Rabljeni su automobili na našem tržištu poskupili bar 10 posto u posljednjih šest mjeseci. Da ste koji od automobila kupili sredinom prošle godine, danas bi vrijedili više nego li ste za njih dali.
U svakoj automobilskoj kategoriji postoji barem jedan auto za 5000 eura ili do 40.000 kuna. Čak i vremešni Audi A8 s otprilike 450.000 kilometara ili sportski Renault Twingo RS, ali i elektromobili, hibridi, pa i pokoji SUV. Proučili smo ponudu rabljenih na našem tržištu, odnosno u domaćim oglasnicima, i zaključili da su automobili u posljednjih pola godine poskupili i za 500 eura. Deset posto! Da ste kojim slučajem takav automobil kupili u svibnju, sada bi vrijedio više no što ste izbrojali.
Gotovo trećinu našeg tržišta rabljenih odnosi se na automobile jeftinije od 3000 eura, odnosno 22.000 kuna, dok gotovo istovjetan broj kupaca gleda automobile u razredu 10.000 eura.
Odabrali smo, međutim, ponudu točno na pola vrijednosti - 5000 eura - za što se još uvijek može naći sasvim pristojnih automobila. Istini za volju, baš ovdje treba imati malo jače otvorene oči, odnosno biti vrlo oprezan i temeljit u pregledu svakog automobila. Posebno to vrijedi za automobile iz unosa/uvoza, pogotovo ako imaju nepotpunu ili sasvim nepoznatu servisnu povijest. A upravo je o tome riječ, kao i u razredu do 3000 eura. Stoga u razgovoru s prodavačem saznajte što više o prethodnim vlasnicima i porijeklu automobila.
Kompaktna klasa - Golf, ali i Audi, BMW, Mercedes...
Odmah ćemo riješit pitanje svih pitanja u svijetu rabljenih automobila – Golf V stane u 5000 eura. I ne samo običan, nego i Golf Variant i Golf Plus. Ma, može biti i najtraženiji i najcjenjeniji 1.9 TDI. I to u pristojnom stanju. Jedino morate pristati na 15 godina stari automobil s najmanje 280.000 kilometara. U spomenuti se iznos može uključiti i Golf GT – krajnje nepopularni model koji osim izuzetne potrošnje goriva ima i tradiciju neprestanog kvarenja, ali i superpovoljni GTI. Njih je, doduše, malo teže pronaći, ali ne odustajte...
Zanimljivo je da se u ovom razredu od 38.000 kuna ogleda skoro svaki model. Svejedno bio on Seat ili Ford, Renault ili Opel. Ili, pak, Audi A3, BMW serije 1 i Mercedes A-klase, koji godinama ne posustaju na vrhu liste najpopularnijih rabljenih automobila iz unosa.
Gradska klasa - Pouzdani trolist iz Slovačke i ultrakratki Smart Fortwo
Pravila su jednostavna. Neki vozači žele samo male automobile. Ne nužno samo Smart, već sve što stane u 3,5 metara. Jedni biraju troja vrata, ali većina ipak traži petera. Prvenstveno zbog praktičnosti, jer osim prijevoza putnika, dobri su i za transport manjih komada tereta.
Jednima je zakon Smart Fortwo, jer im svaki centimetar parkinga puno znači. Drugi, pak, razmišljaju i o stražnjoj klupi i barem 150 litara prtljažnika, koje rastu do 700. Ključan im je kriterij upotrebljivost.
Dobra je vijest svakako trolist – Citroen C1, Peugeot 107/108 i Toyota Aygo, koji usprkos različitoj dokumentaciji stiže iz Slovačke i predstavlja odličan izbor – stane u navedeni iznos. I to sasvim ležerno, pa potražite isključivo najbolji i ne nasjedajte na dilerske priče o hrvatskim papirima - većina stiže iz EU. U korist vam ide i činjenica da je 3,44 metra dug automobil, koji gotovo uvijek pokreće Daihatsuov trocilindraš, rijedak primjer pouzdanosti i kvalitete, pa možda i jedan od najboljih automobila po tom pitanju u posljednjih desetak godina.
Još je gora situacija preprodavača s Renault Twingom druge generacije, koji se kod nas kao novi izuzetno slabo prodavao, dok ih je u oglasnicima pregršt. Oprezan pogotovo treba biti oko prijeđenih kilometara, pogotovo kod dizela koji su zbog štedljivosti i dugovječnosti najpoželjniji, pa se varanje na kilometrima gotovo pa podrazumijeva.
