DOBRA I NA TERENU

U Kopenhagenu smo vozili prvu električnu Toyotu bZ4X, donosimo prve dojmove, poznate i cijene

Stiže s dva pogona i jednom baterijom, te nudi obilje prostora u kompaktnoj kabini. Na terenu je pritom odlična

Toyota bZ4X

 Jayson Fong/Toyota

Hibridnom tehnologijom etablirana kao globalni lider, Toyota ne ostaje imuna na eru potpune elektrifikacije, koja posljednjih godina intenzivno transformira automobilsku industriju.

Model futurističkog izgleda koji izvana i iznutra vuče na prestižni Lexus i neobičnog naziva bZ4X, čija prva dva slova označavaju transformacijski smjer Beyond Zero, a brojka i zadnje slovo naziv konkretnog modela, prvi je u nizu novog opsežnog proizvodnog programa u sklopu kojeg će sve Toyote u zapadnoj Europi do 2035. godine imati nultu emisiju CO2. Drugim riječima, svi modeli će biti električni.

image

Toyota bZ4X

Jayson Fong/Toyota

Ako je suditi po prvim dojmovima stečenim kraćim promotivnim vožnjama po cestama Danske, u kojoj je postotak električnih automobila zamjetan naročito kad su u pitanju taksi službe, Toyota je svoj električni prvijenac složila po principu prvo pa muško.

Baza svega je poznata Toyotina modularna TNGA platforma razvučena na osovinski razmak od 2,85 metra i prilagođena prihvatu litij-ionske baterije sastavljene od 96 ćelija kapaciteta 71,4 kWh. Zanimljiva je pritom opcija produženog jamstva na bateriju od 10 godina ili nevjerojatnih milijun kilometara!

image

Toyota bZ4X

Jayson Fong/Toyota

Standardno jamstvo na bateriju je osam godina ili 160.000 kilometara, nakon kojih baterija zadržava najmanje 70 posto prvobitnog kapaciteta. Na čitav auto ide 10 godina.

Na brzom DC punjaču (snaga punjenja do 150 kW) baterija do 80 posto kapaciteta dolazi za pola sata, dok za kućno punjenje koje traje devet i pol sati treba biti strpljiviji. Standardni AC punjač ima snagu 6,6 kW, a naknadno će biti ponuđen trofazni snage 11 kW. Na listi opcija bit će solarni krov, čija akumulirana toplinska energija u slučaju sunčanog dana može produljiti doseg do 11,7 kilometara.

image

Toyota bZ4X

Jayson Fong/Toyota

Ovisno o verziji s prednjim ili 4x4 pogonom, čije mase variraju od 1895 do 2065 kilograma i doseg baterije varira od korektnih 411 kilometara u varijanti 4x4 na 20-colnim gumama do jako dobrih 516 kilometara u izvedbi s prednjim pogonom na 18-colnim gumama.

Na temelju prvih vožnji i potrošnje koja se u uvjetima smirenog prometna na ravničarskim danskim prometnicama kretata između 15 i 18 kWh/100 km može se reći da se na te brojke i u praksi može mirne duše osloniti.

image

Toyota bZ4X

Jayson Fong/Toyota

Verzija s prednjim pogonom pritom razvija solidnih 204 KS i 266 Nm, dok 4x4 ima elektromotor i na stražnjoj osovini, a razvija 218 KS i 337 Nm. U sportskom profilu rada pogonskog sklopa prva verzija ubrzava za 7,5 sekundi, druga za gotovo sportskih 6,9, uz dosta jaka međuubrzanja i pretjecanja bez stresa.

Ubrzanja su tekuća i elegantna, energična od samog starta, a u oba slučaja najveća brzina je ograničena na korektnih 160 km/h. Za normalan ritam vožnje s prioritetom niske potrošnje, sve skupa puna šaka brade.

image

Toyota bZ4X

Jayson Fong/Toyota

U vožnji je električna Toyota vrlo ugodna. Ima snage, djeluje čvrsto i kvalitetno, s uobičajeno visokim Toyotinim standardima izrade i ugodnih materijala. Udobna je, a dužina od 4,69 metra pruža mjesta kao da se radi o klasu većem autu, posebno na stražnjem sjedalu.

Prtljažnik je međutim, donekle limitiran električnim sklopom, iako je obujam od 452 litre za većinu standardnih potreba sasvim dovoljan.

image

Toyota bZ4X

Jayson Fong/Toyota

Unutrašnjost ima i dobru dozu dizajnerske i funkcionalne ekstravagancije, s ponekim neočekivanim rješenjem u vidu izostanka suvozačkog pretinca. Japanci kao razlog navode dobivanje još više mjesta za koljena suvozača i kažu nam da u velikom središnjem pretincu i onima u vratima ionako ima dosta mjesta za sitnije stvari.

Nisko pozicioniran volan ne ometa pogled na udaljene instrumente, dok centralno mjesto iznad terenski širokog središnjeg grebena pripada velikom dodirnom zaslonu multimedije od 8 ili 12,3-inča. Zgodan detalj je dio armature presvučen ugodnom tkaninom oblogom.

Osim što je asfaltu komforna i u zavojima zbog proporcija (duža je 9 i niža 8,5 centimetara od RAV4, a platforma ima 16 centimetara veći osovinski razmak), ali i niskog težišta leži neočekivano dobro, na malom offroad poligonu vidjeli smo da 4x4 pogon (Subaruov X-Mode) pruža prilično velik terenski potencijal, s prolaskom vode dubine do pola metra.

Toyotini inženjeri tvrde da bZ4X ima najbolji 4x4 sustav u klasi električnih vozila, podržan sustavima pomoći pri penjanju i spuštanju ekstremnijim strminama. Prema doživljenom na poligonu, slažemo se.

image

Toyota bZ4X

Jayson Fong/Toyota

Sve u svemu, Toyota je očekivano ozbiljno pristupila konceptu električne mobilnosti i stvorila automobil koji i dizajnom i tehnologijom privlači pozornost.

Prvi primjerci već stižu u prodajne salone, ponuđena su četiri paketa opreme, a cijene kreću od 412.100 kuna za modele s prednjim te 434.600 kuna s 4x4 pogonom (s poticajem 70.000 kuna manje). Moguće su i online narudžbe, a za kupce koji se za Toyotu odluče do 31.07. vrijedi promotivna cijena od 405.700 kuna.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 13:14