OLDTIMER

Dugoprugaš iz Samobora: Pronašli smo najstariji Volvo u Hrvatskoj

Branislav Pazman iz Samobora u 14 je godina od završetka restauracije Volva PV444 iz 1952. prevalio više od 50.000 kilometara

Branislav Pazman, Volvo PV 444

 Zeljko Puhovski/CROPIX

U ovoj rubrici obično predstavljamo automobile na PV pločicama, no ponekad napravimo iznimku, mislimo li da priča o nekom primjerku to zaslužuje. Ovo je klasičan primjer toga - PV444 je, naime, oznaka najstarijeg Volva u Hrvatskoj.

Pronašli smo ga kod samoborskog kolekcionara Branislava Pazmana. Između dva rata Volvo je izvan matične države bio prilično nepoznata marka, a svjetsku ekspanziju počet će upravo ovim, prvim manjim modelom s motorom s četiri cilindra.

Predstavljen je 1944., no serijska proizvodnja počela je tek tri godine potom.

image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX

Ovaj je primjerak proizveden otprilike u prosincu 1952., prije početka proizvodne i izvozne ekspanzije. Modeli PV444 i kasniji, redizajnirani PV544 postavili su Volvo na globalnu kartu, a zbog iznimne kvalitete izrade i danas ih je relativno mnogo sačuvano.

Ništa se ne zna o ovom autu do 1995., kada je otkriven na auto-otpadu na staroj Karlovačkoj cesti. Bio je išaran sprejem, no više-manje čitav i limarijski zdrav. Osobno, sjećam se jednog napuštenog Volva PV koji je potkraj 1980-ih stajao u jednoj sporednoj ulici u zagrebačkom Jarunu i čini mi se da je imao podijeljeno stražnje staklo…

image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX

Bio to isti primjerak ili ne, činilo se da mu je sudbina zapečaćena kada je završio na otpadu, no ondje ga je pronašao Miro Robić. Da, govorimo o legendi hrvatskog automobilizma, upamćenoj po tome što je bio zastupnik Škode tijekom ratnih godina, pokretač Felicia kupa, ali i veliki ljubitelj oldtimera.

On je kupio i ovaj auto “na kile”, lakirao, uredio unutrašnjost, čak i provezao malo, uvidjevši da motor radi.

image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX

No, nikad ga nije dovršio. Stajao mu je u radionici kao projekt za neko buduće vrijeme, sve dok se u priču nije uključio gospodin Branislav Pazman.

On se na prvi pogled zaljubio u Volvo. Uspio je postati novi vlasnik, ali samo pod uvjetom da zajedno završe restauraciju i da, bude li ikada na prodaju, mora biti prvo ponuđen Robiću. Sljedećih su se godina često družili i dovršili auto. Neki su poslovi, dakako, napravljeni i ranije.

image

Branislav Pazman, Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX

Recimo, lak je i danas odličan, mada je odrađen još 1995. Zanimljivo je da su do 1952. ovi auti bili dostupni samo u crnoj i sivoj, no te je godine uvedeno još nekoliko boja. U nekom je trenutku onog nepoznatog dijela povijesti ugrađen kasniji motor, a tijekom restauracije odlučeno je i zamijeniti izvorni trobrzinski mjenjač onim s brzinom više.

Znajući da će i on i supruga Ljerka, koja je od prvog dana bila velika podrška, uistinu putovati Volvom na duge pruge, tada su napravljene još neke ključne modifikacije. Struja je prebačena na 12V, a sprijeda su ugrađeni posebno izrađeni diskovi, koji u kombinaciji s modernijim dijelovima ovjesa pružaju veću sigurnost u vožnji.

image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX

Ideja vodilja nije bila apsolutna izvornost, no svakako jest vjernost razdoblju u kojem je auto proizveden i izbjegavanje klizanja u kič. Ne odgovaraju svi dijelovi konkretnom godištu.

Primjerice, bočne lajsne su karakterističnije za PV544, no cjelina funkcionira sjajno i daje poseban, jedinstven karakter autu. Dijelovi su dolazili sa svih strana svijeta, izvorni i reprodukcijski – primjerice, prednji branik od nehrđajućeg čelika je iz Vijetnama!

Nakon ne prekompliciranog rješavanja procesa legalizacije auta s otpada, tijekom kojeg je najveći posao bila izrada elaborata sudskog vještaka, auto je bio na cesti i registriran, sada već davne 2010.

image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX

Avantura je time tek počela. Vlasnik kaže da je dugoprugaš. Voli posjećivati susrete na udaljenim lokacijama, do kojih se nastoji voziti starim cestama, uz prosjek potrošnje od 8 do 9 litara.

Priča nam kako je putovao u Fojnicu, Žepče, Suboticu… U nekoliko navrata bio je na susretima u Slovačkoj, sprijateljivši se s nizom ljudi s njihove i češke scene. Tijekom snimanja slušali smo planove o odlasku na susrete u rasponu od Imotskog do Rumunjske do kraja sezone, uz objašnjenje da ga nije uredio kako bi stajao u garaži.

image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX

S više od 50.000 km u 14 godina, ovo je automobil koji i dalje nanosi osmijeh na lice u svakoj vožnji, a izaziva ih i kod onih koji ga vide, na cesti.

Jer, kao što vlasnik kaže, svaki je oldtimer putujuća izložba i on uživa u svim aspektima toga.

image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX
image

Volvo PV 444

Zeljko Puhovski/CROPIX

UKRATKO

- Dizajn modela koji je postavio Volvo na svjetsku scenu, predstavljenog 1944., snažno je inspiriran američkim automobilima s početka 1940-ih, a najviše Pontiacom

- Štitnik za sunce bio je čest dodatak u ono vrijeme, no – mada izgleda kao dobra ideja – vlasnik kaže da je čisto estetski, jer se u praksi pokazao beskorisnim

- Kada je auto pronađen 1995., u njemu je već bio kasniji 1.6-litreni motor, kakav se u model počeo ugrađivati 1957., a ne izvorni od 1.4- litrenog

- Branislav Pazman svoje oldtimerske avanture dijeli između Volkswagen Bube, kojom je ušao u taj svijet i ovog Volva, koji je postao češći odabir za dulje vožnje

- Vlasnik je među onim dijelom oldtimerske scene koji nisu pobornici PV pločica – što je uistinu šteta, jer bi registracija ZG PV 444 bila sjajan dodatak autu

- Prekrasni instrumenti podsjećaju nas na dizajnerske trendove sredine 20. stoljeća, a zanimljivo je da je u autu izvorni radio, nažalost, nefunkcionalan

- Unutrašnjost je svježe pretapecirana materijalima izvorne specifikacije i dizajna, nabavljenima kod nizozemskog specijalista za klasične švedske automobile

- Rani su modeli imali podijeljeni stražnji prozor, jednodijelni će ga zamijeniti u prosincu 1954. Prtljažnik odaje koliko se auto koristi

Sadržaj nastao u suradnji s Centrom za vozila Hrvatska

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. srpanj 2024 12:45