Premda je X-klasa napravljena po uzoru na američke pick-up truckove, zanimljivo, ovaj kamionet sa srebrnom zvijezdom nikad neće voziti prostranstvima Arizone, Utaha ili Colorada. Naime, za američke je pojmove premali, no zato je sasvim dobar za europske zemlje gdje se prodaje puno pick-upova poput Španjolske gdje se i proizvodi u pogonima Nissan Motor Ibérica, Grčke, Portugala, Cipra te za afrička, i tržišta zemalja Južne i Srednje Amerike.
Da, Mercedes X-klase vozi na prokušanoj osnovi Nissana Navare temeljem suradnje Renault-Nissana i Mercedesa koja je započela 2010., a izvorno je uključivala zajednički razvoj te proizvodnju Smarta ForFour i Twinga, korištenje dokazanog Renaultovog dizelaša 1.5 dCi u A, B, CLA i GLA klasama te dotjeranog 1,6-litrenog dizelaša u C klasi i Vitu, kao i razvoj Citana, lakog dostavnjaka zamišljenog kao blizanca Kangooa.
S vremenom se, međutim, ta suradnja širila – prvo se krenulo dijeliti elektromotore i baterije, zatim se započela izgradnja zajedničkih pogona u meksičkom Aguascalientes za proizvodnju Infinitija i Mercedesa, a 2015. dogovoren je i razvoj prvog Mercedesovog kamioneta.
U konačnici je “prvi zbilja prestižni pick-up” ponio naziv X-klasa, svjetska premijera održala se u srpnju 2017. u Cape Townu, a početkom 2018. počela je prodaja u Hrvatskoj. Sasvim logično, za predložak se izabrala Nissan Navara (kao u slučaju Renault Alaskana), no Mercedesovi inženjeri potrošili su dosta radnih sati kako bi dotjerali već u startu izvrsni, uz Volkswagen Amarok vozački najpodatniji kamionet na tržištu.
“Pozlata” dostojna srebrne zvijezde tako se nije samo sastojala od nabacivanja nove prednje maske i ukrašavanja unutrašnjosti, ili pak stavljanja Mercedesove značke na ključ koji se inače dobiva s Qashqaijem, X-Trailom ili Navarom, nego se poduzeo i posao ispod lima. Tako je, primjerice, podebljana zvučna izolacija i dodatno učvršćena karoserija. Ništa revolucionarno, ali dovoljno da se X-klasa ipak ne smatra čistim klonom Navare...
Veći dio priče je, međutim, zajednički. Koliko god djelovala raskošno i prestižno, X-klasa također koristi “radni” ovjes koji nudi kombinaciju dvostrukih trokutastih ramena sprijeda, te lisnatih opruga straga, čime jasno pokazuje da je više namijenjena bespuću nego središtu grada.
isto pokazuje i pogon preuzet od Nissana, ali prigodno nazvan 4Matic - vozač pomoću okretnog prekidača bira između pogona na stražnje kotače i pogona 4x4 (blokira se odnos između prednje i stražnje osovine u omjeru 50:50), a vožnju u izazovnim situacijama olakšava i redukcija.
Nudi se i mogućnost blokiranja stražnjeg diferencijala, pa X-klasa s podnicom uzdignutom 20 cm od tla bez problema svladava vodene prepreke duboke do 45 cm i odolijeva bočnim nagibima od 50 stupnjeva. Najvažnija poveznica X-klase i Navare, međutim, jest provjereni 2,3 –litreni dizelaš od 190 KS spreman ponuditi 450 Nm već pri niskih 1500/min.
Za razliku od manjih motora posuđenih s polica Renault-Nissana, od kojih se zapravo uzima tek blok motora, dok se elementi poput radilica, zamašnjaka, bregaste osovine ili elektroničke upravljačke jedinice motora izrađuju i slažu prema Mercedesovim specifikacijama, u ovom slučaju motor je prebačen bez većih intervencija. Za njih zbilja nije bilo niti potrebe, a prepoznati ga se može po moćnom, zavodljivom huktanju pri kretanju.
Uz solidnu 7-stupanjsku automatiku (s ponešto dotjeranim omjerima u Mercedesovoj režiji) X-klase spremno povuče i ne djeluje mlitavo i tromo, no masa od 2,2 tone ipak sputava žešću jurnjavu (11,8 sekundi do 100 km/h, maksimalnih 176 km/h). A ne pogoduje niti potrošnji... Kad se forsira po terenu ili pak mili gradskim ulicama, bez problema prosjek raste na oko 12,5 litara. S druge strane, na otvorenoj cesti moguće je proći s prosjekom od 8 litara.
