Premda su starija vozila mehanički i elektronički znatno jednostavnija, to ne znači da je njihovo održavanje manje zahtjevno. Često je upravo suprotno. Vlasnici limenih ljubimaca koji su u poznijim godinama naime, posebno trebaju imati na umu da moderna rješenja ne samo da možda neće djelovati na njihovim automobila nego im čak mogu štetiti.
Najočitije je to na primjeru motornih ulja – današnja visokokvalitetna potpuno sintetička ulja visokih gradacija i viskoziteta bogata deterdžentima i aditivima zapravo štete i mogu uništiti motore starih automobila jer nagrizaju njihove već ionako istrošene brtve motora.
Takvi automobili i njihovi motori zahtijevaju upotrebu maziva i motornih ulja originalne specifikacije i gradacije, najčešće ulja mineralne baze gradacije 10W-40 odnosno čak i 20W-50 ako je riječ o automobilima starijim od ‘70-ih godina. Srećom proizvođači ulja poput Motula primjerice, imaju posebnu liniju ulja upravo za starodobna vozila čak i s raritetnim gradacijama poput SAE30 ili SAE50 za vozila s polovice prošlog stoljeća.
Ključne probleme s održavanjem starodobnih automobila pojasnio nam je Arman Bogdanić iz Zadra, poznati restaurator i majstor za talijanske automobile te naš prvi tehnički povjerenik za vrednovanje oldtimera.
- Ono čega ljudi često nisu svjesni je da je današnje gorivo s bio dodatkom od 5% pravo zlo za motore starijih automobila, upozorava Arman te nam objašnjava da moderna goriva zbog toga nagrizaju i uništavaju gumena crijeva i brtve što može dovesti do njegovog prolijevanja po opasnim mjestima kao što je vrući ispuh. Gumeni dijelovi su zapravo i najveći problem starijih automobila. Za skuplje automobile poput Mercedesa i BMW-a ne toliko jer ih takve ugledne tvornice i dalje proizvode kaže nam Arman, ali kod jeftinijih automobila niže klase je to ponekad nerješiv problem jer nitko ne radi replike.
Nije puno lakše ni i s plastičnim dijelovima kojima se vijek može produžiti redovitom njegom, ali s vremenom će kad-tad ispucati i onda nema pomoći nego naći drugi dio. Internet i eBay su u tome puno pomogli, ali i dalje je potrebno puno muke i vremena u potrazi za rezervnim dijelovima za stare aute. To se naročito odnosi na elektroniku odnosno razne releje, kondenzatore i slično, dok s mehanikom nema toliko problema i ti se dijelovi u pravilu mogu naći osim ako vozila nisu starija od ‘50-ih godina.
U svakom slučaju održavanje takvih automobila svakako treba prepustiti stručnjaku za oldtimere, a ono što samim vlasnicima preostaje je pokušati što duže održati sjaj svojih ljubimaca birajući prikladna sredstva za održavanje laka ili unutrašnjosti te pri čišćenju ili poliranju biti vrlo pažljiv, pedantan i nježan.
Ukratko
Gume su iznimka - bolje je koristiti moderne gume, ako su dostupne u prikladnoj dimenziji. Neki proizvođači poput Michelina rade replike originalnih guma, ali takve koštaju...
Popravke starih automobila najbolje je prepustiti dobrom i iskusnom majstoru. Kod servisa starih automobila naime, nikad ne znate što može poći po zlu i tu iskusna ruka i znanje stručnjaka za oldtimere zlata vrijedi
Moderna, visokoviskozna potpuno sintetička ulja, kao i moderna goriva s bio dodatkom pravo su zlo za stare motore
Motul nudi čitavu paletu motornih ulja za starodobna vozila i oldtimere, pa čak i za trkaće automobile, koja odgovaraju originalnim specifikacijama za takva vozila
Na nekim automobilima akumulatori su bili dio dizajna i imali vidljive olovne kleme ili ukrasne čepove. I danas ih je moguće naručiti, ali po pet puta većoj cijeni