Na kraju regularnog dijela pobjednik nije poznat, pa slijede produžetci. Koristi li se nogometni rječnik, sve popularniji kako se približava Svjetsko prvenstvo u Katru, tako trenutačno stoji priča s nabavom 20 policijskih presretača u što se Ministarstvo unutarnjih poslova upustilo još tijekom ljeta.
Informacija kojih ćemo se to auta ubuduće trebati plašiti kad ih ugledamo u retrovizoru na autocesti, međutim, još uvijek nije poznata, iako je još 23. rujna održano javno otvaranje ponuda.
Gdje je zapelo? Policiji je, naime, stigla samo jedna ponuda, i to ona iz zastupništva za BMW. I ne bi to bio neki posebni problem da ponuda tvrtke Tomić & Co. ne iznosi 11,35 milijuna kuna, osjetno više od procijenjene vrijednosti nabave od 10,56 milijuna kuna.
Zakon o javnoj nabavi, naime, dopušta situaciju u kojoj postupak nabave rezultira samo jednim ponuditeljem, no kaže i da je javni naručitelj obavezan poništiti postupak javne nabave “kad je cijena najpovoljnije ponude veća od procijenjene vrijednosti nabave”.
Što je upravo ovdje slučaj. I u ovoj formulaciji, doduše, postoji ono nezgodno “osim ako”, pa nastavak zakonske odredbe glasi “osim ako javni naručitelj ima ili će imati osigurana sredstva”. I tako se sad u Ministarstvu unutarnjih poslova sigurno stresiraju ne znajući što učiniti - posegnuti za nepopularnim rješenjem i dodati 800.000 kuna više za flotu presretača s propelerom na prednjem poklopcu ili, pak, poništiti cijeli poziv i krenuti iz početka u postupak nabave.
Da odluka nije laka svjedoči i to što su za njezino donošenje odlučili iskoristiti maksimalni zakonski rok od 60 dana, kako bi provjerili “postoji li ponuda koja zadovoljava sve tražene elemente određene dokumentacijom o nabavi i tehničkom specifikacijom”.
Dakle, MUP je ocijenio da mu trebaju gotovo dva mjeseca da pregleda i valorizira jednu jedinu pristiglu ponudu za nove presretače, pa s obzirom na predviđeni rok isporuke od godine dana već sad znamo da se novih presretača nećemo morati plašiti barem do kraja 2023.
U cijeloj priči, međutim, posebno je nezgodno što je ovakvom pomalo tragičnom postupku nabave kumovala specifikacija osmišljena u Sektoru prometne tehnike Ministarstva unutarnjih poslova. Njome je traženo da novi presretači trebaju imaju dizelski motor s najmanje 200 kW, pogon na sve kotače i automatski mjenjač, te da mogu pojuriti do 250 km/h i stotku dohvatiti za najviše 6 sekundi.
I da se ostalo samo na tome, MUP se sad sigurno ne bi nalazio u problemu. No, djelatnici iz Sektora prometne tehnike propisali su i da dužina vozila treba iznositi najmanje 4700 mm, međuosovinski razmak 2850 mm, visina vozila 1450 mm, a zapremnina prtljažnika 480 litara. I tu su se stvari zakuhale.
Analizirajući propisane specifikacije tjednima prije 23. rujna i javnog otvaranja ponuda točno smo predvidjeli da sudeći po propozicijama izbor sigurno neće pasti na dosad među presretačima prilično zastupljeni Audi A4, opet točno procijenivši da mu neće pomoći niti što u top izvedbi 50 TDI quattro raspolaže s moćnih 210 kW (286 KS) te stotku hvata za kratke 5,2 sekunde.
Pokazalo se, naime, da ne zadovoljava propisano jer ima za 3 cm prekratki osovinski razmak i prtljažnik od 460 litara, manji mizernih 20 litara od traženog. Isto tako, tom smo prigodom napisali i da policija jasno cilja na BMW 330d xDrive, čija tehnička specifikacija savršeno odgovara traženom. Osim što dizelaš snagom od 210 kW zadovoljava propisano, prtljažnik mu ima u litru potrebnih 480 litara, a međuosovinski razmak mu je milimetar duži od minimalno traženih 2850 mm.
Sad ispada da smo imali kristalnu kuglu i mogli predvidjeti budućnost, no samo smo pažljivije pročitali ono što piše u dokumentaciji. To nam je u konačnici omogućilo i da već tada upozorimo na potencijalni problem nakon javnog otvaranja ponuda - da bavarska jurilica jedina zadovoljava propisano.
I gle čuda, to se u konačnici baš tako i odigralo. Pokazalo se, doduše, da Zakon o javnoj nabavi - kako smo već spomenuli - dopušta i takav scenarij, no sasvim očito ciljanje na BMW se policiji obilo o glavu kad se pokazalo da je ta jedina pristigla ponuda podosta skuplja od planiranog. A to bi, u konačnici, moglo biti presudno za ponavljanje javnog poziva, dođe li uopće to toga. Iako treba znati da u Zakonu o javnoj nabavi postoji niz odredbi koje bi mogle biti u suprotnosti s ovakvim načinom vođenja postupka nabave.
Primjerice, u članku 4. stoji da javna nabava ne smije biti osmišljena s namjerom da se “određenim gospodarskim subjektima neopravdano da prednost ili ih se stavi u nepovoljan položaj”. Nadalje, u članku 206. stoji da “tehničke specifikacije moraju svim gospodarskim subjektima omogućiti jednak pristup postupku javne nabave i ne smiju imati učinak stvaranja neopravdanih prepreka za otvaranje javne nabave tržišnom natjecanju”.
Možda i najprigodnije, članak 210. govori da “tehničke specifikacije ne smiju upućivati na određenu marku ili izvor, ili određeni proces s obilježjima proizvoda ili usluga koje pruža određeni gospodarski subjekt”. Sve ove citirane zakonske odredbe nisu baš spojive s aktualnom nabavom presretača, no treba reći da je ovo slučaj gdje bi trebalo pokazati i određenu fleksibilnost. Ako se policijski službenici prilikom jurnjave za prekršiteljima najsigurnije osjećaju za upravljačem BMW-a, to je argument koji svakako treba uzeti u obzir. Međutim, MUP je na koncu odustao od nabave BMW-a zbog cijene.
BMW nije novost
Presretači se u Hrvatskoj koriste još od 2005., kad su za tu svrhu nabavljeni VW Passat, Honda Accord, Ford Mondeo... Jedna od njihovih prvih žrtava bio je legendarni Ćiro Blažević