Dacia, nekadašnja pepeljuga europske autoindustrije i jedan od sinonima života s onu stranu željezne zavjese, pod kvalitetnim Renaultovim tutorstvom polako, ali sigurno stječe ime koje se izgovara sa sve više poštovanja. Prodajni uspjesi, a posebno oni na probirljivom zapadnoeuropskom, svakog razumnog navode na zaključak kako griješe oni koji na Dacije nove generacije još uvijek gledaju s podsmijehom. Novi iskorak u približavanju visokim standardima je Duster s Renaultovim automatskim mjenjačem sa šest stupnjeva i dvije spojke (EDC – Efficient Dual Clutch), predstavljen u listopadu na salonu u Parizu. Duster je prva Dacia s ovom vrstom mjenjača, kojeg je slavnim zapravo učinio koncern Volkswagen, pod originalnim nazivom DSG (Direkt Schalt Getriebe) i zato je bilo posebno zanimljivo isprobati ga kako se snalazi na asfaltu i makadamu.
Foto: Dacia
Trenutno je raspoloživ samo u kombinaciji s poznatim, štedljivim Renaultovim dizelskim motorom 1.5 dCi od 110 KS, prednjim pogonom i vršnom opremom Laureate, ali moguće je da se vremenom izbor i proširi. Mjenjač EDC s dvije spojke (jedna upravlja neparnim, a druga parnim stupnjevima uz istovremeno zatvaranje jedne i otvaranje druge spojke, što pak omogućuje neprekidni pogon bez gubitka vremena i energije) diže cijenu za 12.000 kuna, pa u konačnici tako opremljen Duster stoji 137.500 kuna. Uzmemo li u obzir i solidnu količinu serijske opreme koja uključuje i kožni volan i mjenjač, krovne nosače i maglenke, cijena se čini pošteno odmjerenom, pa čak i kad se shvati da za aluminijske naplatke, koji upotpunjuju dobar izgled, treba izdvojiti dodatnih 5000 kuna (dolaze međutim, u paketu Look, zajedno s tamnim staklima, zaštitama branika i pragova…). Kako sve to u praksi funkcionira? Jako dobro. Prebačaji stupnjeva na otvorenoj cesti, u krstarećoj vožniji i s ponekim žešćim pretjecanjem odvijaju se kao po loju, glatko, brzo i mekano, bez obzira je li u pitanju ulazak u nižu ili višu brzinu. Slično je u gradu i sporijoj vožnji.
Mjenjač je uvelike zaslužan za opuštenost i mirnoću za upravljačem i stani-kreni ritam proživljava se s manje zamora. Tek se tu i tamo u gmizanju gradom, s čestim kočenjima i ubrzanjima može nježno osjetiti promjena stupnja, ali zapravo samo ako ste na tu operaciju baš koncentrirani. Nudi se naravno, i mogućnost ručnog šaltanja za individualni odabir temperamentnijeg ritma vožnje, bez leptirastih polugica na upravljaču. Šalta se ručicom, ali funkcionalno to ne umanjuje dojam brzog i glatkog ulaska u ciljani stupanj. Ono što nam se manje svidjelo jest skromniji dizajnerski i izvedbeni osjećaj na samoj ručici, nego što smo navikli kod skupljih konkurenata s ovom vrstom mjenjača (DSG, DCT…). Ručica se na prvu doima jeftinom i premda je to naoko mali, za opći dojam važan je detalj, koji je zaslužio veću pozornost u izvedbi. I na terenu mjenjač se ne da lako zbuniti, uvjerljivo prenosi snagu na prednje kotače, olakšavajući snalaženje na rahlijoj podlozi.
Povrh toga, u izvedbi s ovim mjenjačem Duster je opremljen i uređajem za pomoć pri kretanju na uzbrdici. O brzini i efikasnosti automatskog mjenjača s dvije spojke govore i neokrnjene performanse u odnosu na klasični ručni mjenjač, unatoč težini većoj za oko 70 kilograma. Duster EDC postiže solidnih 169 km/h, ubrzava za jako dobrih 11,9 sekundi, uz navedenu potrošnju od niskih 4,5 l/100 km i ispuh CO2 od povoljnih 116 g/km. Mi smo pak na probnoj ruti trošili oko vrlo dobrih šest litara.
Ukratko Automatski mjenjač EDC nudi i mogućnost ručnog šaltanja i realno je jako dobar, ali njegov izbor je moguć jedino uz najbolju opremu Laureate (klima, koža na volanu...) Dusterovu robusnost, prostranost i jednostavnost lako je moguće oplemeniti doplatom za aluminijske naplatke, dekorirane krovne nosače, metalik boju, multimediju, navigaciju, kožne obloge Cijene: 1.5 dCi (110 KS) sa 6-stupanjskom automatikom EDC košta 137.500 kuna ili 12.000 više od izvedbe s ručnim |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....