EATELY - GASTRO MEKA

GURMANI SE VRAĆAJU U TRST: Insajderski vodič kroz najbolji lanac trgovina u Italiji (a i šire)

 Stefano Rellandini / REUTERS
Hrvati ponovno u velikom broju idu u Trst, ali ne više zbog tekstila i jeftinih krpica na Ponte Rossu. Na sam sjever Italije ide se zbog nedavno otvorenog Eatelyja, međunarodnog lanca koji prodaje i nudi isključivo proizvode lokalnih, malih proizvođača, pretežno iz Pijemonta.

Prošlog tjedna počelo je napokon proljeće i pet naših poznanika, neovisno jedan o drugome - utvrdili smo to prateći ih preko Facebooka - otišli su u Trst budući da je ondje koncem siječnja otvoren Eataly. Više se u Trst ne ide radi odjeće, modne su marke sto kilometara dalje proširenom autocestom prema Veneciji, u outletu San Dona di Piave, sagrađenom na mjestu gdje je ranjen Hemingway u Prvom svjetskom ratu. O tim memorijama napisao je roman "Preko rijeke pa u šumu". S druge strane rijeke s njim na istoj sekciji fronta razmjenjivao je vatru jedan austrougarski vojnik s književnom sudbinom, najveći srpski pisac Miloš Crnjanski.

Trst više nije grad tekstilne trgovine, nego jedan blaženi talijanski grad, uredan i uređen kao da (još) pripada Austriji, koja ga je sagradila i utisnula mu pečat Mitteleurope. Eataly ga je sad opet učinio privlačnim za gastronomade - legendarni Tommaseo se malkice ofucao, a neprežaljeni Trieste Pick, u koji je zalazio Benetton, zatvorio.

A costumer get a strawberries basket at the Eataly food market store entrance in the former Smeraldo teather downtown Milan, Italy, March 20, 2016.     REUTERS/Stefano Rellandini   - RTSBMTZ
Stefano Rellandini / REUTERS

A što je uopće Eataly?

Kad stupiš pred jedan od dućana toga lanca, izgleda kao staromodna robna kućerina u novom ili renoviranom zdanju. Milanski Eataly izgleda pak kao kazalište, jer je to i bio, prije nego što su ga preuredili u divovsko samoposluživanje, megastore za hranu na nekoliko katova. Na svakom su katu restorani - najrazličitiji restorani, od onih gastronomskih s jednom Michelinovom zvjezdicom, do dajnera američkog tipa s papirnatim stolnjacima i hranom koja brzo dolazi na stol, ali ne spada u fast-food, nego, naprotiv, u slow-food, što je potpuno suprotna filozofija… Fast-food je industrijalizirana hrana, a slow-food "manufakturna". Sve se tu priprema brižljivo, od bazičnih namirnica iz poznatog izvora, na tradicionalan način s idejom da se dugo digestira…

An employee makes fresh mozzarella during the opening day of upmarket Italian food hall chain Eataly's flagship store in downtown Milan, March 18, 2014. Eataly, which began with the idea that there should be a place to buy, eat and study high-quality Italian food and wine, has 25 food emporiums in the United States, Turkey, Japan and Dubai.  REUTERS/Alessandro Garofalo  (ITALY - Tags: SOCIETY FOOD BUSINESS) - RTR3HMLT
Alessandro Garofalo / REUTERS

Eataly je zasnovan s namjerom da se demantira apsurdna ideja da su kvalitetni proizvodi namijenjeni jedino za uži krug privilegiranih, jer su uvijek skupi i teško se mogu pronaći, rezimira filozofiju kuće kompanijski bilten.

