Darko Pekica iz malog mjesta Svetvinčenat, odnosno Savičenta, kraj Pule poznat je u svojoj okolici po mnogočemu. Jedan je od začetnika kultne kulturne udruge Šikuti Machine koja je prije 18 godina u Istri izvodila performanse što su znali šokirati javnost te organizirala različite izložbe i događanja vezana uz njegovanje istarske tradicije, ali na neki novi i drukčiji način. Pisac je zanimljivih kolumni na dijalektu u kojem opaža i kritizira domaće prilike u svojoj sredini i šire.
Uz sve to, on je i poljoprivrednik, farmer, sirar, a u novije vrijeme i pivar. S još dva kompanjona, Dorijanom Siljanom i Dinom Grgorovićem, ovog je proljeća na tržište pustio prvu ekobiru pod nazivom Kampanjola, koja je posve zarazila sve pivoljupce. Riječ je o craft pivu jačeg okusa, koje rade u tri varijante i sljubljuju sa svim svojim ekološkim proizvodima. Pekica dakle sa svojim sirevima i mesom goveda, a Siljan sa svojim povrćem.
Za svoj gušt rade i domaće vino, ali i druge proizvode istarskog sela, primjerice domaće kobasice, ombolo i pršut koji su neizostavan dio svakog imanja. Povezala ih je ta njihova zajednička ekološka i poljoprivredna priča. Kako sami kažu, dala im dodatnog posla, ali ih raduje jer u novoj djelatnosti vide poveznicu čitave istarske gastro priče koju i sami stvaraju svojim radom.
DOBRE IDEJE
- Zašto bira? Moram priznati da ja nisam baš neki ljubitelj bire kao moji kompanjoni, ali s obzirom na to da se svi u Istri bave vinom, htjeli smo napraviti jedan proizvod koji neće biti toliko ovisan o kiši, suncu, suši, dakle vremenskim prilikama. Dorian i ja zajedno smo se na to odlučili jer se obojica bavimo poljoprivredom - ja imam krave, a on se bavi povrćem. Zajedno smo u posljednjih pet godina bili na mnogim ekosajmovima i na tim zajedničkim druženjima rodila se ta ideja. Zapravo smo si htjeli olakšati posao jer smo s našim primarnim zanimanjem bili non-stop na kampanji. Malo smo se ‘tega štufali’.
Na kraju ne bih rekao da smo si baš olakšali jer sada imamo mnogo više posla i moramo kombinirati i jedno i drugo - priznaje nam uvijek dobro raspoloženi Pekica dok obilazimo njihovu “biranu” u Savičenti nedaleko od njegove farme i mini sirane. I nismo jedini, svakih nekoliko minuta netko mu pokuca na vrata sirane. Svi traže njegove domaće proizvode, a i bira ide kao luda. Dobra im je reklama i štand Kampanjola u kužini (KuK) na pulskim Giardinima u sklopu Adventa, gdje prolaznicima nude sve svoje proizvode, doduše sljubljene u božićnu gastro priču - teletinu u paninu, kobasice u biri, burgere od Eko Peko mesa, fritaje, slatke njoke, sakramensku biru z Savičente i kuhano vino. I to se pokazalo punim pogotkom.
- Prvu smo biru napravili prije tri godine, ali na tržište smo izišli tek u svibnju ove godine. Najprije smo isprobavali što bi bilo najbolje, a i morali smo opremiti prostor za proizvodnju. Sada je kapacitet naše birane tri tisuće litara mjesečno, iako ne dostižemo još te brojke. Imperativ nam je od prvih dana bio napraviti vrh bire. Kao što i gledamo napraviti sireve ili uzgojiti povrće. Želimo imati proizvode koje su dovedeni do maksimuma - govori nam Pekica koji je svojedobno prvi u Puli postavio mljekomate s domaćim kravljim mlijekom.
Svojedobno je imao 20 grla, a sada se taj broj smanjio upola. Siljan pojašnjava o kakvu je stilu piva riječ. Kaže da se radi o engleskom stilu. - Recepturu je smislio naš treći kompanjon, a mi smo željeli nešto jednostavno. Rekao bih da je naša bira engleski stil, za razliku od američkih pale alea. Engleski stil podrazumijeva da je napravljena sa starim hmeljevima koji nisu vrlo aromatični. Američki hibridi hmeljeva dosta su citrusni i aromatični, a mi toga nemamo. Naša je bira iskonska, jednostavna, ima punoću okusa i tijelo. Dosta se osjeti slad, ne prevladava hmelj, opisuje ovaj ekopoljoprivrednik, koji uzgaja ekopovrće u okolici Pule na dva hektara, “sakramensku ekobiru”. Njihova Kampanjola postala je odmah popularna i zbog njezina naziva, ali i priča koja se skriva iza toga.
PRIJATELJSKA SPONA
- Kampanjola je zapravo spona između mene i Doriana. Obojica radimo kampanju, a u našem dijalektu kampanjola je žena koja radi u polju, odnosno na kampanji. To je jedna vrijedna vrsna žena, bujnog poprsja u čizmama. Za našu ju je etiketu ilustrirao Nadan Rojnić. Dodatnu vrijednost daje joj i činjenica da je to ekobira, dakle svi su sastojci provjereni i certificirani - objašnjava nam Pekica.
Dodaje i da trenutačno proizvode tri vrste bire - “svitlu”, “crvenu” i “črnu”. - Prva je slična pale aleu, crna bi bila kao porter, a crvena je specijalna edicija od 2019 boca za božićne i novogodišnje blagdane. To nam je i plan raditi ubuduće - imati dvije osnovne i još jednu treću vrstu ovisno o prigodama - navodi Pekica. Kaže da u craft pivarstvu ima vrlo mnogo mogućnosti, ali da su oni ograničeni činjenicom što imaju ekoproizvod.
- Najbolje su stvari one jednostavne. Tako je i s birom. Mi koristimo samo četiri sastojka - hmelj, ječmeni slad, kvasac i vodu - priča nam dalje.
Pekica daje i paralele između proizvodnje piva i sira. Kaže da su vrlo slični procesi, zbog čega ga je ova niša privukla. Čak su isti i proizvođači kotlova za sir i pivo. - Kada pomuzeš mlijeko i kada ga staviš siriti, isto ti treba nekih 30 do 50 dana da bi znao kakav si sir napravio. Ista je stvar i s birom. Osam sati primjerice treba za kuhanje jedne bire, a isto ti toliko treba i za napraviti sir te skutu. Dakle, isti su procesi - otkriva nam ovaj poljoprivrednik s pričom. Što dalje? Kažu, oštarija. - Želja nam je u Puli otvoriti ekooštariju u kojoj bi bili zastupljeni svi naši ekoproizvodi - pa tako i ekobira Kampanjola - zaključuje Dorijano.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....