Smart Fortwo je u velikoj prednosti kod parkiranja, jer je dug svega 2,70 metara, ali i kod cijene. U cijenu od 5000 eura ulazi čak i skuplji cabrio, ali i dugovječni dizelski CDI, koji uz neprestani rast cijena goriva opet postaje sve traženiji - drugi troše tri i pol litre samo za šankom, Smart CDI to čini i u praksi.
SUV klasa - Najpoželjnija kategorija vrvi sjajnim prilikama za svačiji ukus
Automobili koji su došli glave svim drugim klasama predstavljaju predmet žudnje. Stvoreni po američkom receptu ušminkanih, ali nesposobnih terenaca, kod nas su također pali na plodno tlo. Kvalitetom nimalo bolji od ostalih automobila, izdvajaju se velikim brojem prijeđenih kilometara - što koji može biti posljedica nježnije vožnje (jer ovo su automobili koji zamjetno više troše), te naravno klasičnim neznanjem kupaca.
Ako ne želite mali automobil s više od 150.000 kilometara, ni ne pomišljajte na rabljeni SUV. Osim veće potrošnje, u pravilu imaju i skuplje održavanje. Cijena zimskih guma, primjerice, gotovo je triput viša, dok se radni sati u ovlaštenim servisima u pravilu dvostruko skuplje obračunavaju nego kod običnih modela.
Pregledom smo odabrali automobile s manje od 200.000 kilometara za najstarije primjerke, dok mlađi nerijetko jedva imaju 100.000, pa je razlika zapravo ogromna, ali svi stanu u zadani okvir cijene od 5000 eura.
Naravno da su nepopularniji modeli ujedno i jeftiniji, pa se tako u klasu ugurao i Citroen C-Crosser. Riječ je o bratu blizancu Mitsubishi Outlandera koji se kod nas prodavao isključivo s dvije različite motorizacije – kao 2,2-litreni HDI i kao 2,4-litreni benzinac iz Japana. Oba ga pristojno pokreću, ali benzinac zna biti i prilično rastrošan. Najveća prednost je sasvim upotrebljivi pogon na sve kotače.
Ogromna popularnost Dacije, a naročito terenskih izvedbi poput Dustera, stvorila je još jedan novi model – Sandero Stepway. Nalazi se na ulaznim vratima u kategoriju, a svojim robusnim izgledom djeluje i privlačno. Osim toga, povišena karoserija omogućuje i vožnju šumskim stazama, premda četiri metra velika karoserija ne pruža dovoljno mjesta, pogotovo na stražnjoj klupi. Pogon je uvijek na prednje kotače, a na izbor su benzinski i dizel motori, kao i u ostalim izvedbama Sandera. Nije Dacia bez razloga najprodavanija marka u nas.
Ugled prestižne terenske marke može biti i nedostatak, što najbolje dokazuje Jeep. Cijena im sporo pada, pa se u željeni iznos uspio ugurati jedino manje popularni Compass. Krojem i dalje vrlo čudan automobil, koji se smjestio uz bok podjednako dugom Cherokeeju. Pokreće ga tradicionalni mali američki, 2,4-litreni benzinac i daleko popularniji 2,0-litreni dizelaš (CRD) s kojim je isporučena većina u nas prodanih Compassa. Vjerojatno najveća prednost je vrlo učinkovit pogon na sve kotače.
Kia Sportage bila je dovoljno popularna u svim svojim generacijama, ali ipak nedovoljno da bi postala bestselerom. Automobil je to kojem se malo što može zamjeriti, osim bezidejne karoserije. Šteta, jer je daleko bolji od prosjeka, a dokazuje se i po pitanjima pouzdanosti. Ima sasvim upotrebljivi pogon, na sve kotače, ali su dovoljno česte i za većinu situacija sasvim upotrebljive verzije 4x2. Štedljivi dizelaši su velika prednost, a zanimljivo je da većinu u nas prodanih Sportagea pokreće benzinski motor, za razliku uglavnom dizelašima pokretanog brata blizanca Hyundai Tucsona.
Nissan Qashqai, nekoć najprodavaniji SUV u nas i u Europi, koji se čekao i do 15 mjeseci, još uvijek je popularan i lijepo odlijeva godinama. Najčešći je, naravno, 1,6 litreni benzinac u konfiguraciji sa samo prednjim pogonom. Ako ste pažljivi, a ponekad se otisnete i izvan grada, potrošnju bez problema možete držati na razini od 8,5 litara. Brojnost Qashqaija u nas omogućuje vam da točno odaberete što želite, no za snažnije ili dizelske primjerke ipak je potrebno još malo zavući ruku u džep. Rijetki su modeli s pogonom na sva četiri kotača.