No, da se ostvari ta koncepcija "demokratske gastronomske revolucije" bilo je potrebno stvoriti divovsku logistiku. Eataly je golema, brzorastuća globalna korporacija što se već proširila po svim kontinentima osim Afrike i Australije, ali 50 posto od svih milijun artikala na policama dolaze iz okolice rodnog mjesta osnivača firme, Oscara Farinettija. Šezdesetogodišnji oniži i proćelavi džentlmen ruse kose i živih očiju, koji je u siječnju otvorio tršćansku ekspozituru, na svijet je došao u mjestancu Alba u sjeverozapadnoj talijanskoj provinciji Pijemont, gdje je registrirano njegovo poduzeće Eataly. Inkorporirani su, zapravo, u okružnom središtu Cuneo, na pola puta između Torina i Genove. Za taj grad nitko izvan Italije valjda nije čuo, iako je riječ o polamilijunskoj maloj metropoli punoj veličanstvenih spomenika kulture, zamkova i muzeja

Oscar Farinetti, founder and creator of Eataly, looks on during the opening day of upmarket Italian food hall chain Eataly's flagship store in downtown Milan, March 18, 2014. Eataly, which began with the idea that there should be a place to buy, eat and study high-quality Italian food and wine, has 25 food emporiums in the United States, Turkey, Japan and Dubai.  REUTERS/Alessandro Garofalo  (ITALY - Tags: SOCIETY BUSINESS FOOD) - RTR3HMJF
Alessandro Garofalo / REUTERS

- Italija je naprosto repozitorij europske kulture... Znači - Eataly je svjetski dućanski lanac, ali za razliku od svih velikih prodavaonica robe široke potrošnje nudi isključivo proizvode lokalnih, malih proizvođača, pretežno iz Pijemonta. Pašta se pravi u manufakturama od durum brašna i kokošjih jaja iz općine Langhe u kojoj se nalazi i mjestance Alba, flaširana voda dolazi iz obližnjih Primorskih Alpa, govedina iz Ligurije, a salama iz majstorskih radionica širom Pijemonta. Tako je i s vinom, ali to nije neki hir ili lokalpatriotizam gospodina Farinettija, nego mudra marketinška strategija svjetske prodaje onoga što se općenito smatra najboljim od talijanske, a možda i europske ponude… Vino, na primjer - a sve je i počelo s vinom, uz vino, gledanjem u daljinu kroz dno čaše, što se može razumjeti jer je crno vino iz ovoga kraja najcjenjenije talijansko, a po jednoj školi mišljenja (talijanskoj) bolje i od francuskog (kojemu ipak prednost daje druga, francuska škola mišljenja). Najboljim od najboljeg crnog vina smatra se - Barbaresco, odnosno Barolo.

San Daniele hams are seen at the Eataly food market store in the former Smeraldo teather downtown Milan, Italy, March 20, 2016.     REUTERS/Stefano Rellandini   - RTSBMTC
Stefano Rellandini / REUTERS

Najpoznatiji je vinar iz toga kraja, inače, slavni Angelo Gaia, čija obitelj tu vinograd drži već 300 godina. Nemaju tako dugu povijest kao markizi Antinori, koji u Firenzi prave vino već 26 generacija, ali su podjednako ugledni… Ukratko, kad se stvari tako sagledaju, jasno je da koncepcija Eatalyja stoji na zdravim temeljima - dajmo proizvodima svjetskog značaja svjetsku distribuciju i američki marketing, pa ćemo začas postati najveći robni lanac hrane u zemlji i svijetu… To se već ostvarilo, iako je firma osnovana prije samo dvanaest godina!

The Eataly food market store entrance is seen in the former Smeraldo teather downtown Milan, Italy, March 20, 2016.     REUTERS/Stefano Rellandini   - RTSBMV1
Stefano Rellandini / REUTERS

Oscarova osobna storija ima složen zaplet, kao i sve poduzetničke priče o uspjehu. I ne počinje sa samim Oscarom, koji je zapravo kršten - Natale. To je obiteljska saga. Njegov otac Paolo bio je tijekom Drugoga svjetskog rata komandant XXI. partizanske brigade Matteotti (koje su formirali socijalisti) u općini Langhe. Jako se proslavio, a sin je o njemu napisao knjigu (Mangia con il pane, Mondadori, 2015.). Poslije rata, "comandante Paolo" postaje socijalistički gradonačelnik Albe, ali se ubrzo baca u pošten posao - kako nije imao zemlje, postao je trgovac i otvorio mali supermarket koji je nazvao UniEuro. On nije volio vino, za razliku od Oscara, iskusnog pijanca, koji je već sa šesnaest godina, radeći za 500 lira na sat u tuđim vinogradima i podrumima, čim bi primio zaradu pozivao svoje društvo na večere, pa bi pili pijemonteško crno i kleli se da je najbolje na svijetu…

