Od početka devedesetih, kada su Rajka i Zdravko Dvanajščak sadili prve nasade vlastite vinove loze, koji obuhvaćaju osam hektara vinograda, do danas, kada njihov sin Viktor vodi podrum, a kći Tea Dvanajščak aktivno radi na promidžbi kako njihovih vina tako i Međimurja kao vinske regije u cjelini, vinarija Dvanajščak-Kozol obiteljski je pothvat u koji je uloženo puno truda i strasti.
Kako bi vino teklo kako treba, nekadašnji najmlađi sommelier u Hrvatskoj, a danas magistrica turističkog marketinga, Tea s članovima obitelji neumorno radi na tome da vinariju digne na višu razinu te da Hrvate i sve brojnije turiste upozna s golemim potencijalom svoje regije.
- Teško je odrediti kad sam se točno uključila u rad vinarije, pogotovo kad živim u tome. Svakako sam se intenzivnije počela baviti poslovima u vinariji u srednjoj školi i na fakultetu, kada su počeli sajmovi i promocije te kada je nastala kušaonica - započela je razgovor Tea Dvanajščak.
Znanja stečena na fakultetu od samog početka primjenjuje u vinariji, svjesna koliko su marketing i komunikacija s posjetiteljima i kupcima važni. - Možeš ti imati dobar proizvod, ali ako ga doma skrivaš, ništa nisi postigao - ističe. - U doba društvenih mreža postoje razni kanali na kojima uz minimalna ulaganja možeš puno postići, samo je bitno da primamiš ljude da te prate. Od velike važnosti su i povratne informacije koje dobivamo kada preko tih mreža objavljujemo. I tiskani mediji igraju veliku ulogu, gastronomski časopisi u kojima se prezentiraju regija i vina - dodaje.
A među međimurskim vinima koja vrijedi predstaviti javnosti više nisu samo bijela, nego im društvo prave i crna. Naime, upravo je obitelj Dvanajščak-Kozol prva u Međimurju posadila sortu crni pinot, usprkos činjenici da crne sorte u samoj regiji do tada nisu bile toliko zastupljene.
- Budući da smo hladna kontinentalna regija, a crni pinot dolazi upravo iz jedne takve, mojim je roditeljima bilo logično da bi naša nadmorska visina i postojeći klimatski uvjeti bili idealni za njegov uzgoj. Međimurje nikad nije bila regija crnih vina, ali uz klimatske promjene i jača ljeta imamo u dobrim godinama jako dobre rezultate - opisuje Tea utjecaj svojih roditelja na regionalnu scenu. No, to nije jedini aspekt u kojem je bračni par Dvanajščak-Kozol pomogao učiniti korak naprijed. Naime, s kolegama su upravo oni osnovali Društvo vinogradara i vinara Hortus Croatiae. - Kada su naši roditelji krenuli s tom udrugom, napravili su veliki napredak. Danas je naša mlađa generacija vinara u kontaktu doslovno na dnevnoj bazi, dijelimo međusobno informacije i sugeriramo si nekad što činiti. Udruživanje nam samo po sebi omogućuje zdravu konkurenciju jer zajednički možemo u kraćem roku postići kvalitetniji rezultat. Za sada još nismo toliko turistički razvijeni. Jest da u Međimurju imamo 365 dana turizma, no uz udruživanje vinara to se može kvalitetnije proširiti - istaknula je.
S kolegama iz devet međimurskih vinarija, Tea je prošle godine u Čakovcu pomogla pokrenuti uzbudljiv projekt Mlado Međimurje, koji je privukao veliku pozornost posjetitelja. - Pet godina smo pričali o tome da kao mladi vinari zajedno na tržište izbacimo mlado vino i 2018. godine smo to napokon učinili. Svi smo na prekretnici jer nasljeđujemo OPG-e i obrte naših roditelja i zato smo odlučili zajednički nastupiti. Dogovorili smo pravila kakva ta vina moraju biti te zajedno kušamo vina u procesu izrade, ali i kad ih punimo u boce, jer kvaliteta vina mora biti na nivou. Spojili smo se s gradom, dugo smo razgovarali s gradonačelnikom Čakovca o tome što možemo napraviti. Ljudi su jako dobro reagirali jer konačno imaju nešto kvalitetno u periodu Martinja. Osim naših vina, posjetitelji su mogli kušati tipična jela kao što su buncek, krvavica, zelje i slične delicije, uz koje i najbolje ide mlado vino.
Iz godine u godinu, a na račun brojnih nagrada koje Međimurci dobivaju za turizam i kvalitetu vina koja rade, Međimurje se nametnulo kao vinska regija čije vrijeme tek dolazi. - Samo Međimurje ima kvalitetna i vrhunska vina, no ljudi to nisu znali i nisu bili upućeni, nego su mislili da je to regija jednostavnih vina koja se rade u velikim količinama. Kad pogledaš unatrag pet do deset godina, tek smo tada polako krenuli na sajmove i promocije. Kako ljudi neprestano žele nešto novo, proteklih godina naglasak je stavljen na našu vinsku regiju, u kojoj nastaje sve, od pjenušaca do vrhunskih ledenih berbi - naglasila je Tea.
S kolegama iz regije, osim što razmjenjuje savjete i ideje, Tea Dvanajščak često i putuje jer smatra da bi "svaki vinar koji drži do svoje vinarije i svojih budućih investicija trebao vidjeti kako u drugim regijama svijeta funkcionira tehnologija, ali i marketing i prodaja".
- Svako putovanje nam traje nekoliko dana i dnevno posjetimo tri do četiri vinarije. Kada putujemo, ono što vidimo uspoređujemo s našom regijom. Prije pet godina bili smo u Tokaju u Mađarskoj, gdje se proizvode vrhunski furminti, odnosno vino od sorte koju mi zovemo pušipel. Upravo tamo smo vidjeli koji potencijal pušipel ima u odležavanju u bačvama. David Štampar i ja svake godine na godišnjoj skupštini predložimo planove za godinu koja slijedi i uvijek planiramo izlet u strane države jer svake godine želimo otići jednu od bližih vinskih regija. Prošle smo godine bili u Alto Adigeu, a planiramo otići i u susjednu Srbiju - prepričala nam je Tea.
Obitelj Dvanajščak prepuna je planova, a Tea nam je za kraj otkrila da će nova godina biti cijela u znaku proširenja. - Prijavili smo izgradnju podruma do nekih 300.000 litara s drvenim bačvama i inoksom, kao i proširenje kušaonice sa 40 na 80 sjedećih mjesta. Čekamo odobrenje zahtjeva za financiranje, pa se nadamo da ćemo s radovima moći početi na proljeće ili ljeto - optimistična je.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....