VELIKO RIVALSTVO

NAJBOLJI NEPRIJATELJI: Senna i Prost nikad se nisu podnosili, a onda su završili u istoj momčadi! Uslijedila je najuzbudljivija sezona u povijesti F1

 
 Profimedia, AFP

Michael Schumacher i Damon Hill. Lewis Hamilton i Fernando Alonso. Niki Lauda i James Hunt. Rivalstva su to u Formuli 1 koja nećemo zaboraviti. Ali jedno rivalstvo je bilo toliko intenzivno, toliko notorno, toliko žestoko da će uvijek biti prvo na svakoj listi najvećih rivalstava u povijesti sporta. To je, naravno, rivalstvo između Ayrtona Senne i Alaina Prosta. Rivalstvo koje je počelo čim je 1983. mladi Senna počeo voziti u prvenstvu Formule 1, tri godine nakon Prosta, a kulminiralo u svojoj ludosti u nezaboravnoj sezoni 1988. godine.

Ayrton Senna, Alain Prost, McLaren-Honda MP4/5, Grand Prix of Brazil, Jacarepagua, 26 March 1989. (Photo by Paul-Henri Cahier/Getty Images)
Getty Images


Očekivalo se da će ‘88. McLaren-Honda dominirati. Jedina velika nepoznanica je bila kakav će biti odnos između dvojice vozača. Senna je te godine prešao u McLaren iz Lotusa koji je pretvorio u tim po svom ukusu i gdje je navikao dobiti što god je poželio. Učinio je to mješavinom prirodne arogancije, intenziteta i čiste snage volje. Ali sada je bio na potpuno novom terenu, u McLarenu koji se godinama vrtio oko Prosta. U jednom smo timu, dakle, imali dvojicu najboljih vozača na svijetu, s egoima veličine kuća koji su mogli biti lako povrijeđeni. Između njih dvojice stajao je jedan čovjek - Ron Dennis - i sve su oči bile uprte u njega. Hoće li moći održati ravnotežu između dvojice manijaka?

Ayrton Senna, McLaren-Honda MP4/5B, Grand Prix of Japan, Suzuka Circuit, 21 October 1990. A pensive Ayrton Senna during practice for the 1990 Grand Prix of Japan. (Photo by Paul-Henri Cahier/Getty Images)
Getty Images

Prost je u početku pokušavao biti totalni kuler oko činjenice da mu mlađi i potencijalno talentiraniji vozač ulazi u tim. “Kada smo otišli u Japan susresti se s ljudima iz Honde, rekao sam Ronu da bi trebao uzeti Ayrtona umjesto Piqueta zato što je bio talentiraniji vozač, a meni je bio svejedno jesam li šampion ili ne. Govorim istinu. Za mene je tim uvijek bio na prvome mjestu”, rekao je Prost puno godina kasnije. Ipak, činjenica da se nije bojao vjerojatno najbržeg vozača u povijesti dovoljno govori o Prostovom samopouzdanju. Jedino što ga je mučilo je vjerojatnost da vožnja sa Sennom - nakon uspješne suradnje s Laudom, Rosbergom i Johannsonom - neće biti ni lagana niti zabavna.

Ayrton Senna driving the McLaren Honda MP4/5 leads the field at the start of the French Grand Prix on 9th July 1989 at the Circuit Paul Ricard in Le Castellet, France (Photo by Pascal Rondeau/Getty Images)
Getty Images

Nitko nije ni očekivao da će Senna biti pretjerano veseo oko svog novog momčadskog kolege. Prost i on vuku lošu krv još od samog početka Sennine karijere u Formuli 1. No, nitko baš nije ni očekivao količinu samopouzdanja koje graniči s bahatošću. Senni su bile dopuštene stvari koje Prostu nisu. Možda najočitiji primjer nalazio se na prsima Sennina vozačkog odijela - veliki natpis Banco Nacional. Bio je to, naime, njegov osobni sponzor. Što ne bi predstavljalo problem da McLaren nije godinama tvrdio da tako dobro plaća svoje vozače da im ne trebaju osobni sponzori i na vozačka odijela nije puštao sponzore koje nisu pokrivali cijeli tim. To pravilo očito nije vrijedilo za Sennu, što je Prosta dovodilo do ludila jer je godinama odbijao osobne sponzore.

Alain Prost climbs from the #2 Marlboro McLaren-Honda MP4/5 after controversially colliding with his team mate Ayrton Senna during the Japanese Grand Prix on 22nd October 1989 at the Suzuka Circuit in Suzuka, Japan.  (Photo by Pascal Rondeau/Getty Images)
Getty Images

Problemi su počeli i prije početka sezone, za vrijeme testiranja u Rio de Janeiru. Prost nije bio impresioniran Senninim pokušajem da nametne svoju autokraciju, pa se odlučio malo zabaviti. Dijelili su jedan bolid za vrijeme testiranja i plan je bio da Alain vozi cijelo prijepodne pa zatim preda auto Senni koji bi dobio svježe gume. Prost je ušao u boks, mehaničari su stavili nove gume, ali Prost se nije micao iz bolida. Senna je podivljao. Počeo je vikati po boksu i urlati: “Ovo nije pošteno”. Tek kada je čuo Sennu kako se žali na nepoštenost, Prost je počeo urlati od smijeha i izašao iz bolida. Bilo je očito da Senna i Prost nisu dobro započeli sezonu.
Simpatije koje je Dennis pokazivao prema Senni samo su još više ljutile Prosta. Na utrci u Meksiku, Prost je pobijedio Sennu i preuzeo vodstvo u prvenstvu sa 33 boda naspram Senninih 15. Stanje se mijenjalo iz tjedna u tjedan. Senna je pobijedio u Montrealu i tjedan dana kasnije u Detroitu. Brazilac je vodio u prvenstvu 45 naspram Prostovih 33. McLaren i ova dvojica su potpuno dominirali cijelom sezonom. Toliko su dominirali da se u jednom trenutku Prost ispričao gledateljima ako misle da je sezona dosadna. “Nismo mi krivi, McLaren ne može biti sporiji nego što je. Drugi konstruktori se moraju više potruditi”, rekao je.

