Jedan od glavnih uvjeta budućeg klasika dugo vrijeme je bio sportski pedigre, međutim, danas je sve to manje bitan faktor. Razlog tomu je što dolazi do velikih promjena na stolu s propisima o homologaciji – no koji faktori se danas onda koriste?
Vrlo važna postala je rijetkost automobila, dok je bitna priča i njegova reputacija. Primjerice, rijedak automobil koji se smatra pri vrhu svoje klasa vjerojatno će dobiti status klasika.
Značaj također predstavlja bitan čimbenik: nešto što je promijenilo pravila igre ostat će zapamćeno i cijeniti se u godinama koje dolaze.
Pred vama je lista 15 automobila koji ispunjavaju barem jedan od ovih kriterija, ali im cijene još uvijek nisu prenapuhane te su dostupni široj masi. Postoji velika vjerojatnost da će njihova vrijednost porasti sljedećih godina, no bez razmišljanja o tome, motivirajući faktor prilikom izbora ostaje isključivo osjećaj zadovoljstva posjedovanja.
1. Fiat Panda 4x4, Cross, 100 HP (2003 - 2010)
Zanimljivi i solidni primjerci mogu se pronaći već od samo 15 tisuća kuna i kod nas, ali pravi klasici kriju se u 4x4 verzijama sa 1,3-litrenim dizelskim motorom s turbopunjačem. Ovaj motor nikada nije prodavan u velikim brojevima tijekom svojeg četverogodišnjeg života, stoga znači da je rijedak primjerak.
Realno, Panda iz 2006. godine još uvijek je pomalo nova da bi postala istinski klasik, no postoje određeni modeli koje će se i dalje obožavati poput modela 100HP.
2. Suzuki Swift Sport (2005 - 2010)
Suzuki Swift našao je svoje mjesto na još jednoj našoj listi – odlični rabljeni automobili koji se mogu kupiti za cijenu nove Dacie Sandero. Maleni hot-hatch ima zarazne oštre proporcije, a njegovo najsnažnije Sport izdanje bez dvojbe samo čeka da postane klasik. Prije svega, svoje mjesto na ovoj listi pronašao je zbog toga što je zabavan za vožnju.
Cijene počinju od 30-ak tisuća kuna, a mogu se pronaći i primjerci sa samo stotinjak tisuća kilometara. Swift Sport bit će štovan u godinama koje dolaze jer za mnoge predstavlja posljednji istinski hot-hatch koji oduševljava žestokom dinamikom vožnje. Kod generacije od 2005. do 2010. verziju Sport pokreće 1,6-litreni 4-cilindraš od vrlo živahnih 125 KS pri 6800/min, upravo na tragu kultnog prethodnika s 1,3-litrenim Twin Cam 16V strojem od 101 KS.
3. Audi TT (1998 - 2006)
Ono po čemu je TT poseban od prvog dana je dizajn koji je promijenio igru, iznutra i izvana. Pomalo hladna i minimalistička kabina nudi istinski sportski ugođaj, kojoj vanjski dizajn daje sklad i sve sklapa u jednu coupé priču. 1.8T verzije s pristojnih 180 konjskih snaga dostupne su već od 40-ak tisuća kuna, no ako želite najbolje od ovog automobila, pažnju obratite na 3.2-litreni V6 primjerak koji isporučuje nevjerojatnih 246 KS.
I da, sjećate li se kako su se prvi modeli prevrtali u dugim brzim zavojima zbog loše aerodinamike kapljičaste karoserije pa je mali spojler dodan naknadno?
4. Toyota Celica GT-Four (1993 – 1999)
Od prelaska na pogon na prednje kotače, Celica stoji kao izvrstan vozački automobil s dobrim performansama, urednog ponašanja na cesti i ono najvažnije – s Toyotinom pouzdanosti. Šesta generacija Celice iz 1994. godine nastavila je ovu izvrsnost s uglađenijim i manje kontroverznim stilom od svojih prethodnika.