Varius type of cheese are seen at the Eataly food market store in the former Smeraldo teather downtown Milan, Italy, March 20, 2016.     REUTERS/Stefano Rellandini   - RTSBMYU
Stefano Rellandini / REUTERS

An employee arranges pricetags at a cheese work bench during the opening day of upmarket Italian food hall chain Eataly's flagship store in downtown Milan, March 18, 2014. Eataly, which began with the idea that there should be a place to buy, eat and study high-quality Italian food and wine, has 25 food emporiums in the United States, Turkey, Japan and Dubai.  REUTERS/Alessandro Garofalo  (ITALY - Tags: SOCIETY FOOD BUSINESS) - RTR3HMKG
Alessandro Garofalo / REUTERS

Ta skupina drugara s kojima je do danas ostao povezan pa se i dalje redovno okupljaju na isti način postali su mu poslije poslovni partneri ili su sami postigli uspjeh u svijetu vinarstva i gastronomije. Bila je to, dakle, "akademija znanosti i umjetnosti" u oštariji, koja ga je brzo vratila na pravi put kad je, nakratko, zalutao na sveučilište i u Torinu stao studirati grčki i latinski. Ubrzo se, dakle, vratio u Albu i zaposlio u očevu dućanu. Već kao dvadesetogodišnjak pokazao je poslovni genij. Nagovorio je solidnog, konzervativnog Paola da uđu u distribuciju kućanskih električnih uređaja i za deset godina otvorili su više od sto novih trgovina koje je naposljetku prodao britanskom lancu za - 230 milijuna funti!

Dotle je već duboko ušao u vinarstvo - kupio je vinograd samoga kralja! U Langheu se nalazila vinarija Fontanafredda, upravo ona u kojoj je kao student radio za 500 lira na sat, a sagradio ju je Viktor Emanuel II., suveren s velikim brkovima koji je ujedinio Italiju pa po svim talijanskim gradovima ima brončanu skulpturu koja ga prikazuje na konju. Zapravo je bio poznat po silnim seksualnim apetitima, imao je mnoštvo ljubavnica, a s jednom od njih dvoje djece, koji su postali grofovi Mirafiore. Oni su kao popudbini 1878. dobili tu vinariju, koja je proslavila Barolo. Sad ju je Oscar kupio i u proizvodnji vina bez ikakvih aditiva i kemijskih sredstava postavio tako visoke kriterije, da bi sigurno propao da istodobno nije 2004. pokrenuo Eataly. Prvi store otvoren je, naravno, u pijemonteškoj metropoli, Torinu. Biznis se zatim proširio kao šumski požar.

KAFIĆ S POGLEDOM I VINOTEKA

Otvoren u Trstu na desetu obljetnicu poslovanja, prvi Farinettijev Eataly u pokrajini Venecija-Julijska krajina uređen je u starim lučkim zgradama u samom centru grada, na 3000 četvornih metara, s podzemnim garažama. To je bilo lučko skladište vina koje se prekrcavalo na brodove za prekomorski izvoz, a projekt Marca Casamontija (Archea Associati) naprosto je božanstven - u toplim smeđim bojama, unutrašnjost i lukovi živo evociraju slike idealnih građevina u idealnim gradovima metafizičkog modernista s početka stoljeća, Giorgia De Chirica. Na policama megastorea je 4000 proizvoda, ima pet restorana i nezaobilazni Illy shop (Illy je Trieštin i sinonim za talijansku poduzetničku movidu u prehrambenoj industriji). Kafić gleda na marinu, a stolovi su od mora udaljeni oko jedan metar. Tu je, naravno, vinoteka sa 100 vinskih brendova te izbor najboljih grappa - što je sasvim umjesno, jer je ta voćna rakija i izumljena u nedalekom venecijanskom podalpskom mjestu Bassano di Grappa, gdje se to piće destilira zadnjih tisuću i sto godina.

Tekst je obljavljen u 69. broju magazina Svijet, koji izlazli jednom mjesečno u paketu s Jutarnjim listom. Sljedeći broj Svijeta na kioscima će se naći 9. travnja

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. studeni 2024 01:12