1989:  Alain Prost of France and Ayrton Senna of Brazil collide in their McLaren Hondas during the Japanese Grand Prix at the Suzuka circuit in Japan. Prost retired after the collision and Senna was disqualified for having a push start.  \ Mandatory Credit: Pascal  Rondeau/Allsport
Getty Images

U Francuskoj su se stvari još više zakuhale. Prost je pobijedio i to agresivnom vožnjom koja je bila rezervirana za Sennu, koji to nije baš želio dopustiti. Utrku po utrku, dvojica genijalaca su se pokušavali nadmašiti, ali živci su bili pri kraju. Sa samo četiri utrke do kraja, stvari su postale kompliciranije. U Portugalu je Prost osvojio prvu startnu poziciju i iako je Ayrton poveo u utrci, na ciljnoj ravnini prvog kruga Prost ga je sustigao i bio ga spreman obići. Prošao mu je s desne strane i ono što se dogodilo iduće nitko nije očekivao. Senna je trznuo volan prema Prostu, nagurao ga direktno uz zid. Ali Prost nije želio odustati.

Ayrton Senna of Brazil is given a push from circuit marshals for a restart while his teammate and bitter rival Alain Prost of France leaves his car to abandon the race after the two collided in a chicane during the Japan Formula One Grand Prix in Suzuka 22 October 1989. Senna received the chequered flag but was later disqualified after being accused of receiving an illegal push from marshals and of taking a short cut through the chicane. AFP PHOTO TOSHIFUMI KITAMURA, Image: 17432995, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, AFP
Profimedia, AFP

Senna ga je toliko stisnuo uz zid da su mehaničari koji drže table s podacima za vozače morali skočiti sa zida u panici. Prost je pobijedio, Senna je bio daleki šesti. “Znam koliko Ayrton želi biti šampion, ali nisam znao da je spreman poginuti za titulu. Ako je toliko želi, može si je uzeti”, rekao je Prost kasnije novinarima, ogorčen zbog tada gotovo neviđenog nesportskog poteza. Pogotovo između dvojice momčadskih kolega.

1989:  McLaren Honda driver Alain Prost of France walks back to the pits during the Japanese Grand Prix at the Suzuka circuit in Japan. Prost retired from the race after an accident with team mate Ayrton Senna of Brazil. \ Mandatory Credit: Pascal  Rondeau/Allsport
Getty Images


Bio je to početak kraja glumljenja da njihovi odnosi mogu biti koliko-toliko korektni. Prost i Senna nikad neće biti najbolji prijatelji. Najviše čemu su se mogli nadati jest da budu najbolji neprijatelji. Ipak, ostalo im je riješiti tko će biti šampion 1988. S dvije utrke do kraja - u Japanu i Australiji - Prost je vodio sa 84 boda naspram Senninih 79. U Japanu je Senna startao prvi, ali mu se bolid gotovo ugasio na startu. Do kraja prvog kruga pao je na osmo mjesto, a Prost je bio daleki prvi. Iako je Senna svojom ludom vožnjom nekako stigao do drugog mjesta, teško bi stigao Prosta. Sreća se umiješala pa je tako Prostov bolid počeo imati problema s mjenjačem i počela je kiša, ono što je Senna najviše volio. To je bilo to. Pobjeda u Suzuki mu je donijela prvu titulu svjetskog prvaka. Bio je to kraj jedne od najuzbudljivijih sezona Formule 1 svih vremena, usprkos činjenici da se gotovo cijela vrtjela samo oko dvojice vozača. Senna i Prost nikad nisu popravili svoje odnose i do zadnjeg dana nisu se pretjerano voljeli. Ni kao kolege ni kao protivnici u različitim timovima. Iako je rivalstvo koje je imao s Prostom jedno od onih koja su ušla u povijest, Senni se za budućnost pripremala još jedna velika bitka.
1991. je bila Sennina godina. Pobjeđivao je gdje god je stigao, borio se s Prostom na svakom koraku i iako je novi V12 Hondin motor bio lošiji od prethodnog, i dalje je dominirao nad ostalim vozačima. No na stazi se pojavio klinac koji je prošao sličan put kao i Senna - uspjeh u Formuli 3, fenomenalan test za momčadi Formule 1 i sjajni rezultati u potkapacitiranoj momčadi. Bio je to Michael Schumacher. Od samog starta u F1, svi su željeli vidjeti kako će se razviti rivalstvo između dvojice nevjerojatno talentiranih vozača, Senne i Schumachera. Godinama su se sukobljavali na stazi, jedan bi gotovo izgurao drugog, ponekad bi bilo i kontakta koji bi jednog ili obojicu poslali prema zidovima.


1994. je trebala biti godina njihova finalnog okršaja. Ili će tada već iskusni Senna dokazati da je najveći svih vremena ili bi mladi Schumacher preuzeo krunu. Nakon svih velikih rivalstava koje smo vidjeli kroz povijest Formule 1, ovo je jedno jedino veliko neispunjeno rivalstvo. Te je godine Senna izgubio život, a prvenstvo je pripalo Schumacheru. Ipak, do zadnjeg dana je Schumacher tvrdio da nikada ne bi uspio pobijediti velikog Ayrtona.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 18:51