesetih vrlo popularni krovni otvor, a tu je i ABS.

Pitamo ga i koliki su troškovi održavanja. Tvrdi, ne previsoki. Limarija odgovara s obične Mazde 323, naravno, osim ako se ne oštete specifični detalji, a pašu i dijelovi standardnog 1,8-litrenog motora. No, tu sve prestaje. Kako bi stekli bar približnu sliku otkriva nam i da ga je veliki servis koji je napravio na 100.000 kilometara u ovlaštenom servisu, s izmjenom ulja i filtra, španera i zupčastog remena stajao 5500 kuna.

Zanima nas, dalje, i koliko danas vrijedi njegov vrhunski očuvani 323 GT-R. Odgovara nam da je to teško ocijeniti. Smatra, dakako, da svaki automobil vrijedi točno onoliko koliko ga je netko spreman platiti, no vjeruje da bi 10.000 eura bila posve objektivna procjena.

Ipak je to rijetka zvjerka. Jer, to što samo on ima čak tri, podatak je koji bi mnoge mogao navesti na krivi put. Velika njemačka tražilica rabljenih mobile.de trenutno, naime, ne izbacuje ni jedan jedini primjerak rabljene Mazde 323 GT-R, što dovoljno govori o ekskluzivnosti...

MAZDA 323 1.8 GT-R

TEHNIČKI PODACI

Motor turbobenzinski

Obujam 1840 ccm

Snaga 136 kW/185 KS pri 6000/min

Moment 235 Nm pri 4500/min

Mjenjač ručni, 5 stupnjeva

Dimenzije 403 x 167 x 139 cm

Osovinski razmak 245 cm

Gume (serijske) 195/50 ZR 15

Pogon na sva četiri kotača

Masa 1230 kg

Brzina 218 km/h (elektronski ograničena)

0 do 100 km/h 7,2 sekunde

Potrošnja 10 litara

Cijena novog (1992.) 45.000 DEM

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 14:48