Krojem baš poput SUV, Peugeot 3008 i u prvoj generaciji unatoč godinama, redizajnu i novoj generacije, i dalje djeluje vrlo privlačno i poželjno. Prostran i pomodan, odlično se ponaša kao jedini automobil u obitelji, a veliki izbor motora čini ga vrlo upotrebljivim. Jedini možebitni nedostatak mu je izostanak pogona 4x4. Spomenutu izvedbu nudi jedino daleko skuplja izvedba Hybrid4, kod koje dizelski motor pokreće prednju osovinu, a elektromotor stražnju, što nije namijenjeno terenskoj vožnji, već prije svega zimskim uvjetima na cesti. Uz dizelske motore ovo je najštedljiviji model u našem istraživanju, što je i te kako važno.
Prva generacija Suzukijeva SX4 bila je istinski hit, što je jako dobro ako planirate kupiti upravo taj model, jer je ponuda nekoliko puta veća od potražnje. Jedan od apsolutno najkvalitetnijih automobila na tržištu postoji u brojnim izvedbama, koje uključuju i pogon 4x4, ali i dizelaše. Potonjih je istini za volju iznimno malo, ali niti benzinci nisu rastrošni. Dapače, vozite li na otvorenoj cesti možete proći i s manje od šest litara. K tome, upravo je Suzuki poznat po iznimno niskim cijenama servisa, pa je ovo svakako jedan od najzahvalnijih automobila, koji mogu prijeći iznimno puno kilometara.
Nekoć iznimno tražen model, Škoda Yeti još uvijek se nalazi u žiži interesa javnosti. Doduše, malo su ga potisnuli jači i noviji igrači u vlastitim redovima, ali još uvijek ima svoje sljedbenike. Krojem najlošiji predstavnik nudi gotovo pa kombijevsku karoseriju, dok ponuda motora većinom uključuje benzince. Dizeli su bili užasno skupi, pa su malobrojni, dok 4x4 izvedbe predstavljaju još veću rijetkost.
Električni i hibridi - više nisu skupi kao prije 10 godina
Dobro je da vrijeme brzo prolazi, pa niti hibridi više nisu tako skupi kao što su bili pred desetak godina. Ako ste baš zagrizli za ideju hibridnih automobila, pripremite se na nešto starije automobile. Recimo, Hondu. Bilo Civic, bilo Insight iz 2008. ili 2009. Imajte na umu da se radi o automobilima s otprilike 240.000 kilometara, koji u vožnji baš i nisu osobito zadovoljstvo. Pokreću ih uglavnom mali, 1,3-litrenim benzinci s bestupanjskim automatskim mjenjačima, uz podršku elektromotora u trenutku kad vozač poželi više snage.
Daleko bolji hibridni pristup njeguje Toyota Prius, a sjajno je što u navedeni iznos ulaze i dobro očuvani primjerci druge generacije. Nije dobro što im je danas potražnja daleko veća nego prije, pa za razliku od prijašnjih godina kada su mjesecima stajali u oglasnicima i skidali cijenu, sada vrlo brzo nestanu iako se uglavnom radi o primjercima s najmanje 300.000 kilometara. No, zbog iznimno visoke kvalitete izrade i posve drugačijeg načina korištenja, ti su kilometri malo blaži nego kod običnih automobila. Najvažniji pregled, a riječ je o provjeri baterije, koja nije samo najvažniji nego i najskuplji dio automobila, može se obaviti u ovlaštenom servisu.
Simpatično je da se za iznos od pet tisuća eura mogu nabaviti i električni automobili. Tu ne mislimo na razna, mahom kineska, četverokotačna prometala, već na prave električne automobile. Uz malo sreće, naići ćete na Mitsubishi i-MiEV ili bratski Citroen C-Zero, odnosno Peugeot iOn. Razlike gotovo da i nema, osim značke. Jedina je razlika u veličini baterije, koja je kod Mitsubishija 14,5 kWh, a kod Citroena i Peugeota 16 kWh. U stvarnosti to znači jedva stotinu gradskih kilometara u zimskim uvjetima, nerijetko i manje, što se po ljeti penje na već podnošljivih 120 – 150 kilometara dosega.
Spomenimo još i to da će i hibridni i električni automobili u dogledno vrijeme na tržištu rabljenih postati još traženiji, a ako se trend i pojača sigurno će poskupiti. Kupnja rabljenog električnog automobila je, dakle, ulog u budućnost. Gotovo, pa siguran.