Svaka nova tehnologija uvijek izaziva skepsu kod ljudi. Postoji jednostavno bojazan od novog, odnosno svojevrsni sindrom Amiša gdje dio vas odbacuje tehnološke novitete. Taj je sindrom još izraženiji s godinama, što je svojevrsni prirodni fenomen. Takva je situacija i s hibridnim i električnim automobilima. Postoje dvije vrste bojazni, prva kako sve to može funkcionirati, a druga koliko je to pouzdano kroz godine.
Najpovoljniji hibrid na tržištu
Kod hibrida najveća su enigma baterije. Doživjeli smo da neke visokoobrazovane osobe s velikim negodovanjem govore o baterijama i njihovu vijeku trajanja. Na dulji test uzeli smo najmanji i najpovoljniji hibrid na tržištu, a to je Toyota Yaris Hybrid. Ako je najjeftiniji, trebalo bi značiti i da je najmanje pouzdan.
Prva teorija kaže kako zimi hibridi ne funkcioniraju najbolje zbog niskih temperatura. To je samo djelomično točno. Nije nikakva tajna da kod niskih temperatura baterije imaju smanjeni kapacitet. Međutim, to je znatno veći problem kod čistih električnih automobila gdje je doseg bitno smanjen.
Kod hibrida je situacija malo drugačija jer baterije se ne pune preko utičnice, nego preko termičkog benzinskog motora i dakle to se punjenje vrši i u vožnji i nije neki problem ako je kapacitet manji, odnosno ako se malo češće puni. Iako ove godine nije bilo ekstremno niskih temperatura kako bismo testirali Yaris Hybrid, ipak smo došli do temperature od -3 i pritom nismo imali nikakvih problema.
Porast potrošnje zimi
Stoji činjenica da se potrošnja zbog većeg korištenja benzinskog motora povećala za litru i umjesto 4,6 litara, koliko smo izmjerili u toplim uvjetima u gradskoj vožnji, ona je narasla na 5,6 litara. Međutim, i drugi termički motori troše više u zimskim uvjetima kada se ne stignu zagrijati. Osim te više potrošnje nije bilo nikakvih drugih nuspojava zimi. To je velika prednost hibrida nad električnim vozilima koja realno imaju ograničen doseg i gdje stalno gledate u brojku koja označava preostale kilometre.
Problem pouzdanosti nismo mogli ispitati u ovom ipak kratkom roku, ali stoji činjenica kako Toyota na baterije daje 10-godišnje jamstvo. To znači da ni najmanje ne trebate brinuti o stanju vaših baterija u idućem desetljeću.
Treba znati kako su Toyotini hibridi prisutni na tržištu još od 1997. godine i postoji povijest kvarova, a za sada su se hibridi pokazali pouzdanima. U Toyotu Yaris Hybrid ugrađuje se zapravo pogon iz starije generacije Priusa koji je itekako pouzdan i provjeren. Uz to, cijena zamjenskih baterija nakon 10 godina ipak je relativno prihvatljiva i nećete zbog toga proglasiti stečaj.
Električni automobili su budućnost, ali još nisu prilagođeni današnjim uvjetima, dok hibridi jesu.
Garancija i cijena novih baterija
Postoji fama kako kvar baterije znači i kraj za hibridni automobil jer je cijena nešto poput suhog zlata. Međutim u principu ta priča ipak ne stoji. Kao prvo garancija baterija na testirani Yaris Hybrid iznosi punih 10 godina. Treba naravno samo redovito održavati automobil i 10 godina ste apsolutno mirni što se tiče baterija. Ako se i nešto dogodi zamjenske su naravno potpuno besplatne. A inače baterija kod Yarisa Hybrida stoji 12.600 kuna sa svim davanjima što opet nije kraj svijeta. Kod klasičnih termičkih motora malo veći kvar primjerice pumpe kod dizelaša ili turbine gotovo da stoji jednako. Prema tome baterije nikako nisu bauk, niti veća opasnost za vaš kućni budžet ukoliko se odlučite za hibridni automobil.
Baterija nakon više od 100.000 km
Od mnogobrojnih testiranja u redakaciji Jutarnjeg lista svakako je u sjećanju ostao maraton test Priusa na 100.000 kilometara. Tijekom nešto više od godine dana i čak više od 110.000 prijeđenih kilometara automobil je funkcionirao isto kao prvog dana. Nismo imali niti doslovno najmanji problem ili kvar. Zapravo tada je jedini problem što su hibridi bili objektivno skupi. S novim trošarinama, ali i uvođenjem hibridne tehnike u gradski automobil poput Yarisa taj je cjenovni prag znatno snižen i hibrid je dostupan gotovo svakome.