Morat ćete mi dati broj telefona da mogu doći do vas kad nas stave u karantenu, pola u šali, pola u zbilji rekao sam prije 10-ak dana svojoj omiljenoj voćarici na glavnoj osječkoj tržnici. Prekrasne jabuke i kruške iz voćnjaka gospođe Ljubice iz Batine već su godinama na mom stolu.
- Ma koja karantena! Ništa od toga. Vidjet ćemo se mi i sljedeći tjedan, mladiću. Tu sam ja za vas. Ne idem nigdje - nasmijala se uvijek dobro raspoložena gospođa Ljubica i tako sam ja ostao bez telefonskog broja, a nekoliko dana kasnije, pokazat će se, i bez omiljenih jabuka i krušaka.
Kao što sam i pretpostavio, nacionalni Stožer civilne zaštite prije sedam dana donio je odluku o zatvaranju svih tržnica u Hrvatskoj. Logična je to posljedica katastrofalnih slika koje su prošli vikend dolazile sa svih tržnica, pijaca, placeva i pazara, kako već u različitim krajevima naše zemlje zovemo ta susretišta građana na koja se ne dolazi samo radi kupovine, nego često upravo zbog onoga što nam je sada zabranjeno - socijalnih kontakata. No, slike u kojima se ljudi jedni preko drugih naguravaju trpajući u košare i torbe kruške, jabuke, salatu, mrkvu, krumpir, špinat, karfiol, piliće, jaja, ne poštujući nijednu preporuku Stožera o držanju socijalne distance i maksimalnom smanjenju kontakta, učinile su svoje.
Odluka je naišla na žestoke kritike, ponajprije vlasnika OPG-a. Na tisuće njih ostalo je praktički bez jedinog kanala distribucije, odnosno prodaje svojih domaćih proizvoda. Ubrzo je i Udruga hrvatskih tržnica poslala apel nacionalnom Stožeru da im omogući otvaranje barem zatvorenih dijelova tržnica koje u većini gradova nisu ništa veće ili su čak i manje od prosječnog supermarketa Konzuma, Plodina, Lidla, Interspara...
U četvrtak je takav prijedlog upućen i iz Stožera civilne zaštite Osječko-baranjske županije, gdje je možda najviše pogođenih takvom odlukom, a vrlo brzo ministar Božinović najavio je da će to i učiniti. Naravno, uz poštivanje sigurnosnih mjera i protokola koje je donio nacionalni Stožer. Iako je protekli tjedan trgovanje na tržnicama bilo je potpuno zaustavljeno, domaće voće i povrće ipak je počelo pronalaziti put do građana zahvaljujući internetu. Online kupnja od OPG-a posljednjih je dana rapidno porasla, što nam potvrđuje i Tomislav Katančić iz osječke Udruge Slap, koja je prije jednu godinu u funkciju stavila platformu www. eceker.hr. Riječ je o dijelu projekta EU CAMARG, koji je ta udruga provela u suradnji sa Županijskom razvojnom agencijom Slavonije i Baranje i ostalim partnerima s područja Mediterana.
- Ideja o spajanju interneta i organske proizvodnje postojala je u Udruzi Slap godinama, a ovaj projekt okrunio je i realizirao tu ideju. Cilj CAMARGA bio je skratiti lanac distribucije hrane i dodatno promovirati lokalne proizvođače. Radimo već jednu godinu, ali nikad nismo imali ovoliko posla, što je logično s obzirom na novonastale okolnosti i činjenicu da su tržnice zatvorene. Otkad je odluka stupila na snagu, gotovo padamo s nogu i svakoga dana naši djelatnici odrade 30-ak dostava, što je i naš maksimum. Više od toga ne možemo, jer bismo narušili kvalitetu. Naime, nastojimo naručeno dostaviti u roku od 24 sata, a pojačaju li se narudžbe, kontaktirat ćemo ostale udruge partnere koje imaju vozila, kako bismo spremno odgovorili na sve zahtjeve i pomogli proizvođačima - rekao je Katančić.
