Ksenonska svjetla sjajna su stvar - rasvjetljavaju cestu čak dva i pol puta snažnijim snopom nego standardna halogena, štedljivije su, pa automobil troši manje goriva, boja svjetlosti puno je bliža dnevnoj, traju dva do pet puta dulje od halogenih... Nedostaci? Sama je izvedba dosta skupa, a zbog jačine svjetlosnog snopa po zakonu moraju biti opremljena i dodatnim uređajima za pranje i automatsku regulaciju visine snopa. A sve to čini ih izuzetno skupima... Svi ti dijelovi često stradaju u sudaru, a novi uopće nisu jeftini. Vlasnicima skupljih novih automobila uglavnom je svejedno, jer će šteta pokriti kasko-osiguranje, ali ksenonska svjetla danas su česta i na rabljenim autima, pogotovo bogatije opremljenim koja stižu iz EU. Jeste li znali da je popravak, odnosno zamjena, nerijetko i do pet puta skuplja nego na modelima s klasičnim halogenim svjetlima?
Krajem siječnja jedna se žena izvrtjela svojom Opel Insignijom na autocesti Zagreb-Karlovac, udarivši pritom i u ogradu. U strahu je jednostavno nastavila voziti dalje čim je uspjela udahnuti, a čitav prednji odbojnik sa svjetlima i maskom ostavila je kraj ceste. Ionako je razbijen, pomislila je u šoku. I pogriješila, jer ksenonska svjetla osim kućišta i žarulje imaju još elektronički modul, balast, motorić za regulaciju visine snopa, ponekad i motorić za usmjeravanje snopa lijevo-desno u zavojima, često i modul s dnevnim svjetlima... Svaki od spomenutih dijelova gotovo u pravilu se kupuje zasebno, a pojedini proizvođači prilikom kupnje fara ne daju čak niti žarulju koja u prosjeku stoji čak 2000 kuna. Dodajte tomu masku, kromirane ukrase, maglenke i sve ostalo što je ostalo na cesti i bit ćete svjesni da je upravo izgubila najmanje 30.000 kuna! Prva je, dakle, preporuka da pokupite sve dijelove za sobom. Zaustavite se gdje je to sigurno i sukladno sigurnosnim propisima (pogotovo na autocesti), obucite reflektirajući prsluk, pokupite polomljene dijelove i ubacite ih u prtljažnik. Jer, trebat će vam...
Prosječan halogeni far košta oko 3500 kuna, dok je ksenonski barem dvostruko skuplji. Halogenskom faru treba još samo žarulja za 50 kuna, dok ksenonskom u najboljem slučaju trebaju balast, modul i žarulja. Te tri stavke koštaju još koliko i far! Bi-ksenonska svjetla koja prate zavoje i imaju diode izut će vas iz cipela svojom cijenom. Puno je lakše ako se dio dijelova iz krhotina nakon sudara može iskoristiti, pa morate kupiti samo ono što je polomljeno ili neispravno. Sve cijene koje smo pribavili odnose se na kupnju originalnih dijelova kod ovlaštenih servisera, jer zamjenski ksenoni, čak i kad su dostupni, nisu drastično jeftiniji. Dodatni problem je i elektronika u modernim automobilima, koja prijavljuje grešku čim jedan od dijelova svjetala ne radi kako treba, pa čak i kad pregori žaruljica na stražnjem svjetlu ili ako stavite krivu žarulju. Drugim riječima, nema kemijanja s dijelovima drugih automobila...
Dobro rješenje je nabavka rabljenih dijelova po oglasima koji su u pravilu upola jeftiniji. Problem je što su autootpadi prepuni ispravnih dijelova, ali više od pola automobila uvijek je razbijeno sprijeda, što dodatno otežava nabavku i podiže cijenu. Jedni stoga u očaju odustaju od ksenona i kupuju klasična halogena svjetla, što nije loše rješenje. Drugi pokušavaju kemijati s kaskom, pogotovo ako voze automobil kupljen na leasing i često pristaju na nagodbu, a štede na kupnji dijelova mijenjajući ksenonska svjetla halogenima. No, to je samo kratkotrajno rješenje. Problemi, naime, nastaju kod povrata automobila leasing društvu, jer prilikom obavezne procjene vrijednosti procjenitelj po broju šasije zna da je automobil isporučen sa ksenonom, pa muljatori plate stavku po stavku i često su nakon procjene dužni i više nego što bi bili da su sami kupili novi far. Ako je automobil vaš, puno je lakše. Kupit ćete par novih halogenih svjetala, popraviti auto i voziti dalje. Nećete više vidjeti kao prije, ali uštedjet ćete najmanje 20.000 kuna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....