Legendarni Mercedes 123 bez sumnje je jedan od najvažnijih modela slavne tvrtke iz Stuttgarta i auto koji možda i ponajbolje utjelovljuje tradicionalne vrijednosti Mercedesa. U svakom slučaju, to je model koji je etablirao Mercedes na doslovno cijeloj kugli zemaljskoj i samim time jedan od najprepoznatljivijih automobila uopće. Pogotovo stoga što je jedan od najtrajnijih i najizdržljivijih modela koji je Mercedes ikad proizveo, pa su mnogi završili u taxi službi, a i velik ih broj još uvijek vozi cestama diljem svijeta. Linija 123 bila je i prva koju je Mercedes pretvorio u karavan. Njih je proizvedeno gotovo 200.000, a vrlo se popularnim pokazala i dvovratna coupé verzija, sasvim netipično izdanje za jednu veliku limuzinu, prodana u gotovo 100.000 primjeraka.
Foto: Marin Tomaš
Za razliku od klasičnog W123, coupé verzija C123 imala je 8,5 centimetara kraći međuosovinski razmak, a premda je u osnovi vanjština ostala gotovo identična, nije imala središnji nosač krova. Upravo ta činjenica činila ju je pogodnom za pretvorbu u cabrio, no sam Mercedes nikad se nije C123 ponudio u takvom izdanju nego su se tog posla prihvaćali samo karoseristi. Jedan od najpoznatijih svakako je Bähr. Ta mala manufaktura smještena je u gradu Hagen nedaleko Dortmunda, a njen vlasnik Gerhard Bähr već više od 27 pretvara coupée i limuzine švapskog proizvođača u elegantne cabrije. Bähr u ponudi ima više modela, od C126, preko C123, W118 do 114 i 111. Osim po eleganciji, Bähr je postao poznat i po visokoj kvaliteti svojih prerada. Pokretni, mekani krovovi te tvrtke izrađeni su od kvalitetnih materijala, pa i nakon više od deset godina upotrebe funkcioniraju i izgledaju odlično, u što smo se i sami uvjerili na u cabrio prerađenom domaćem Mercedesu C123.
To što smo takav auto uopće pronašli pronašli u Hrvatskoj pravo je malo čudo s obzirom na to da su cabrio verzije linije 123 vrlo rijeka pojava. Naime, njihova prerada nikada nije bila jeftina. Bähr, doduše, nudi i kitove pomoću kojih možete sami pretvoriti svoj Mercedes u cabrio, ali čak i takav kit cijenom starta na 3300 eura. A Bähr je poznat i po tome što kupac može odabrati kakvu god izvedbu, materijale ili boju krova želi, ali s time raste i cijena, sve do nekih 14.000 eura. Takva je prerada ipak veliki zahvat na autu - nije dovoljno samo odrezati krov već treba pojačati karoseriju i nosač vjetrobrana, izraditi mehanizam za dizanje i spuštanje te skrojiti sam krov, ugraditi stražnje staklo, osigurati nepropusnost krova na spojevima i prozorima... Što je postupak za čiju provedbu nekad treba i dva mjeseca. Stoga ne čudi što se vrlo mali broj vlasnika odluči na ovakav ulog u desetak ili više godina stari automobil, naročito ako je riječ o kakvom klasičnom modelu. S druge strane, s obzirom na kvalitetu izrade (Bährovi cabriji imaju TÜV certifikat), kao i dobar stil, Bährove cabrije mnogi smatraju originalnim Mercedesovim cabrijima.
Vlasnika Vladu smo pitali smo kako je došlo do toga da se jedan tako rijedak model pojavi i Hrvatskoj, točnije u malom Vugrovcu Donjem pokraj Sesveta. – Oduvijek sam htio kupiti cabrio, no iskreno najviše su mi se sviđali Triumph Spitfire, Alfa Romeo Spider ili Fiat 124 Spider. Ali onda sam shvatio da su to sve mali auti i da bi, s obzirom na moju visinu, u njima možda smiješno izgledao. I tako sam, dok sam čačkao po tim oglasima, naletio na ovaj Mercedes i odmah mi se svidio. Ne samo zbog veličine nego i zato što sam dobro znao model i znao sam da mogu lako doći od rezervnih dijelova, kaže nam Vlado koji se zapravo čitav život bavi automobilima. – No, premda mehanički odličan, auto je izvana bio u dosta lošem stanju i trebalo ga je srediti, pa sam se, kad sam ga već cijelog rastavljao, odlučio da ga prelakiram novom bojom tako da mi paše s dezenom u interijeru, priča nam dalje Vlado otkrivši tako usput i kako je njegova cabrio dobila zlatnu boju, koja joj odlično stoji.