Trenutačno u sustavu imaju 32 aktivna proizvođača, a još 20-ak ih čeka prve ovosezonske proizvode pa će ih aktivirati ponovno. No, svaki dan javljaju im se i novi. - Interes je povećan, ali želimo istaknuti da u našem sustavu mogu biti samo registrirani i certificirani domaći proizvođači, jer posredujemo u prodaji isključivo domaćih proizvoda. Zbog toga smo ovih dana imali mali problema s ponudom voća, jer je u Hrvatskoj, na žalost, 90 posto voća uvoz iz Španjolske i Poljske. U međuvremenu su nam se javila dva domaća proizvođača jabuka pa smo i njih uključili - istaknuo je Katančić.
Ponuda je raznolika. Osim voća i povrća, preko eCekera možete kupiti domaće sireve, med, jaja, suhomesnate proizvode, sokove, ulja, vina, žitarice... čak i domaću kozmetiku.
- Postupak je vrlo jednostavan. Kupac se registrira, obavi kupnju i plaćanje uz nekoliko jednostavnih klikova, a narudžba potom odlazi na mail proizvođača, koji pripremi naručene pakete i čeka našeg radnika da dođe s kombijem po njih. Cijena dostave uključena je u cijenu proizvoda. Dostavu za osječko područje inače obavljamo u roku od 48 sati, ali sada se trudimo da to bude i za 24 sata. Kupcima u Zagrebu robu dostavljamo petkom. Svakih nekoliko dana određene proizvode stavljamo na popust - objasnio je Katančić koji ističe i da se u svemu pridržavaju propisanih mjera.
- Zahvaljujući internetskoj prodaji puno je manji zdravstveni rizik za sve, poštujemo pravilo ‘kratkog kontakta’, odnosno izbjegavaju se svi mogući nepotrebni fizički kontakti s proizvođačima i kupcima. Rukovanje robom obavljamo isključivo uz masku, rukavice i sredstva za dezinfekciju. Račun više ne ispostavljamo u papirnatom obliku, šaljemo ga putem e-maila. Na dostavi su angažirana dva radnika, na administraciji još nekoliko djelatnika Udruge Slap - rekao je naš sugovornik čija se udruga već 20 godina bavi društvenim poduzetništvom i razvojem novih ekonomskih modela.
Jedan od onih koji gotovo od samog početka koristi usluge eCekera je i proizvođač jaja Goran Bendeković, na čijoj farmi Slavonija Jaje 4500 koka nesilica na dan snese i do 3200 jaja. Bendeković je jedan od onih koji su zatvaranjem tržnica ostali bez važnog kanala distribucije.
- Ponajprije bih rekao kako smatram pogrešnim to što su tržnice zatvorene, pa tako i osječka, a dijelom za to držim odgovornom i Upravu Tržnica Osijek, koja je trebala ranije reagirati i ograničiti ulazak građana i na otvoreni dio tržnice. Za zatvoreni dio to su napravili, ali ne i za otvoreni iako se to zbog položaja tržnice moglo riješiti bez problema. No, opet, čak i da su to učinili, opet bi ih Stožer zatvorio. Drago mi je da je nacionalni Stožer ipak odlučio ponovno otvoriti zatvorene dijelove tržnice, jer mislim da njih nije ni trebalo zatvarati. To je, naime, bio direktan udar na domaće proizvođače dok, s druge strane inozemni trgovački lanci ubiru prihod. Konkretno, u Osijeku se u zatvorenom dijelu bez problema može kontrolirati broj ljudi koji će u jednom trenutku biti unutra. Osim toga, tamo su proizvodi u vitrinama i sve je kao u supermarketima -rekao je Bendeković, kojemu se nešto povećao broj narudžbi preko eCekera, a i sam je pokrenuo jače marketinške akcije.
- Oglašavam se na lokalnim radijskim i TV postajama, imam osiguranu kućnu dostavu jaja, ali prošli tjedan prodaja je pala 60, 70 posto. Nadam se da će se to opet normalizirati - dodao je Bendeković.
