Zahvaljujući rock and roll ikonografiji i Elvisu Presleyu, danas nam je pojam klasičnog Cadillaca povezan s, u stvarnosti vrlo rijetkom, ružičastom bojom. No u stvarnosti je klasična crna bila uvjerljivo najčešći odabir kupaca, pogotovo u slučaju formalnih limuzina, kao što je ovaj Fleetwood Sixty Special iz 1960.
Godina je to kada je, mada na prvu ne biste pomislili, došlo do određenog smanjenja dizajnerskih ekscesa. Peraje su vrhunac dosegle godinu ranije, modeli za novo desetljeće postajali su sve umjereniji i decentniji. No, ovaj zagrebački primjerak, koji smo snimili u Gornjoj Stubici, još ne možemo ni u kojem kontekstu povezati s tim pojmovima - ekstreman je u svakom pogledu.
Ništa se ne zna o njegovoj ranoj, američkoj povijesti, no originalnost motora, obloge vrata i sjedala, kao i većine drugih dijelova govori da je morao provesti većinu svog vijeka u suhim, pustinjskim državama, gdje se najbolje podnosi test vremena.
Uostalom, i uvezen je iz Las Vegasa, a na to vrijeme podsjećaju i motivi kockica, smješteni na nekoliko mjesta u autu. Vlasnik Tomislav Gmajnić kaže da samoinicijativno ne bi nikada stavio te kockice, no s obzirom na porijeklo i priču auta, čini mu se da bi bilo pomalo svetogrđe skinuti ih.
A priča jest pomalo bizarna. Sada već davne 2010. dvojica su studenata, jedan iz Hrvatske i drugi iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, na razmjeni kod nas, vidjeli ovaj auto na nekoj internetskoj aukciji i, više-manje iz vica, dali ponudu za njega. Sljedećeg su jutra otkrili da su osvojili aukciju, ali i shvatili da su u problemu.
Nije toliki izazov bio platiti licitirani iznos, koliko troškove transporta i uvoza. Posudili su novce od rodbine i uspjeli to organizirati, no kada je Cadillac došao u Hrvatsku vidjeli su da mu stanje ipak nije na razini opisa koji je pratio aukciju. Ipak, i u takvom je stanju registriran i vožen, ali na žalost bez prilike da se uloži određena količina novca i ljubavi, kako bi opet zablistao punim sjajem – sve dok ga prije pet godina nije kupio Tomislav Gmajnić.
Profesionalno u svijetu automobila, Tomislav je dobro poznat i na oldtimerskoj sceni, a nakon nekoliko japanskih i europskih automobila, posljednjih pet godina na skupovima privlači pozornost za upravljačem ovog spektakularnog Cadillaca. Drago mu je što ima auto kod kojeg se uloženo u obnovu reflektira i na cijenu koju bi mogao postići da ga odluči prodati, no zasad mu to nije u planovima. Uostalom, i supruga obožava ovaj auto i njeno oduševljenje bilo je također faktor pri odluci o kupnji.
Mehanička mu je pouzdanost najvažnija, pa je i obnova išla primarno u tom smjeru, reparirao je mjenjač, rasplinjače, složio električne instalacije... Danas njime svake godine napravi po nekoliko tisuća kilometara i ne brine oko “sitnica” tipa hoće li upaliti, doći na cilj… Auto je kozmetički daleko od savršenog stanja, no vozi se sjajno. Posebna je milina biti na mjestu za koje je i dizajniran, na stražnjem sjedalu.
Postojanje rupa i neravnina na cesti samo je vizualni podatak – vidite ih, ali plovite preko njih bez da ih osjetite. Usto, iznenađujuće je okretan za svoje dimenzije, po uskim zagorskim cesticama Tomislav je tijekom snimanja manevrirao impresivnom lakoćom, razbijajući neke od predrasuda s kojima smo možda krenuli onamo.
Za razliku od mehanike i elektrike, karoserija nije išla u temeljitu restauraciju. Napravljeni su neophodni limarski radovi na prednjem dijelu i podovima, te je potom i djelomično lakiran, no automobil nosi patinu koju je donio iz Amerike. Vinilni krov nije skidan, tako da stanje lima ispod njega ostaje nepoznanica. U unutrašnjosti je napravljeno djelomično tapeciranje sjedala, no većina je toga netaknuta.
Ono što se svakako mora napomenuti je oprema, nezamisliva onovremenim europskim autima. Tu su automatski mjenjač, klima uređaj, servo upravljač i kočnice, sjedala se pomiču “na struju”, tako se izvlači i antena i podižu i spuštaju bočna stakla, uključujući i ona leptir! Kada smo kod bočnih prozora, ovakav oblik automobila, sa četiri vrata i bez središnjeg stupa, po američkoj se nomenklaturi naziva 4-door hardtop sedan.
Osobno, najimpresivniji mi je detalj opreme fotoćelija kojom se mijenjaju kratka i duga svjetla, a koja prepoznaje svjetla automobila koji dolaze u susret i prekida napon. Tehnologija je to koju nikako ne bismo očekivali u autu iz tih godina.
No, ovo nije običan automobil, nego jedan od skupljih i prestižnijih Cadillaca svog vremena. S izvornom cijenom od 6233 dolara bio je osjetno skuplji od standardnih modela, no ispod Eldorada i velike, formalne serije 75. Bio je vrlo uspješan, čak se 11.800 kupaca odlučilo za Sixty Special, a danas je, mada i dalje u blagoj sjeni godinu starijeg modela, prava ikona američke automobilske industrije.
Ukratko
Snage tu zbilja ne nedostaje - 6,4-litreni V8 motor razvijao je 325 KS, a dolazio je s Hydra-Matic trostupanjskim automatskim mjenjačem
Stražnje su peraje, kao i drugi dizajnerski elementi, inspirirane zrakoplovstvom, pa smo auto prikladno fotografirali uz MiG-21, legendarnog Rudolfa Perešina
Duljina? Prava sitnica: 5,72 metra! Dodamo li i širinu od preko dva metra, jasno je da ovaj Cadillac tlocrtno nije daleko od manjih garsonijera
Poput najvećeg dijela vlasnika koje predstavljamo u ovoj rubrici, Tomislav Gmajnić fasciniran je automobilima od najmlađih dana. I profesionalno se vezao za njih, a oldtimeri su logičan nastavak toga
Specifičnost prestižnih modela Sixty Special i Eldorado iz 1960. bila je ova masivna lažna maska na stražnjoj strani, koja detaljima oponaša onu na prednjem dijelu auta
Ručica automatskog mjenjača nalazi se na stupu upravljača, a ugođaj je tipičan za luksuzne američke automobile onog vremena. Na stražnjem sjedalu je ipak bolje!
Las Vegas je sigurno najpoznatiji kockarski grad na svijetu, pa su kocke logična uspomena na dane kada je Cadillac vozio tamošnjim cestama. Brzinomjer je u miljama
Veliki natpis na papučici kočnice jasno pokazuje da se GM nije sramio promovirati tehnološke novotarije; shodno vremenima, svaki od četvero putnika imao je svoju pepeljaru
Automobil je toliko čvrsto građen da je predviđeno mjesto za pričvršćivanje originalne tvorničke dizalice – na braniku!
Sadržaj nastao u suradnji s CVH
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....