Usavršen hibridni sklop novog benzinca i elektromotora s ukupnih 218 KS najučinkovitiji je u gradu, gdje promišljenom vožnjom može trošiti tek gutljaj više od pet litara. Na otvorenoj cesti potrošnja je sada slična dizelašima podjednake snage, a novi RAV je i na volanu bolji, nudi više mjesta i – lovac je na poglede.
Toyota RAV4 jedan je od automobila koji se prepoznaje u bilo kojem kutku svijeta - u 25 godina karijere prodan je u 8,2 milijuna primjeraka. Respekt! To je i svojevrsni teret autorima pete generacije, koji nisu smjeli zeznuti stvar. I nisu, počevši od izgleda, čije su nove proporcije i kombinacije boja (u crno bijeloj kombinaciji izgleda kao došljak iz Ratova zvijezda) donijele sasvim nov i hrabriji RAV. Čini se većim od starog, pa zvuči nevjerojatno da je kraći 5 centimetara. Zanimljivo je i koliko su mali pomaci u ostalim mjerama (širina veća za samo 1 centimetar, osovinski razmak za 3 i udaljenost od tla za 1,5 centimetar, ali uz visinu manju za 1 centimetar) također pridonijeli kroju posve nove fizionomije, prošarane i Toyoti dosad nekarakterističnim potezima. Recimo, Jeepovski četvrtastim otvorima kotača.
Za razliku od vanjštine, interijer je klasičniji i u Toyotinom stilu ugodan, kvalitetan i praktičan. Iskorak u skladnosti nove arhitekture, prostranosti i kvaliteti izrade spoznaje se već u prvim trenucima. Širina veća za 4 centimetra naglašava veličinu interijera, a suputnici straga imaju novih 5 centimetara za koljena, za što je zaslužna i nova, veća platforma. Armaturom sada prevladavaju mekani materijali, plastične površine su ugodne, a veće su i mogućnosti podešavanja sjedala i volana. Svidjela nam se i za 1,5 centimetra niža pozicija sjedenja i to unatoč podnici povišenoj za jednaku vrijednost. Rukama godi zadebljana forma malog volana, a tijelu udobna i u bočnim dijelovima jače naglašena sjedala.
Pogled pritom pada na širok i visokih bokova poklopac motora, što je prizor koji uz stepenicu na ulasku ulijeva sigurnost i daje dozu robusnog terenskog štiha, u što se fino uklapaju i široka središnja konzola s velikim kontrolama klimatizacije i moderna ručica automatskog mjenjača, u stilu mesnatog joysticka. Sadržajnom opremom već od prvog paketa, a posebno visokog testnog Style pružen je i ugodan osjećaj bogatstva, a ne izostaje ni nježno plava, tradicionalna boja Toyotinog hibridnog pogona, kojom su prošarani detalji interijera. Neki potezi međutim, razočaravaju: staromodna izvedba pojedinih prekidača, samo fiksni središnji naslon za ruke i tek jedan džep u naslonima prednjih sjedala. Dopadljivi instrumenti su zadržali u načelu konzervativan dizajnerski stav, bez izleta u virtualu i pretjeranu digitalizaciju.
Jak fokus je usmjeren na faktor vožnje i ekonomičnosti nove, četvrte generacije sofisticiranog hibridnog sklopa. Nova, veća i čvršća platforma sada nosi nov i snažniji 4-cilindarski 2,5-litreni benzinski motor iznimno dugog hoda klipova (čak 103,4 mm) i zbira nekoliko naprednih tehnologija u sferi ubrizgavanja i kompresije, koji s elektromotorom isporučuje ukupno 218 KS i 221 Nm i nudi četiri programa vožnje (električni EV te Eco, Normal i Sport). Koncepciji štedljive vožnje, radi koje se RAV4 u načelu i kupuje, u praksi najviše odgovara Eco, koji najbolje kombinira fino usuglašen rad oba motora. Čisti električni program EV u praksi je kratkotrajan i ovisi o nježnoj nozi na gasu i napunjenosti baterija.
U teoriji, u idealnim uvjetima može sudjelovati u vožnji s jednim točenjem dosegom do 50 kilometara, ali samo u gradu i opreznom, promišljenom vožnjom. Bez obzira na kratkoću dionica samo na struju, tiha vožnja kao u tramvaju s glatkim ubrzanjima koje daje bezstupanjski CVT mjenjač planetarne koncepcije, uz jedva čujno zujanje elektromotora uvijek je zanimljiv doživljaj, a neke suputnike i impresionira. Potrudili smo se voziti prema pravilima hibridne vožnje, smireno i bez naglih kretanja kako bi što više koristili elektromotor. U gradu se tada troši 4,5 do 6 litara, daleko manje od bilo kojeg dizelaša ove klase i snage.
