Velikoserijski proizvođači automobila prilikom konstruiranja motora moraju uračunati znatne rezerve u motor zbog toga što ne mogu znati u kakvim će se uvjetima koristiti njihova vozila.
Naime, automobil u serijskoj proizvodnji mora podjednako funkcionirati i osiguravati obećane performanse i u Maroku, na rubu pustinje Sahare gdje sunce zagrijava zrak na +50 stupnjeva, kao i na sjeveru Finske gdje se temperature spuštaju i do -45 stupnjeva. S druge strane, govorimo o razlici od gotovo 100 stupnjeva pa je već po tome očito koliko prostora za optimizaciju ima ako se automobil većinom koristi u istom području, u umjerenoj kontinentalnoj klimi kao kod nas.
Naime, tako velika temperaturna razlika povlači za sobom veliku razliku u gustoći zraka odnosno količini kisika koji je potreban za izgaranje da ne spominjemo pitanje kvalitete goriva, druge komponente koja sudjeluje u izgaranju, koja također drastično varira.
Proizvođači automobila su dakle, prisiljeni uzeti u obzir ekstremno široku lepezu različitih uvjeta u kojima se koriste njihovi automobili pa su stoga serijski motori uvijek prigušeni odnosno konstruirani s velikom rezervom kako bi to mogli tolerirati. A tu zalihu snage je optimiziranjem smjese goriva i zraka te trenutka paljenja smjese moguće naknadno izvući iz motora. Upravo to rade specifično programirani algoritmi ubrizgavanja, tzv. mape ubrizgavanja, a postupak je poznat pod nazivom chip tuning zato što se dosad originalna elektronika odnosno čip koja upravlja radom motora, tzv. ECU, reprogramirao.
No takvo softwaresko tjuniranje za sobom povlači i probleme jer se primjerice, prilikom odlaska u ovlašteni servis i spajanjem elektronike na servisno računalo algoritam često automatski briše, a mapa ubrizgavanja vraća na tvorničke postavke.
Stoga je njemačka tvrtka Vector tuning osmislila hardwearsko plug&play rješenje za optimizaciju rada motora. Riječ je o zasebnom uređaju, dodatnom modulu koji je moguće spojiti, ali isto tako u bilo kojem trenutku i izvaditi iz vozila (primjerice, za put u Maroko) bez ikakvih tragova. Naime, Vektor tuning Powerbox se preko originalnih konektora spaja na senzore vozila, uzima od njih podatke, obrađuje ih koristeći vlastite mape ubrizgavanja te ih optimizirane šalje u ECU vozila.
Ovisno o vrsti motora, moguće je povećati snagu i okretni moment i do 30% (primjerice, kod turbodizelša), a da je motor i dalje unutar tolerancija serijski ugrađenih dijelova, odnosno da ne ulazi u granična područja rada motora i ne uzrokuje dodatno habanje motora. Ponajviše raste okretni moment pa je često i potrošnja niža. Ugradnja je jednostavna, gotova u danu, a košta oko 500 kuna, kažu u Elektromediji.
Cijena samog uređaja kreće se od 2400 do 4800 kuna ovisno o vrsti motora i opcijama, a skuplji uređaji imaju mogućnost spajanja na mobilnu aplikaciju preko Bluetootha. Treba znati da je prema Zakonu o sigurnosti na cestama svaku preinaku na automobilu koja mijenja njegove karakteristike u roku od 15 dana potrebno prijaviti te atestirati što se, uz tehničku dokumentaciju preinaka, obavlja u Centru za vozila Hrvatske.
Ukratko
Set za povećanje snage sastoji se od samog Powerbox uređaja s procesorom koji se programira ovisno o motoru na koji se ugrađuje te kablova s originalnim konektorima za spajanje na senzore
U ponudi je nekoliko modela Powerbox modula, ali svi nude tri različita režima rada koje je dodatno moguće podešavati u sedam nivoa pomoću tipki na samom uređaju ili preko aplikacije
Pomoću aplikacije moguće je putem mobitela koji se preko Bluetootha povezuje s Powerbox modulom odabrati jedna od četiri režima: Eco, Sport, Power odnosno Off kada je uređaj isključen, a motor funkcionira kao i bez Powerboxa
Ugradnja je u pravilu jednostavna - potrebno je uređaj negdje praktično smjestiti i posebnim kablovima spojiti sa senzorima
Na BMW-u 520d F11 karavan iz 2013. na koji smo ugrađivali Powerbox modul, dobitak je dodatnih 35 KS i 65 Nm uz 10% nižu potrošnju goriva
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....