UGROŽENA SKUPINA

Test ADAC-a otkrio: Putnici s viškom kilograma imaju osjetno veći rizik od ozbiljnijih ozljeda

Inženjeri rade na sigurnosnim sustavima koji uz pomoć senzora mogu odrediti težinu nesreće, težinu, visinu i dob osobe u sjedalu

Lutke za testiranje sudara

 Daimler AG

Zahvaljujući sigurnosnim pojasevima i zračnim jastucima, sigurnost putovanja automobilom stalno raste. Ovi elementi počeli su se koristiti u Njemačkoj početkom osamdesetih, a učinak je itekako vidljiv kroz brojke.

Dok je 1984. godine u Njemačkoj u prometnim nesrećama poginula 12.041 osoba, 2019. godine taj je broj pao na 3.046 žrtava.

Činjenica da se pojasevi u automobilima koriste već dugi niz godina ne znači da se oni stalno ne usavršavaju. Inženjeri rade na sigurnosnim sustavima koji uz pomoć senzora mogu odrediti težinu nesreće, težinu, visinu i dob osobe u sjedalu.

image

Lutke za testiranje sudara

IIHS

Kako takva procjena funkcionira?

Čak i prije nego što se aktiviraju sigurnosni sustavi, senzori brzine u vozilu mogu procijeniti težinu nesreće.

Senzori u sjedalima mogu dati podatke o težini putnika, kao i o visini putnika. Osim toga, duljina sigurnosnog pojasa može pokazati sjedi li na sjedalu vitka ili snažna figura.

S druge strane, kamera u unutrašnjosti može dati informaciju sjedi li suvozač u optimalnom položaju za zračni jastuk ili će funkcija jastuka biti kontraproduktivna. Osim toga, budući napredak tehnologije mogao bi pomoći u određivanju starosti putnika.

Ovo znanje će omogućiti individualno, odnosno adaptivno aktiviranje sigurnosnih sustava.

Starije žene često pate od osteoporoze, zbog koje kosti postaju tanje, čineći ih krhkijima i vjerojatnije je da će se lomiti. Na primjer, adaptivni zatezač pojasa uzima u obzir tu činjenicu i zateže pojas oko prsnog koša samo onoliko koliko je potrebno da spriječi ozbiljne ozljede.

Adaptivni zračni jastuk se, s druge strane, napuhuje taman toliko da osoba u vozilu može što optimalnije koristiti cijelu putanju prema naprijed sa zračnim jastukom.

Inženjeri ADAC-a testirali su prilagodljive sigurnosne sustave kako bi vidjeli rade li jednako dobro za sve. Za to su koristili 5 različitih ‘manekena‘ težine od 48-125 kg i visine od 1,51 do 1,91 metar.

Lutke su naizmjenično postavljane u položaj vozača i suvozača u testovima sudara, pri brzini većoj od 50 km/h.

image

Sigurnosni pojas, ilustracija

Profimedia

Zaključak?

Pretili putnici imaju veći rizik da pri udaru zbog većeg opsega trbuha - sigurnosni pojas više ne može optimalno držati putnika te može uzrokovati ozbiljne unutarnje ozljede.

Dodatni sigurnosni sustavi, kao što su zračni jastuci za koljena ili sjedala ili višestruki zatezači pojaseva, pozitivno utječu na težinu ozljeda izrazito pretilih putnika. Usporedba tradicionalnih i adaptivnih sigurnosnih sustava pokazala je da prilagodljivi sigurnosni pojasevi i zračni jastuci mogu smanjiti opterećenje putnika u slučaju frontalnog sudara.

Kako bi se poboljšala zaštita ove skupine, dodatne mjere, kao što su dodatno zatezanje pojasa, zračni jastuci u sjedalu ili zračni jastuci za koljena, mogu biti učinkovite.

ADAC preporučuje da svaki putnik u automobilu pronađe optimalni položaj sjedenja kako bi bio u potpunosti zaštićen sigurnosnim sustavima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 09:57