MAJSTOR NA MOKROM

Kišni čovjek: evo kako je Senna odvezao jedan od najboljih prvih krugova u povijesti Formule 1

 
 Getty Images

Kiša je počela padati na jutro utrke. Ubrzo je stigla i gusta magla. Hladnoća. Bio je to proljetan dan kakav može biti samo u Engleskoj. Mehaničari su nervozno šetali gore-dolje, vlasnici momčadi grizli nokte, a Bernie Ecclestone zabrinuto gledao prema publici, koja se 11. travnja okupila na stazi Donington Park, misleći hoće li se svi razbježati. Jedan čovjek nije bio nimalo nervozan. Ayrton Senna sjedio je u svom McLarenu MP4/8 na četvrtom startnom mjestu, iza Michaela Schumachera, Damona Hilla i svog najvećeg protivnika - Alaina Prosta, koji je zasjeo na prvu startnu poziciju. McLarenov bolid te je godine kaskao za konkurencijom zbog niza problema. Ipak, Senna je sjedio u bolidu sa smiješkom. Baš zato što je padala kiša. Znao je da će sve biti uredu. Ono što nije znao jest da će upravo odvoziti najbolji krug utrke Formule 1 u povijesti.
Senna je u tom trenutku već bio jedan od najuzbudljivijih i najtalentiranijih vozača koje smo imali prilike vidjeti. Dvije godine ranije, kada je imao 31 godinu, postao je najmlađi trostruki šampion u povijesti Formule 1. Bila je to peta godina da vozi za McLaren. Nije sve bilo sjajno. McLaren se u tom trenutku našao u velikim problemima, a to se odrazilo i na Sennu. Nakon pet godina sjajne suradnje, u rujnu 1992. Honda, čiji se motor nalazio u McLarenovom bolidu, je najavila da odlazi iz Formule, a McLaren je morao u nekoliko mjeseci pronaći zamjenski motor. Ron Dennis, koji je tada vodio momčad, uporno je pokušavao u svoje bolide dovesti Renaultov V10 motor koji se pokazao toliko uspješnim u Williamsovom timu, ali bezuspješno.

Foto: Getty Images

Na kraju su uspjeli isposlovati samo jedan motor u dogovoru s Fordom - Cosworth HB. Ipak, ni to nije prošlo bez problema, s obzirom na to da je Ford imao dobar odnos s Benettonom. To ne samo da je značilo da McLaren mora motore plaćati po komercijalnim cijenama, već nisu imali pristup ni naprednom motoru Serije VIII, koji je bio u Benettonu, i morali su uzeti stariju generaciju V8 motora. Problemi su se gomilali. Ugovor za novi motor nije bio potpisan, pa je razvoj novog bolida kasnio, a inženjeri su naprosto odlučili da im je dosta čekanja i krenuli s izradom bolida kao da je HB motor riješena stvar. Cosworthov motor je također bio drastično slabiji od motora koje su druge momčadi koristile, pogotovo Renaultovog koji su u Williamsu koristili Prost i Hill. Ipak, nije sve bilo tako strašno. V8 motor je bio manji i lakši od ostalih motora, što je omogućilo više kreativnosti pri konstrukciji bolida, a i trošio je manje goriva. McLaren je imao i najbolji tim koji je razvijao pomoćne sustave za vozače, koji su tada bili na svom vrhuncu, pa je njihova momčad uvijek imala najbolju elektroniku za kontrolu kočnica i proklizavanja.

