Investicije

JEDINA TVORNICA KIJE U EUROPI DAVNO JE OTPLATILA DRŽAVNU POTPORU Korejci u Slovačkoj uložili više od 1,7 milijarde eura, platili 320 mil. eura poreza

Proizvodni je kapacitet tvornice 350.000 automobila godišnje, ima 3800 radnika i izravno je stvorila više od 20.000 radnih mjesta
 Arhiva / Hanza Media

Kia Motors platio je Slovačkoj u 2015. godini 60,1 milijun eura poreza na dobit, a godinu prije 80,4 milijuna. Te su brojke Kiji donijele nagradu Merkur, koja se dodjeljuje tvrtkama koje su platile najviše poreza državi.

U svojoj vitrini u Žilini imaju već tri takve nagrade, osvojene tri godine zaredom, a smiješi im se i četvrta, za 2016. godinu. Naime, otkad je došla u Žilinu, Kia je Slovačkoj platila 320 milijuna eura poreza, što je četiri puta više nego što je sama zemlja uložila u dolazak njezine tvornice. Osim toga, potpuno je promijenila regiju koja od dolaska korejskog diva ponovno dobiva na ekonomskoj i poslovnoj važnosti.

Sve je počelo prije 11 godina, kada je Kia otvorila vrata svoje prve tvornice u Europi. Biralo se mjesto za gradnju tvornice, a glavni su favoriti pritom bile Češka, Poljska i Slovačka. Budući da Hyundai već ima pogon u Češkoj, očekivalo se da će i Kia slijediti primjer svoje sestrinske tvrtke. Ipak, na kraju je odabrala Slovačku, a Jozef Bače, glasnogovornik Kia Motorsa Slovakia, kaže da je tome kumovala slovačka automobilska povijest.

Arhiva / Hanza Media

- Slovaci imaju iskustva u izradi automobila. U Slovačkoj su već postojale tvornice automobila i tenkova, tako da tradicija postoji, kao i educirana radna snaga, samo je nedostajalo mjesto gdje će se to znanje iskoristiti - rekao je Bače. Osim kvalificirane radne snage, ističe da je važan faktor bio i niski porez na dobit, koji je u vrijeme sklapanja ugovora iznosio samo 19 posto, kao i položaj žilinske regije, koja je blizu Češke i Poljske. Kia je time postala četvrta tvornica automobila u Slovačkoj, uz Volkswagen, PSA Peugeot Citroën i Jaguar, a zajedničkim su radom zemlju sa 5,4 milijuna stanovonika pretvorili u globalnog lidera po broju proizvedenih automobila na tisuću stanovnika. Naime, u Slovačkoj je prošle godine proizvedeno 1,040.000 automobila, a oko 125.000 stanovnika direktno je zaposleno u automobilskoj industriji. Kia se slovačkoj automobilskoj obitelji pridružila 2006., a jedina su tvornica koja proizvodi i motore.

Prosječna plaća u Kiji 1354 eura

U gradnju tvorničkog kompleksa uloženo je čak 700 milijuna eura, a od otvorenja do danas uloženo je više od 1,7 milijardi eura. Proizvodni je kapacitet tvornice 350.000 automobila godišnje, zapošljava 3800 radnika, a izravno je stvorila više od 20.000 radnih mjesta u svojim pogonima i kod 40 najvećih dobavljača. Prosječna je bruto plaća radnika u Kiji 1354 eura, a prosječna slovačka plaća oko 880 eura.

U Žilini se proizvode tri modela - Ceed, Sportage i Venga te šest vrsta motora, a iz tvornice je prošle godine izašlo 339.500 automobila. Od 2009. godine proizvodnja neprekidno raste, s time da Kia proizvodi isključivo po narudžbi svojih dobavljača. Izvoze u 95 zemalja svijeta, najviše u Veliku Britaniju, Njemačku i Rusiju, a Bače ističe da se izvoz u Rusiju uvelike smanjio zbog geopolitičkih odluka Europske unije.

- Rusija nam je prije bila glavni uvoznik, ali s nedavnim događajima morali smo se okrenuti i drugim tržištima. Posljednjih godina sve smo aktivniji na Bliskom istoku te u sjevernoj Africi - kaže Bače te dodaje da se šest od deset Kijinih automobila prodanih u Europi proizvede u Žilini. Kia je u Slovačkoj do danas proizvela više od 2,5 milijuna automobila te 3,8 milijuna motora, a milijunto vozilo još 2012. godine, nakon čega su joj trebale samo tri godine do dva milijuna.

Tvornički kompleks kao mali grad

Tvornički kompleks, sagrađen na zemljištu od 166 hektara, mali je grad za sebe. Radnici na posao dolaze autobusom koji ih vozi i s posla kući. Naime, Kia je sama uvela izravnu autobusnu liniju za sve svoje radnike s područja Žiline, a čine ju 32 autobusa koji ih prevoze iz jedne od triju smjena. Unutar tvornice je i ambulanta, u tvorničkom kompleksu i sportsko igralište, a usto radnici imaju na raspolaganju posebne dnevne boravke smještene tik do proizvodnih hala.

Dnevno se u tvornici proizvede 1400 automobila, a proces za gradnju svakog od modela uvijek je isti. Sve počinje u press shopu, gdje se izrađuju paneli, odnosno dijelovi automobila od vrata, krova ili haubi. To je prva faza izrade koju obilježava ogromna buka od 85 decibela, ali i brojni roboti koji kroz automatizirani sustav režu, oblikuju te prenose panele. U cijeloj tvornici ima više od 400 robota i na desetak radnika dolazi po jedan.

Ipak, na kraju svake automatske proizvodnje inspektor je koji provjerava ispravnost svakog ugrađenog ili izrađenog dijela. Paneli se zatim odvoze u tzv. body shop, gdje se sastavlja tijelo vozila.

Glavnu riječimaju roboti

Tu ponovno glavnu riječ imaju roboti, a radnici uskaču u slučaju da jedan od njih zakaže, ali i kako bi provjerili ispravnost ugrađenih dijelova. U hali su ugrađeni senzori pokreta, a u slučaju da “neautorizirana” osoba prijeđe u radno polje robota, cijela proizvodnja staje kako bi se spriječile ikakve nezgode.

Tijelo automobila odvozi se u paint shop, gdje se uranja u boju, a cijela je hala u karanteni da ni čestica prašine ne ostane u boji na automobilu. Zbog toga svi radnici moraju prije proći kroz dezinfekcijski tuš, a ulazak je zabranjen svima osim njima.

Obojano tijelo automobila zatim dolazi u assembly shop, gdje se ugrađuju svi ostali dijelovi, od guma, preko matične ploče, do mijenjača i žmigavca. Cijela hala dugačka je 450 metara, a radnici tu udaljenost prevaljuju na romobilima i biciklima. Svi se automobili nalaze na jednoj traci koja je podijeljena na zone ugradnje pojedinih dijelova. Cijeli proces traje malo dulje od minute i jedino je preostalo izvesti auto s produkcije trake, provjeriti njegovu sigurnost i funkcionalnost i on odlazi na vlak, gdje će biti predstavljen u jednom od brojnih Kijinih salona diljem svijeta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 14:40