Jasna Erceg iz osječkog prigradskog naselja Tvrđavica već 15 godina proizvodi mrkvu, salatu, luk, poriluk, špinat... i prodaje ga na osječkoj tržnici. I njezinu OPG-u promet je znatno pao pa se i sama okrenula internetskoj prodaji, odnosno oglašavanju, koju joj je omogućio nedavno postavljeni portal www.naruci2go.com.
Proizvođači iz cijele zemlje
- Prilagodili smo se kako smo znali. Već 15 godina radimo ovaj posao i uspjeli smo steći dobar krug mušterija, radimo kvalitetno, uz malo tretiranja našeg povrća, pa nam stalni kupci sada dolaze na kućni prag po naručene pakete ili im dostavljamo sami. Uspostavili smo i mogućnost plaćanja internetom, snalazimo se kako znamo - rekla je gospođa Erceg, istaknuvši i da cijene nisu mijenjali, a tako će biti i nadalje, odnosno dok god imaju svježeg povrća.
- Prodaja se smanjila, ali na to ne možemo previše utjecati. Nikako to nismo htjeli nadoknađivati poskupljenjem robe. Bolje da prodamo barem nešto nego da propadne sve. Samo se bojim da će ljudi ostati bez novca potraje li kriza dulje od očekivanog, ali tada će nam svima biti isto. Inače, htjela bih reći i da ja podržavam odluku o zatvaranju tržnica, jer kako su se ponašali ljudi koji su dolazili na tržnicu prošli vikend, to je bila prava katastrofa. Većina je bila neodgovorna - smatra osječka proizvođačica povrća.
A portal na kojem se ona oglašava nastao je u samo tri dana. Toliko je, naime, trebalo IT-jevcima iz osječke tvrtke Bamboo Lab da podignu web platformu kojom će povezati domaće proizvođače hrane i kupce.
- Na ideju smo došli u srijedu 18. ožujka, a web je bio dostupan za prijavu u subotu, tri dana kasnije. Trebalo nam je četiri dana za realizaciju prve faze, a to je da se proizvođači mogu prijaviti na platformu, a kupci pretraživati prema kriterijima: kategorija proizvoda, županija i opcija dostave - rekao je Boris Rauš iz Bamboo Laba, objasnivši potom kako je nastala platforma.
- Neka zajednička filozofija u Bamboo Labu je da podupiremo lokalne poduzetnike i kupujemo domaće kad god je to moguće. Budući da smo pratili razvoj situacije i što to znači za gospodarstvo, znali smo da će lokalni proizvođači biti pogođeni, ali i da će nam biti potrebniji nego ikad. OPG-ovci su si sami dali truda na društvenim mrežama, posebno u Facebook grupama, ali smo primijetili i upite osoba koje su htjele kupiti domaće. S naruči2GO platformom spajamo i proizvođače i njihove kupce - rekao je Rauš.
Platformi, inače, mogu pristupiti svi OPG-ovci i registrirani proizvođači hrane ispunjavanjem obrasca. Kupci zatim mogu pretraživati dostupne proizvođače prema županijama i kriterijima, kao što je vršenje dostave i kategorija: meso, voće i povrće, jaja i mliječni proizvodi, med, sjemenke i brašno, orašasti plodovi, začini, riba, prirodni sokovi, pivo, vino i ostalo. Kad kupac pronađe ono što traži na području svoje županije, može kontaktirati OPG putem telefona/maila kako bi dogovorili narudžbu i način preuzimanja.
- Trenutačno je aktivno više od 100 proizvođača, u prosjeku ih se prijavi oko 20 na dan, i to iz cijele zemlje. Što se tiče povratnih informacija, s obzirom da smo ‘stari’ samo jedan tjedan, još prikupljamo feedback svih naših korisnika kako bismo mogli unaprijediti iskustvo i proizvođača i kupaca. Zasad ih se većina bez problema uspjela samostalno prijaviti putem obrasca, što nam je bilo iznimno važno jer smo znali da nisu svi na istom nivou kad je riječ o korištenju tehnologije - rekao je Rauš, dodavši da će u danima koji slijede poraditi i na logističkoj potpori u povezivanju proizvođača i kupaca.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....