GOSPODSKI NA POSAO

TEST: MERCEDES X- KLASA 250d 4MATIC Prvi kamionet sa značkom Mercedesa nudi plemenit nastup i fini ugođaj u kabini uz istinske off-road mogućnosti

 
 Marin Tomas

Premda je X-klasa napravljena po uzoru na američke pick-up truckove, zanimljivo, ovaj kamionet sa srebrnom zvijezdom nikad neće voziti prostranstvima Arizone, Utaha ili Colorada. Naime, za američke je pojmove premali, no zato je sasvim dobar za europske zemlje gdje se prodaje puno pick-upova poput Španjolske gdje se i proizvodi u pogonima Nissan Motor Ibérica, Grčke, Portugala, Cipra te za afrička, i tržišta zemalja Južne i Srednje Amerike.

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

Da, Mercedes X-klase vozi na prokušanoj osnovi Nissana Navare temeljem suradnje Renault-Nissana i Mercedesa koja je započela 2010., a izvorno je uključivala zajednički razvoj te proizvodnju Smarta ForFour i Twinga, korištenje dokazanog Renaultovog dizelaša 1.5 dCi u A, B, CLA i GLA klasama te dotjeranog 1,6-litrenog dizelaša u C klasi i Vitu, kao i razvoj Citana, lakog dostavnjaka zamišljenog kao blizanca Kangooa.

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

S vremenom se, međutim, ta suradnja širila – prvo se krenulo dijeliti elektromotore i baterije, zatim se započela izgradnja zajedničkih pogona u meksičkom Aguascalientes za proizvodnju Infinitija i Mercedesa, a 2015. dogovoren je i razvoj prvog Mercedesovog kamioneta.

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

U konačnici je “prvi zbilja prestižni pick-up” ponio naziv X-klasa, svjetska premijera održala se u srpnju 2017. u Cape Townu, a početkom 2018. počela je prodaja u Hrvatskoj. Sasvim logično, za predložak se izabrala Nissan Navara (kao u slučaju Renault Alaskana), no Mercedesovi inženjeri potrošili su dosta radnih sati kako bi dotjerali već u startu izvrsni, uz Volkswagen Amarok vozački najpodatniji kamionet na tržištu.

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

“Pozlata” dostojna srebrne zvijezde tako se nije samo sastojala od nabacivanja nove prednje maske i ukrašavanja unutrašnjosti, ili pak stavljanja Mercedesove značke na ključ koji se inače dobiva s Qashqaijem, X-Trailom ili Navarom, nego se poduzeo i posao ispod lima. Tako je, primjerice, podebljana zvučna izolacija i dodatno učvršćena karoserija. Ništa revolucionarno, ali dovoljno da se X-klasa ipak ne smatra čistim klonom Navare...

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

Veći dio priče je, međutim, zajednički. Koliko god djelovala raskošno i prestižno, X-klasa također koristi “radni” ovjes koji nudi kombinaciju dvostrukih trokutastih ramena sprijeda, te lisnatih opruga straga, čime jasno pokazuje da je više namijenjena bespuću nego središtu grada.

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

isto pokazuje i pogon preuzet od Nissana, ali prigodno nazvan 4Matic - vozač pomoću okretnog prekidača bira između pogona na stražnje kotače i pogona 4x4 (blokira se odnos između prednje i stražnje osovine u omjeru 50:50), a vožnju u izazovnim situacijama olakšava i redukcija.

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

Nudi se i mogućnost blokiranja stražnjeg diferencijala, pa X-klasa s podnicom uzdignutom 20 cm od tla bez problema svladava vodene prepreke duboke do 45 cm i odolijeva bočnim nagibima od 50 stupnjeva. Najvažnija poveznica X-klase i Navare, međutim, jest provjereni 2,3 –litreni dizelaš od 190 KS spreman ponuditi 450 Nm već pri niskih 1500/min.

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

Za razliku od manjih motora posuđenih s polica Renault-Nissana, od kojih se zapravo uzima tek blok motora, dok se elementi poput radilica, zamašnjaka, bregaste osovine ili elektroničke upravljačke jedinice motora izrađuju i slažu prema Mercedesovim specifikacijama, u ovom slučaju motor je prebačen bez većih intervencija. Za njih zbilja nije bilo niti potrebe, a prepoznati ga se može po moćnom, zavodljivom huktanju pri kretanju.

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

Uz solidnu 7-stupanjsku automatiku (s ponešto dotjeranim omjerima u Mercedesovoj režiji) X-klase spremno povuče i ne djeluje mlitavo i tromo, no masa od 2,2 tone ipak sputava žešću jurnjavu (11,8 sekundi do 100 km/h, maksimalnih 176 km/h). A ne pogoduje niti potrošnji... Kad se forsira po terenu ili pak mili gradskim ulicama, bez problema prosjek raste na oko 12,5 litara. S druge strane, na otvorenoj cesti moguće je proći s prosjekom od 8 litara.

