SERVIS

Hardversko tuniranje motora: Magična kutija povećava snagu motora i snižava potrošnju

Umjesto softwareskog reprogramiranja serijskog chipa koji upravlja radom motora, njemački Vector tuning nudi hardwearski modul
Vector tuning servis 2021.
 Marin Tomaš

Velikoserijski proizvođači automobila prilikom konstruiranja motora moraju uračunati znatne rezerve u motor zbog toga što ne mogu znati u kakvim će se uvjetima koristiti njihova vozila.

image
Vector tuning servis 2021.
Marin Tomaš

Naime, automobil u serijskoj proizvodnji mora podjednako funkcionirati i osiguravati obećane performanse i u Maroku, na rubu pustinje Sahare gdje sunce zagrijava zrak na +50 stupnjeva, kao i na sjeveru Finske gdje se temperature spuštaju i do -45 stupnjeva. S druge strane, govorimo o razlici od gotovo 100 stupnjeva pa je već po tome očito koliko prostora za optimizaciju ima ako se automobil većinom koristi u istom području, u umjerenoj kontinentalnoj klimi kao kod nas.

Naime, tako velika temperaturna razlika povlači za sobom veliku razliku u gustoći zraka odnosno količini kisika koji je potreban za izgaranje da ne spominjemo pitanje kvalitete goriva, druge komponente koja sudjeluje u izgaranju, koja također drastično varira.

image
Vector tuning servis 2021.
Marin Tomaš

Proizvođači automobila su dakle, prisiljeni uzeti u obzir ekstremno široku lepezu različitih uvjeta u kojima se koriste njihovi automobili pa su stoga serijski motori uvijek prigušeni odnosno konstruirani s velikom rezervom kako bi to mogli tolerirati. A tu zalihu snage je optimiziranjem smjese goriva i zraka te trenutka paljenja smjese moguće naknadno izvući iz motora. Upravo to rade specifično programirani algoritmi ubrizgavanja, tzv. mape ubrizgavanja, a postupak je poznat pod nazivom chip tuning zato što se dosad originalna elektronika odnosno čip koja upravlja radom motora, tzv. ECU, reprogramirao.

No takvo softwaresko tjuniranje za sobom povlači i probleme jer se primjerice, prilikom odlaska u ovlašteni servis i spajanjem elektronike na servisno računalo algoritam često automatski briše, a mapa ubrizgavanja vraća na tvorničke postavke.

image
Vector tuning servis 2021.
Marin Tomaš

Stoga je njemačka tvrtka Vector tuning osmislila hardwearsko plug&play rješenje za optimizaciju rada motora. Riječ je o zasebnom uređaju, dodatnom modulu koji je moguće spojiti, ali isto tako u bilo kojem trenutku i izvaditi iz vozila (primjerice, za put u Maroko) bez ikakvih tragova. Naime, Vektor tuning Powerbox se preko originalnih konektora spaja na senzore vozila, uzima od njih podatke, obrađuje ih koristeći vlastite mape ubrizgavanja te ih optimizirane šalje u ECU vozila.

image
Vector tuning servis 2021.
Marin Tomaš

Ovisno o vrsti motora, moguće je povećati snagu i okretni moment i do 30% (primjerice, kod turbodizelša), a da je motor i dalje unutar tolerancija serijski ugrađenih dijelova, odnosno da ne ulazi u granična područja rada motora i ne uzrokuje dodatno habanje motora. Ponajviše raste okretni moment pa je često i potrošnja niža. Ugradnja je jednostavna, gotova u danu, a košta oko 500 kuna, kažu u Elektromediji.

image
Vector tuning servis 2021.
Marin Tomaš

Cijena samog uređaja kreće se od 2400 do 4800 kuna ovisno o vrsti motora i opcijama, a skuplji uređaji imaju mogućnost spajanja na mobilnu aplikaciju preko Bluetootha. Treba znati da je prema Zakonu o sigurnosti na cestama svaku preinaku na automobilu koja mijenja njegove karakteristike u roku od 15 dana potrebno prijaviti te atestirati što se, uz tehničku dokumentaciju preinaka, obavlja u Centru za vozila Hrvatske.

Ukratko

Set za povećanje snage sastoji se od samog Powerbox uređaja s procesorom koji se programira ovisno o motoru na koji se ugrađuje te kablova s originalnim konektorima za spajanje na senzore

U ponudi je nekoliko modela Powerbox modula, ali svi nude tri različita režima rada koje je dodatno moguće podešavati u sedam nivoa pomoću tipki na samom uređaju ili preko aplikacije

Pomoću aplikacije moguće je putem mobitela koji se preko Bluetootha povezuje s Powerbox modulom odabrati jedna od četiri režima: Eco, Sport, Power odnosno Off kada je uređaj isključen, a motor funkcionira kao i bez Powerboxa

Ugradnja je u pravilu jednostavna - potrebno je uređaj negdje praktično smjestiti i posebnim kablovima spojiti sa senzorima

Na BMW-u 520d F11 karavan iz 2013. na koji smo ugrađivali Powerbox modul, dobitak je dodatnih 35 KS i 65 Nm uz 10% nižu potrošnju goriva

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. listopad 2024 13:41