Pomislili bismo da zbog toga što građani Hrvatske kupuju jeftinije, manje i slabije automobile spadamo i među manje CO2 automobilske zagađivače u Europskoj uniji, no realnost je potpuno drugačija.
Vozni park u Hrvatskoj je izuzetno star, no i novi automobili koje kupujemo ne ističu se malim emisijama CO2.
Po tome smo među najgorima u čitavoj Europskoj uniji.
Naime, iako kupujemo manje i slabije aute od prosjeka Europe, u Hrvatskoj je, usporedimo li se sa zapadnim državama, mnogo slabija prodaja električnih, plug-in hibridnih i hibridnih automobila što jako loše utječe na našu ukupnu CO2 bilancu.
Prosjek emisije CO2 novih automobila na razini Europske iznosi 116,3 g/km, a dodamo li EU državama još Norvešku i Island dolazimo do 114,7 g/km.
U Hrvatskoj taj prosjek iznosi mnogo lošijih 129 g/km pokazuje istraživanje europske udruge proizvođača automobila ACEA. Sve zapadnoeuropske države u kojima kupci u prosjeku kupuju mnogo snažnije aute nego u Hrvatskoj su po emisiji CO2 bolje od nas. S druge strane, gotovo sve države bivšeg komunističkog bloka, dakle istočnoeuropske članice EU, još su gore od nas.
No to je slaba utjeha s obzirom na to da smo tek 19. od 29 država (EU članice plus Norveška i Island) obuhvaćenih i ovom istraživanju.
Uvjerljivo najmanju emisiju CO2 ima Norveška 27,6 grama CO2 po kilometru. To znači da prosječni novi auto u Norveškoj troši samo oko 1,2 l/100 km. Iako to na prvu djeluje nevjerojatno, Norveška je to postigla vrlo velikim udjelom električnih automobila u ukupnoj prodaji novih automobila.
Norveška je već pred krajem svoje tranzicije na električni pogon i pokazala da je to moguće unatoč otežavajućim okolnostima poput hladne klime koja dodatno smanjuje doseg električnih auta. Drugi Island s 80,3 g/km daleko je gori od Norveške, a na trećem je mjestu Švedska s 88,3 g/km.
Manje od 100 g/km imaju još i Danska, Finska i Nizozemska što pokazuje vrlo veliku ekološku osviještenost ali i platežnu moć na sjeveru Europe.
I najveće europske države poput Njemačke (113,6 g/km), Francuske (108,6 g/km), Italije (124,6 g/km) i Španjolske (126,8 g/km) osjetno su bolje od nas. Najgorom državom u ovom istraživanju se pokazao Cipar sa 145,8 g/100 km, a mnogo bolji nisu ni Estonija (142,6), Latvija (142,5), Bugarska (139,8) i Slovačka (139,2).
Kod naših EU kopnenih susjeda Mađarska ima 133 grama CO2 po kilometru, a iznenađuje da je i Slovenija gora od nas sa 133,9 g/km.
S obzirom na sve izraženije klimatske promjene tužno je vidjeti Hrvatsku među državama u kojoj automobili toliko mnogo doprinose emisiji stakleničkih plinova. Teško da će se to i uskoro promijeniti jer uz našu platežnu moć novi preskupi električni auti i plug-in hibridi samo su san za većinu onih koji bi ih željeli voziti.
Prosječna CO2 emisija novih automobila po podacima ACEA-e:
Austrija 116.2
Belgija 117
Bugarska 139.8
Cipar 145.8
Češka republika 135.9
Danska 92.6
Estonija 142.6
Finska 98.3
Francuska 108.6
Grčka 119.7
Hrvatska 129
Irska 112.6
Italija 124.6
Latvija 142.5
Litva 135.7
Luksemburg 123.8
Mađarska 133
Malta 103.5
Nizozemska 95.1
Njemačka 113.6
Poljska 136.2
Portugal 107.1
Rumunjska 126.5
Slovačka 139.2
Slovenija 133.9
Španjolska 126.8
Švedska 88.3
Prosjek EU 27 116.3
Island 80.3
Norveška 27.6
Prosjek EU27 + Island + Norveška 114.7