Tek što su krenuli u pohod na europsko tržište, japanski su proizvođači automobila shvatili da možda nemaju tradiciju, smisao za dizajn i oblikovanje unutrašnjosti kao iskusni europski proizvođači, ali da im mogu parirati, pa i nadmašiti u tehnologiji. Posebno su brzo prigrili viševentilsku tehnologiju pa se trend visokoturažnih četverocilindraša s dvostrukim bregastim vratilima i 16-ventilskim glavama raširio na sve japanske proizvođače. Nije mu odolio ni Suzuki pa je u drugoj generaciji Swifta predstavio svoj prvi GTi. Ugradivši dva bregasta vratila i 16-ventilsku glavu na provjereni 1,3-litreni četverocilidraš, Swiftu je snaga podignuta sa 71 KS na 101 KS i pretvoren je u vatrenu gradsku jurilicu jer je težio manje od 800 kg!
Zbog toga je svaka konjska snaga pokretala manje od 8 kg težine i automobil je jurio poput metka: najvećom brzinom opasno se približio tada impresivnoj brojci od 190 km/h, a s mjesta do 100 km/h stizao je za samo 8,6 sekundi. Uz to je i cijenom bio vrlo pristupačan pa ih je bilo mnogo na našim cestama. Svoju je kompetitivnost i izdržljivost zorno dokazao na brojnim natjecanjima diljem Europe, pa i u Hrvatskoj.
Dražen Belohradski svojedobno je njime carevao u kružnim utrkama, a poznata voditeljica Lorena Nosić i njezin suprug Marko Đurković još su donedavno upravo u Swiftu GTi nastupali na relijima. Nije ih puno preživjelo, ali jedan iznimno očuvani primjerak, čitav svoj vijek garažiran, mažen i pažen, pronašli smo kod zaljubljenika u francuske i japanske jurilice Mladena iz Dugog Sela.
Automobil je u savršenom stanju ponajprije zato što ga je prvi vlasnik, također Mladen, brižljivo čuvao više od dvadeset godina. I kad kažemo brižljivo, možda i podcjenjujemo sav trud koji je izvorni vlasnik uložio njegujući ga kao da je, u najmanju ruku, Rolls Royce. Osim izvrsnog stanja - a nije prevalio ni 100.000 km - o tome svjedoči i pisani trag, svojevrsna “servisna knjižica”, doslovce ručni rad prvog vlasnika, u kojoj je od prvog dana zapisana svaka sitnica koja se radila na automobilu. Ne samo servisni zahvati, koji su svi pomno evidentirani, nego i radnje poput pranja automobila, usisavanja, mazanja brtvi glicerinom, plastičnih dijelova crnilom i sl. Sve je to prvi vlasnik pomno bilježio u svoju knjižicu pa smo, s obzirom na toliku opsjednutost, upitali kako to da ga je ikada prodao.
- Pa i nije – odgovara nam Mladen – prvi je vlasnik umro i automobil je završio u ostavinskoj raspravi Zanimljivo, automobil nikad nije bio u oglasniku, jer bi, vjerujemo, istog trena bio prodan. Jedan znanac obitelji doznao je da udovica preminulog vlasnika namjerava prodati Swift pa ga je kupio. Srećom, i on je entuzijast koji je znao cijeniti takav automobil pa ga je vozio samo vikendima, tako da je i sljedeće tri godine auto bio u dobrim rukama. A onda ga je primijetio naš Mladen te ga jednom prilikom zaustavio i rekao mu da mu se javi bude li htio prodati automobil, što je nakon rođenja djeteta prethodni vlasnik i učinio.
- Ukratko, kod Mladena bio, kod Mladena završio – zaključuje naš sugovornik priču o ovom Swiftu koji je sav svoj vijek proveo u dobrim rukama. A naš Mladen, osim što je ljubitelj automobila, ljubitelj je i našeg časopisa i njegov pasionirani kolekcionar – posjeduje baš sve brojeve Autokluba počevši od prvoga! Tako nam je sa zadovoljstvom pokazao 27 godina stari 24. broj Autokluba iz travnja 1990. u kojem je testiran Suzuki Swift 1.3 GTi, i to jednaki crni kao njegov. Pod naslovom “Mali snagator” prvi urednik Autokluba, danas pokojni Josip Mušnjak zvan Joža, na tri je velike Autoklubove stranice širio hvalospjeve o “crnom japancu provokativnog izgleda”, a snimkama je tekst popratio najdugovječniji član reakcije, današnji urednik fotografije Željko Puhovski. No tadašnji test Swifta GTi poseban je i po tome što je na njemu prvi put s Autoklubom surađivao naš proslavljeni as Jovica Paliković, najuspješniji automobilist Jugoslavije. Bio je to prvi automobil o kojem je slavni Jovica dao svoje stručno mišljenje, a sud relijaša takvog renomea itekako je bio zanimljiv za čitatelje.
Ukratko
Nevjerojatno dobro očuvan, potpuno originalni Suziki Swift GTi iz 1991. godine s manje od 100.000 km na brojaču pronašli smo u Dugom Selu. Za početak 1990-ih toliko karakteristična tzv. Tetris stražnja svjetla, tada moderni, zaobljeni prednji farovi i prepoznatljivi alunaplaci trenutačni su znakovi prepoznavanja Swifta Gti. Uz oznaku “Twincam 16 valve” koju je ponosno nosio na boku, naglašene odbojnike i pragove te dvostruki ispuh Swift GTi davao je do znanja da nije za dosadnjakoviće
Četverocilindraš s dva bregasta vratila i 16 ventila u glavi, što je tada bila zadnja riječ tehnologije, proglašen je najboljim 1,3-litrenim motorom. U jednom se trenutku, zbog velikih oscilacija u tečajevima i vrlo turbulentnog razdoblja raspada bivše Jugoslavije, Suzuki Swift GTi mogao kupiti za iznimno povoljnih 16.000 njemačkih maraka. Swift GTi je za svoje doba, a naročito s obzirom na svoju cijenu, bio odlično opremljen - počevši od sjajnih integriranih sportskih sjedala u stilu Recara. Ali, nažalost, nije imao električne prozore
Plastična, debela, ali kratka ručica mjenjača bez kugle, samo sa zaobljenim vrhom i jednostavna instrumentna ploča s okretomjerom do 9000 o/min dva su detalja toliko karakteristična za Swift Gti. Pedantni prvi vlasnik ostavio je iza sebe vlastitu, svojom rukom izrađenu “servisnu knjižicu” u kojoj je do u tančine opisivao baš sve što je radio na automobilu
Suzuki Swift Gti (1988. - 1996.)
TEHNIČKI PODACI
Motor benzinski, 1298 ccm
Cilindara 4
Snaga 74,3 kW/ 101 KS pri 6450 min
Moment 113 Nm pri 4950 min
Mjenjač ručni, pet stupnjeva
Dimenzije 367 x 154,5 x 135 cm
Gume 175/60 R14
Pogon prednji
Brzina 188 km/h
0 do 100 km/h 8,5 sekundi
Potrošnja (tvornička) 6,9 l/100 km
Cijena novog (1991.) 20.490 DEM