Novi hibridni sklop ima veću snagu, bolje posložen automatski CVT mjenjač i manje gubitke energije, a efekti svega toga dolaze do izražaja i izvan grada. Smirenim ritmom, bez nervoznog lupanja po gasu i s povremenim sudjelovanjem elektromotora, veliki RAV troši tek 5 do 5,5 litara. Manje od očekivanja! Na autocesti, svakom hibridu neprijateljskom terenu, u pogonu je uglavnom samo benzinski motor, ali konfrontacija je ublažena i komforom vožnje i potrošnjom. Vozeći manje-više u granicama ograničenja s povremenim manjim prekoračenjem, ali i uključivanjem elektromotora u neforsiranoj vožnji potrošnja od oko 8 litara je otprilike na razini oko 200 KS snažnih dizelaša te oko 1,5 litara manja nego u dosadašnjem modelu.
Jako dobro! Bitno smanjena buka motora i manje iritantno „skutersko“ rastezanje okretaja CVT mjenjača pri jačim ubrzanjima poboljšali su i komfor vožnje, premda su i dalje dosta prisutni, posebno na uzbrdicama, na kojima se gubi korak s dizelašima. Prebačajem u program Sport dobiva se strasniji odziv na gas i otvara se mogućnost ručnog šaltanja kroz šest fiktivno programiranih brzina, što je korisno i radi kočenja motorom i tada bržeg punjenja baterija.
Dosta jaka ubrzanja u kojima pomaže elektromotor ne idu naravno na ruku štedljivosti, ali su zabavna i dobro je znati da unatoč relativno niskom nazivnom okretnom momentu RAV može snažno utisnuti u sjedalo (pogledajte tablicu mjerenja!). I na volanu je za klasu bolji nego prije i kvalitetnije i s manje otpora podnosi brži tempo. Razloga je dosta: trag kotača nove platforme širi je za 3,5 centimetara sprijeda i 5,5 straga, težište je niže za 1,5 centimetara, čvršći stražnji ovjes ima jača dvostruka ramena, a utjecaj mase baterija uvelike je smanjen - omjer po osovinama je doveden do 51-49.
Rezultat svega su veća mirnoća, lakša kontrola i bolja preciznost na volanu, uz manje naginjanja i poniranja. I dionice loših cesta prelaze se većom udobnošću i boljom amortizacijom poprečnih neravnina, bez većeg osjećaja dodatne težine u podu smještenih baterija. I na koncu, unatoč tomu što je novi RAV brži i energičniji nego prije i vozački iskrenije usmjeren, glavni fokus ostaje na komforu i ekonomičnosti. Poanta je postignuta: troši manje od dizelaša slične snage, naročito u gradu, uz bitno manji ispuh C02.
TEHNIČKI PODACI Motor hibridni sklop, benzinski , 4 cil Obujam 2487 ccm Ukupna snaga 160 kW/218 KS na 5500/min Ukupni moment 221 Nm na 3600-5200/min PODVOZJE Pogon prednji Gume 225/60 R 18, Toyo Dimenzije 460 x 185,5 x 168,5 cm Osovinski razmak 269 cm Prtljažnik 580 litara Spremnik goriva 55 litara Težina 1665 kg Najveća brzina 180 km/h 0-100 km/h 8,4 sekundi Prosječna potrošnja 4,6 l/100 km Ispuh CO2 105 g/km (Euro 6d Temp) Cijena 307.600 kuna S doplatama 326.420 kuna OPREMA STYLE dvobojna metalik karoserija • 18-colni alu naplaci • crno lakirani detalji • zaštita branika • projektorska bi-LED automatski prilagodljiva svjetla • tamna stakla straga • prednji i stražnji senzori i kamera • sportska sjedala koža/tkanina • sigurnosni paket Safety Sense • otvaranje petih vrata daljinski i zamahom noge • bežično punjenje mobitela • el. podesiva i grijana prednja sjedala • keyless • automatska dvozonska klima • tempomat • računalo • 8-inčni dodirni zaslon multimedije • automatsko paljenje svjetala i brisača • pomoć pri kretanju na uzbrdici • koža na volanu i mjenjaču… DOPLATE TESTNOG MODELA biserni lak 2100 kn • panoramski krov 9000 kn • navigacija 7720 kn • Ukupno 18.820 kn VRLINE I MANE PLUS prostran putnički i prtljažni prostor • bogata serijska oprema • kvaliteti i uglađenosti hibridnog sustava • udobnost i stabilnost MINUS slabija energičnost pri višim brzinama na autocesti u automatskom programu CVT mjenjača• još uvijek prisutna buka motora pri ubrzanju |