Ayrton Senna, Alain Prost, McLaren-Ford MP4/8, Williams-Renault FW15C, Grand Prix of Europe, Donington Park, 11 April 1993. (Photo by Paul-Henri Cahier/Getty Images)
Getty Images

Senna je bio svjestan da vozi slabiji auto od konkurenata. Iako vrlo skeptičan u početku, Senna je ubrzo prigrlio MP4/8, koji se pokazao bolji nego što je itko očekivao. Iako u očito slabijem od ostalih bolida, Sennin talent je preskočio te manjke i pokazao se uspješnim.
Sezona je počela u Južnoafričkoj Republici, s Prostom na prvoj, a Sennom na drugoj startnoj poziciji. Brazilac je bolje startao i vodio 23 kruga, ali Cosworthov motor nije mogao odbiti napade Prostovog Renaulta. Za drugo mjesto se zatim borio s Benettonovim Michaelom Schumacherom, za kojeg se već tada govorilo da je zvijezda u usponu, a taj je dvoboj završio Schumijevim izlijetanjem sa staze. Drugo mjesto nije bilo loše za bolid koji nitko nije volio. Još je bolje prošla utrka u Brazilu, gdje je Senna morao pobijediti pred domaćom publikom. Prost je dominirao na početku, ali ubrzo je počela padati kiša. Senna nije želio mijenjati gume kada su svi ušli u boksove i tako si osigurao nekoliko ključnih sekundi prednosti koje su ga dovele do pobjede.

Brazilian Ayrton Senna flying the Brazilian flag as he works his way through the crowd to the winners podium after victory in the European Grand Prix at Donnington Park.   (Photo by David Jones - PA Images/PA Images via Getty Images)
PA Images via Getty Images

Ipak, Senna je znao da mu se u Brazilu nasmiješila sreća. Da nije bilo kiše, da Prost nije morao u boks, McLaren bi se teško nosio s Williamsovim bolidima. Iduća utrka, ona u Donington Parku, bit će mu ključna, pomislio je. Morat će dokazati koliko je dobar vozač. Na jutro utrke Senna je gledao u sivo nebo i znao je da mu se ukazala velika prilika. “Uvijek sam imao sjajne rezultate u mokrim i lošim uvjetima”, rekao je BBC-u prije utrke. “To ne znači da volim takve uvijete. Ova situacija je vrlo neizvjesna. Ne volim taj osjećaj”, dodao je. Onda je novinarima objasnio da je i sam svjestan da bi u idealnim uvjetima Williams lako pobijedio. Da bi imali nade, gotovo filozofski je rekao, moramo imati i malo nesigurnosti.
Sami start nije bio sjajan. Schumacher, na trećoj poziciji, stisnuo je Sennu u nadi da ga blokira, no obojica su izgubili poziciju od petoplasiranog Karla Wendlingera iz Saubera i poredak u prvom zavoju bio je Prost, Hill, Wendlinger, Schumacher, pa tek onda Senna. Ono što fanovi velikog Brazilca znaju je da je Senna dubinski i iskonski mrzio samo jednu stvar - kada ga netko obiđe na stazi.

Ayrton Senna (1960-1994) of Brazil enroute to first place, driving a McLaren MP4/8 with a Ford HBE7 3.5 V8 engine for Marlboro McLaren, during the European Grand Prix at Donington Park, England on 11th April 1993. (Photo by Leo Mason/Popperfoto/Getty Images)
Popperfoto/Getty Images

Riskirao je i izabrao netipičnu putanju na mokroj stazi i bez previše problema obišao Schumachera za četvrto mjesto. Već u idućem zavoju prestigao je i Wendlingera sa širokom putanjom kroz mokri zavoj. Odmah nakon tog zavoja zalijepio se Hillu za leđa i lako ga prestigao. Prost se činio predaleko da ga Senna sustigne do kraja prvog kruga, ali Brazilac je divljao. Ništa ga nije moglo zaustaviti i na najbržem zavoju na cijeloj stazi riskirao je kasno kočenje i, prije nego što je prošao ciljnu ravninu prvog kruga, Senna je bio na prvome mjestu.