Jedini pravi problem X-klase tako je zapravo konkurencija iz vlastitog dvorišta. Usporediva Nissan Navara u luksuznoj izvedbi Tekna (kožna sjedala, alu naplaci od 18 cola, stakleni krov, Around View Monitor...), pogonjena istim motorom i mjenjačem, dobiva se za 336.835 kuna, dok Mercedes X-klasa u top izvedbi Power stoji 370.136 kn.
No, za ljubitelje srebrne zvijezde ima i dobra vijest – kod jeftinijih izvedbi razlika u cijeni je manja, pa tako osnovna X-klasa (163 KS, 6-stupanjski ručni mjenjač) stoji 275.750 kn. Tek 13.600 kn više od osnovne Navare... Isto tako, tko želi snažniji pogon, već je predstavljena X-klasa 350d s V6 turbodizelašem od 268 ks i 550 Nm…
Ukratko Pomoć pri parkiranju s kamerom od 360 stupnjeva vrijedi zlata, no manevriranje uz krug okretanja od 13,4 metara svejedno nije dječja igra. Posebno na gradskim ulicama... Najbolje od sebe X-klasa pokazuje na zahtjevnim blatnim puteljcima, koje uz uvjerljiv pogon 4x4 i podnicu udaljenu 20 cm od tla savladava kao od šale. Kruta stražnja osovina slabije podnosi neravan asfalt Ispod prednjeg poklopca smješten je dizelaš od 190 KS i 450 Nm, kakav pogoni i bratsku Navaru. Fino zvuči i uvjerljivo pogoni 2,2 tone težak kamionet Tvrdi pokrov teretnog dijela dobro štiti od nepovoljnih vremenskih uvjeta, prašine i krađe. Otključava se posebnim ključem i nudi rasvjetu, a doplaćuje se 16.100 kn Najskuplja izvedba Power ozbiljno koketira s luksuzom te vozača i putnike mazi automatskom klimom, tempomatom, namještanjem prednjih sjedala na struju... Parkirni senzori i kamera s prikazom od 360 stupnjeva (7370 kn) te multimedija (19.230 kn) se doplaćuju, a elektronika za zadržavanje u voznoj traci stiže serijski Vozač pomoću okretnog prekidača bira između pogona na stražnje kotače i pogona 4x4, kad se blokira odnos između prednje i stražnje osovine u omjeru 50:50, a vožnju u izazovnim situacijama olakšava i redukcija Niti jedan kamionet se ne vozi kao automobil, no X-klasa tome dolazi blizu. Uz čvrstu karoseriju dobro se ponaša u zavojima, a pri kočenju na 100 km/h zaustavlja za kratkih 35,5 metara Smještaj za upravljač, ako se izuzme malo gimnasticiranja pri ulasku, nije problematičan. Mjesta za noge straga nema na bacanje, a uspravno postavljeni nasloni umaraju leđa 250d 4Matic TEHNIČKI PODACI Motor turbodizelski, 2298 ccm Snaga 140 kW/177 KS pri 3750/min Moment 450 Nm pri 1500-2500/min Pogon 4x4 Mjenjač automatski, 7-stupanjski Dimenzije 534x192x182 cm Osovinski razmak 315 cm Teretni prostor 159x156 cm Gume 255/65 R17 Masa 1720 kg Ispuh CO2 207 g/km MJERENJA Brzina 176 km/h 0-100 km/h 11,8 sekunde Potrošnja 9,2 l/100 km Cijena 370.137 kuna S doplatama 476.765 kuna OPREMA Power: automatska klima • alu naplaci od 18 cola • tempomat • el. podesiva prednja sjedala • el. stakla • el. podesivi i grijani retrovizori • koža na upravljaču i mjenjaču • prepoznavanje prometnih znakova • zadržavanje u prometnom traku • pomoć pri kretanju uzbrdo • senzor za kišu • radio/CD • USB • maglenke • pokretanje bez ključa... Doplate: prednji senzori i kamera s prikazom od 360 stupnjeva • prepoznavanje znakova • zadržavanje u voznom traku • ukrasni umeci • multimedijski sustav Comand • kožne presvlake • nazdor tlaka u gumama • zimski paket Ukupno 106.628 kuna |