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

Jedini pravi problem X-klase tako je zapravo konkurencija iz vlastitog dvorišta. Usporediva Nissan Navara u luksuznoj izvedbi Tekna (kožna sjedala, alu naplaci od 18 cola, stakleni krov, Around View Monitor...), pogonjena istim motorom i mjenjačem, dobiva se za 336.835 kuna, dok Mercedes X-klasa u top izvedbi Power stoji 370.136 kn.

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

No, za ljubitelje srebrne zvijezde ima i dobra vijest – kod jeftinijih izvedbi razlika u cijeni je manja, pa tako osnovna X-klasa (163 KS, 6-stupanjski ručni mjenjač) stoji 275.750 kn. Tek 13.600 kn više od osnovne Navare... Isto tako, tko želi snažniji pogon, već je predstavljena X-klasa 350d s V6 turbodizelašem od 268 ks i 550 Nm…

Mercedes X-klasa 250 d 4MOTION Power 2018.
Marin Tomas

Ukratko

Pomoć pri parkiranju s kamerom od 360 stupnjeva vrijedi zlata, no manevriranje uz krug okretanja od 13,4 metara svejedno nije dječja igra. Posebno na gradskim ulicama...

Najbolje od sebe X-klasa pokazuje na zahtjevnim blatnim puteljcima, koje uz uvjerljiv pogon 4x4 i podnicu udaljenu 20 cm od tla savladava kao od šale. Kruta stražnja osovina slabije podnosi neravan asfalt

Ispod prednjeg poklopca smješten je dizelaš od 190 KS i 450 Nm, kakav pogoni i bratsku Navaru. Fino zvuči i uvjerljivo pogoni 2,2 tone težak kamionet

Tvrdi pokrov teretnog dijela dobro štiti od nepovoljnih vremenskih uvjeta, prašine i krađe. Otključava se posebnim ključem i nudi rasvjetu, a doplaćuje se 16.100 kn

Najskuplja izvedba Power ozbiljno koketira s luksuzom te vozača i putnike mazi automatskom klimom, tempomatom, namještanjem prednjih sjedala na struju...

Parkirni senzori i kamera s prikazom od 360 stupnjeva (7370 kn) te multimedija (19.230 kn) se doplaćuju, a elektronika za zadržavanje u voznoj traci stiže serijski

Vozač pomoću okretnog prekidača bira između pogona na stražnje kotače i pogona 4x4, kad se blokira odnos između prednje i stražnje osovine u omjeru 50:50, a vožnju u izazovnim situacijama olakšava i redukcija

Niti jedan kamionet se ne vozi kao automobil, no X-klasa tome dolazi blizu. Uz čvrstu karoseriju dobro se ponaša u zavojima, a pri kočenju na 100 km/h zaustavlja za kratkih 35,5 metara

Smještaj za upravljač, ako se izuzme malo gimnasticiranja pri ulasku, nije problematičan. Mjesta za noge straga nema na bacanje, a uspravno postavljeni nasloni umaraju leđa

250d 4Matic

TEHNIČKI PODACI

Motor turbodizelski, 2298 ccm

Snaga 140 kW/177 KS pri 3750/min

Moment 450 Nm pri 1500-2500/min

Pogon 4x4

Mjenjač automatski, 7-stupanjski

Dimenzije 534x192x182 cm

Osovinski razmak 315 cm

Teretni prostor 159x156 cm

Gume 255/65 R17

Masa 1720 kg

Ispuh CO2 207 g/km

MJERENJA

Brzina 176 km/h

0-100 km/h 11,8 sekunde

Potrošnja 9,2 l/100 km

Cijena 370.137 kuna

S doplatama 476.765 kuna

OPREMA Power: automatska klima • alu naplaci od 18 cola • tempomat • el. podesiva prednja sjedala • el. stakla • el. podesivi i grijani retrovizori • koža na upravljaču i mjenjaču • prepoznavanje prometnih znakova • zadržavanje u prometnom traku • pomoć pri kretanju uzbrdo • senzor za kišu • radio/CD • USB • maglenke • pokretanje bez ključa...

Doplate: prednji senzori i kamera s prikazom od 360 stupnjeva • prepoznavanje znakova • zadržavanje u voznom traku • ukrasni umeci • multimedijski sustav Comand • kožne presvlake • nazdor tlaka u gumama • zimski paket Ukupno 106.628 kuna

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. ožujak 2024 03:00