Auto je iznutra u odličnom stanju, mada se svijetle presvlake vrlo lako prljaju. Ni na plastici, a ni na umetcima od drva godine ovog Mercedesa se uopće ne vide, a zbog prestiža Vlado je veliki, crni plastični Mercedesov volan zamijenio Nardijevim drvenim, baš kao i ručicu mjenjača. Prozori, kao uostalom i krov uostalom, spuštaju se samo ručno, a i mjenjač sa četiri brzine također je ručni. No, funkcionira besprijekorno, baš kao i motor. Pod poklopcem je originalni 2,3-litreni benzinac sa 109 KS koji nudi adekvatnu živahnost za jedan coupé, za razliku od osnovnog 2,0-litraša ili dizelskih motora.
Taj stari četverocilindraš, poznat i iz prijašnjih Mercedesovih modela, ima jedno bregasto vratilo sa dva ventila po cilindru, klasični razvod lancem i mehaničku pumpu za benzin, pa je izuzetno pouzdan. Prešao je više od 266.000 kilometara i radi kao sat, a ne troši ni kap ulja. Premda je većinom vožen u specijalnim prilikama, Vlado je s njime prošao cijelu Hrvatsku, pa mu ne nedostaje ni zabavnih anegdota, jer tako rijetka verzija poznatog modela uvijek privlači pažnju, pa nam za kraj druženja otkriva i jednu od njih: – Non-stop me ljudi zaustavljaju, ma kad odem i do dućana premda me ovdje svi znaju. A u Makarskoj sam doživio i to da mi je jedan dečko, i to vrlo mlad, dok sam stajao na semaforu, ali s druge strane križanja, trubio kao da je na svadbi i vikao: Rođo, rođo, pravi je!
Ukratko
Kako je ovdje riječ o C123 s oznakom 230 pod poklopcem motora je klasični Mercedesov 2,3-litreni četverocilindraš, koji ni izgledom, a ni performansama, ne pokazuje znakove starosti. Cabrio linije 123 nastao je na bazi coupé izvedbe, koja ima nešto kraći međuosovinski razmak, jer već i serijski nije imala središnji nosač krova
Vlado Hemar prelakirao je svoj Mercedes C123 u zlatnu boju, pa on i u četvrtom desetljeću života izgleda odlično, a često zna poslužiti i za prijevoz mladenaca na svadbama. Kao i svaki drugi cabrio i Mercedes C123 230 Cabrio najbolje izgleda kad mu je krov spušten, a on zahvaljujući zaštitnom pokrovu nimalo ne kvari elegantnu liniju tog kultnog modela
Za liniju w123 Mercedes je nudio gomilu dodatne i u to doba luksuzne dodatne opreme - ABS, zračne jastuke, klima-uređaj, automatski mjenjač, tempomat, krovni prozor, no nikada ne i tvornički proizveden pomični krov...
Zbog nešto kraćeg međuosovinskog razmaka coupé nudi straga nešto manje mjesta no limuzina, ali sjedala s oprugama izuzetno su komforna. Kako je ovaj primjerak većinom vožen samo u posebnim prilikama, čak i nakon 38 godina brojač pokazuje tek 266.000 prijeđenih kilometara, što je zanemariva brojka kad je u pitanju taj model. S obzirom na to da se čitav krov i kad je spušten nalazi vani, cabrio izvedba ne nudi ništa manje izdašan prtljažnik nego klasična limuzina
W123 CE 230 CABRIO TEHNIČKI PODACI Motor benzinski, 4 cil. Obujam 2307 ccm Snaga 80 kW/109 KS pri 4800/min Moment 186 Nm pri 3000/min Pogon stražnji Mjenjač ručni, 4 stupnja Dimenzije 464 x 178,6 x 139,5 cm Gume 195/70 R14 Brzina 170 km/h 0 do 100 km/h 13,7 sekundi Potrošnja (tvornička) 12,1 l/100 km Cijena novog (1978.) 26.800 DEM |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....