Mišljenja oko toga je li Celica šeste generacije već klasik ili će to tek postati u narednim godinama su podijeljena. GT-Four verziju, koja nudi 239 KS i pogon na sva četiri kotača, može se nazvati relijaškom "zaštićenom vrstom“, a standardne modele od 1,8 i 2,0 litre često se zanemaruje s niskim vrijednostima. Međutim, i oni nude odlične performanse zbog čega će potražnja za njima zasigurno porasti u narednim godinama.
5. Ford Puma (1997 – 2002)
Iako se Pume mnogi sjećaju po odličnom ponašanju na cesti, najviše je zapamćena po reklamnoj kampanji koja ju je promovirala, sa Steve McQueenom – zvijezdom iz filma Bullitta, koji se našao za njenim volanom na ulicama San Francisca. Ono što nije toliko poznato jest da je upravljanje usavršio tim koji je uključivao bivšeg prvaka F1 Jackiea Stewarta. Iznimno je rijetka pojava na cesti , posebno kod nas, stoga je samo par primjeraka dostupno, no po veoma povoljnoj cijeni, čineći ju najjeftinijim budućim klasikom na ovoj listi.
6. VW Phaeton (2002 – 2006)
Bilo tko imalo razumije automobilsko tržište mogao je predvidjeti kako će luksuzni VW doživjeti velik promašaj, pa čak i ljudi u Volkswagenu. Međutim, na čelu s Ferdinandom Piëchom Phaeton je ipak 2002. pušten u proizvodnju. Već danas predstavlja rijedak primjerak, a budući klasici kriju se u 4,2-litrenim V8 i 6,0-litrenim V12 motorima
7. Citroën C6 (2005-2012)
Citroënovi automobili oduvijek su bili neobičnog karaktera, odnosno francuska tvrtka je oduvijek stvari radila na svoj način, na čemu je upravo izgrađena njihova reputacija. Modeli poput 2CV, DS, XM i BX ostaju zapamćeni po svojem hrabrom i drugačijem dizajnu, a C6 proizveden 2005. godine možda je posljednji automobil iz čudne obitelji. Na našim oglasnicima rabljenih automobila svega par primjeraka je dostupno, zbog čega je očekivati kako će im vrijednost u sljedećim godinama narasti.
8. BMW Z4 Coupé (2006 – 2009)
Ono što Z4 Coupé čini toliko poželjnijim od običnog roadstera je njihova rijetkost – samo devet posto svih Z4-a bili su Coupéi, s uglađenim fastback stilom, ljepšim nego kod modela Z3 zvanog i "Clown shoe" zbog karakteristične bočne siluete.
Ipak, rijetkost nije jedino zbog čega je poseban. Malenu i tijesnu karoseriju pokreće 3.0si redni šestak od 265 KS te u varijanti Z4 M Coupé 3,2-litreni od 343 KS iz modela M3 (e46). Fiksni krov, osim što Z4 čini ugodnim za oko, poboljšao je krutost automobila, pomažući tako i upravljanju.
Unutrašnjost je, kao što je to slučaj i kod TT-a, veoma jednostavna i čista, sastavljena od najboljih dijelova koje je BMW imao u to vrijeme. Ako pitate nas, poprilično savršen recept za budući klasik.
9. Subaru Impreza Turbo (1994 – 2000)
Subaru se u Europi proslavio relijem. U partnerstvu s Prodriveom, tvrtka je stvorila jedan od najprepoznatljivijih reli automobila u povijesti. Nakon što je 1995. Colin McRae osvojio Svjetsko prvenstvo, Impreza je postala hit. Iako postoji mnogo posebnih izdanja Impreza, i ponekad je teško sve to razumjeti, standardni Turbo 2000 mogao bi biti najbolji izbor. U zadnjih desetak godina cijena mu se udvostručila, što je razumljivo – njihov brzo opadajući broj na cesti u kombinaciji sa statusom Impreze kao kulturne ikone znače da će cijene i dalje rasti.