Ayrton Senna in the McLaren MP4-8 1993 European Grand Prix at Donington. Artist Unknown. (Photo by National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images)
Getty Images

Bio je nedodirljiv. Ni Hill ni Prost mu se nisu mogli približiti, ali kako se staza polako sušila, bilo je jasno da će tempiranje promjena guma biti kritično. U 18. krugu Senna je odlučio promijeniti gume za mokru stazu s onima za suhu. Nakratko je izgubio vodstvo koje je preuzeo Prost, ali ga je lako vratio kada je i Prost odlučio prijeći na suhe gume. Deset krugova kasnije, kiša je opet počela i Senna je odmah zamijenio gume, držeći sigurno mjesto. Šest krugova kasnije, vratio se po slickove. Iako se činilo da stalne promjene guma štete Senni, konkurencija je imala puno više problema. Prost je krivo tempirao baš svaku promjenu guma, pa se tako našao na svježim slickovima svaki put kada bi se nebo otvorilo, a na kišnim gumama taman kada bi se staza osušila. U međuvremenu je i Schumacher izletio sa staze. U 57. krugu Senna je prestigao sve vozače za jedan cijeli krug. Kiša je opet počela padati, ali u međuvremenu mu je pukla radio veza s mehaničarima. Znao je da mora po nove gume, pa je skrenuo u boks, no tamo ga nitko nije čekao pa je samo prozujao pored garaže. Boks u Doningtonu ima jednu veliku prednost - služi kao prečac na stazi, pa Senna ne samo da nije izgubio vrijeme na tom prolasku kroz boksove već je postavio i najbrže vrijeme utrke. U Senninom životu ništa nije bilo slučajno, pa je tako novinarima brazilske televizije kasnije rekao da je prečac zapravo bio planiran. Prošao je kroz boks, objasnio je, kako bi se i sam uvjerio da je boks brži nego regularna staza. Ako se kojim slučajem nađe iza Prosta tijekom utrke, iskoristio bi prečac da ga prestigne. Rezultat je činjenica da je to jedina utrka u povijesti Formule 1 u kojoj je najbrže vrijeme postavio vozač koji je prolazio kroz boksove.

11 Apr 1993:  Formula One European Grand Prix winner Ayrton Senna of the McLaren Ford team sprays second placed Williams Renault driver Damon Hill with champagne on the podium at Donington in Castle Donington, Derby, England. \ Mandatory Credit: Mike Hewitt /Allsport
Getty Images


Pobijedio je uvjerljivo, 84 sekunde ispred Hilla. Gotovo čitav jedan krug. Prost je završio na trećem mjestu. Senna je uživao na presici sjedeći pokraj frustriranog Prosta. Kada se Prost požalio da su uvjeti bili nemogući, da su pogriješili u taktici, Senna mu se brzo narugao i ponudio da zamijene bolide. Ipak, pokazao je svima što mu je značila ta poruka. “Sjajno sam se osjećao. Ova utrka mi je rekla sve što moram znati o sebi. Ovo sam želio dokazati sam sebi”, rekao je. Usprkos svim faktorima koji mu nisu išli u prilog, Senna se nekako našao na prvom mjestu u ukupnom poretku vozača, 12 bodova ispred Prosta i 22 ispred Schumachera. Možda još bizarnije, Senna nije imao potpisan sezonski ugovor s McLarenom, nego su ugovore potpisivali od utrke do utrke, bez jasne naznake ne samo za koga će voziti iduću sezonu, već i bez osiguranja da će za McLaren odvoziti do kraja godine. “Ne želim to komentirati”, rekao je Senna novinarima kad su ga pitali što se zbiva s njegovim statusom, “sve što mogu reći je da ne žalim zbog toga što sam uspio napraviti u ovakvim uvjetima. Čak i ako nikada više neću voziti, neću požaliti”. Samo nekoliko minuta nakon što je odvozio najbolju utrku u povijesti sporta, Senna je bio spreman ostaviti sve iza sebe i otići kao najveći. U Doningtonu je podsjetio svijet na to što može napraviti u kiši, ali i dokazao sam sebi da je najveći. Samo godinu dana kasnije, karijera će mu uistinu i završiti. Na najtragičniji mogući način.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. prosinac 2024 08:33