10. Porsche 944 (1982 – 1991)
Povijesne vrijednosti Porschea nikada nisu iznevjerile investiciju. Model 911 je postigao nevjerojatan rast vrijednosti, no model 944 tek sad dolazi do faze kad se očekuje značajniji rast vrijednosti. Osim toga 944 se može pohvaliti i atmosferskim 3,0-litrenim DOHC V8 motorom sa 16 ventila, s impresivnih 210 konjskih snaga. Nekolicina primjeraka je dostupno s početnom cijenom od 65 tisuća kuna, a za očekivati je kako će ove brojke u budućnosti narasti.
11. Honda Accord Type R (1998 – 2002)
Kad netko spomene Type R velika je vjerojatnost da će vam prva misao biti kultni Civic, ili možda začinjena Integra. No postoji još jedan automobil koji nosi ikoničnu značku, a svojevremeno je bio jedan od najvećih vozačkih automobila svoje ere. Dostupan je bio u crvenoj, crnoj ili bijeloj boji s ogromnim stražnjim spojlerom koji je nagovještavao potencijal. Ispod poklopca motora nalazi se 2,2-litreni VTEC motor, s maksimalnom snagom od 209 KS pri 7200 okretaja u minuti.
12. Land Rover Defender (1982 – 2016)
Defender je jedan od onih kultnih automobila za kojeg se čini da na tržištu vrijedi više nego što to racionalan i zdrav razum nalaže. Spor, bučan, neudoban i beznadno staromodan, no unatoč tome obožavan i sukladno tome – skup. Početne cijene za modele iz devedesetih godina kreću se od stotinu tisuća kuna. Defender je onaj tip automobila za kojeg se kaže – „ima ono nešto“.
13. Mercedes SL55 AMG (2002 – 2008)
Ruku na srce, SL55 AMG je više opušteni kruzer nego sportski automobil, ali AMG-ov tretman otkrio je njegovu divlju stranu. Pogoni ga V8 s blizu 500 konjskih snaga koji zvuči fantastično!Međutim, poznate mane, poput propuštajućeg preklopnog krova, stradale brtve na ranijim modelima, i neusavršeni Active Body Control sustav ovjes, možda spriječe uspon SL55 u godinama koje dolaze.
14. Ford Focus RS (2002 – 2003)
Izraz "Gamechanger“ koristi se previše, ali kada je prvi Ford Focus proizveden, upravo je to bio. Uz taj se model vežu se glasine da je bezobrazna količina novca utrošena kako bi rukovanje automobila bilo na vrhu klase, ali po našem mišljenju to je dobro potrošen novac. Ford Focus prve generacije RS jedan je od najboljih vozačkih automobila svoje generacije koji je učinio svaki Ford poslije njega izvrsnim za vožnju. Međutim, s obzirom na to da se proizvodio samo godinu dana, jasno je kako je "zaštićena vrsta“, stoga bi pronaći ovaj primjerak moglo biti teško. Neki entuzijasti i vlasnici iz Hrvatske potražili su svoje primjerke izvan zemlje i odlučile se na uvoz...
15. BMW E39 M5 (1998 – 2003)
BMW e39 M5 predstavlja ogroman korak za M odjel, a mnogi ga smatraju savršenim spojem snage i luksuza. Već dva desetljeća nakon lansiranja sa svojim V8 motorom koji proizvodi preko 400 konjskih snaga i dalje se drži jednom od najmoćnijih limuzina koja je ikad postojala. Izuzetno cijenjen i smatran jednim od najboljih, ako ne i najboljim M automobilom svih vremena, predodređen je za BMW-ovu "kuću slavnih“. Vrlo je vjerojatno da će se cijene nastaviti povećavati tijekom sljedećih godina.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....