Tri trgovačka centra, tri različita načina označavanja jabuka, kako to, pitaju se naši čitatelji nakon što smo objavili upozorenje domaćih voćara o velikom uvozu starih jabuka koje u trgovačkim centrima ruše cijenu domaćih svježe ubranih. Iako je zakonska obaveza trgovaca da pravilno deklariraju robu i istaknu godinu proizvodnje, naziv sorte i državu proizvodnje, kod mnogih je ta deklaracija skrivena ispod istaknute cijene ili je zalijepljena na rubu izložbenog izloga i potpuno pohabana i teško čitljiva.
Zakonska obaveza
Krajem ljeta na inzistiranje Hrvatske voćarske zajednice uvedene su nove deklaracije, a dosadašnji nered dijelom je posljedica nedostatka kvalitetnog deklariranja namirnica. Takva je obveza prije nekoliko godina uvedena za meso, pa proizvođači i prodavači u mesnicama imaju na vidljivom mjestu istaknute sve potrebne podatke o uzgoju, porijeklu mesa i datumu klanja. Taj propust kod voća i povrća tek nedavno su odlučili ispraviti u Ministarstvu poljoprivrede, najavivši da će u pet mjera Akcijskog plana tržišnog kapaciteta sektora voća i povrća za razdoblje od 2019. do 2023. godine biti i ona o uspostavi nacionalnog sustava označavanja voća i povrća te stvaranja prepoznatljive oznake. Uskoro bi Hrvatski centar za poljoprivredu, hranu i selo trebao imati opremljen laboratorij u kojem će se na osnovi rezidua pesticida moći utvrditi sljedivost voća i povrća, a nalazi će pokazati kakvim su kemikalijama tretirani proizvodi.
Domaći uzgoj
Ako nisu dopušteni u našem uzgoju, vrlo brzo će se otkriti eventualna prevara kupca i prodaja voća pod deklaracijom hrvatskog proizvoda. Te mjere su godinama tražili iz Hrvatske voćarske zajednice, kao i strožu kontrolu voća i povrća koje dolazi u Hrvatsku. Da se nešto počelo mijenjati vidi se i iz prošlotjedne akcije kad je zagrebačku zelenu tržnicu u rano jutro nenajavljeno posjetilo 38 inspektora u pratnji policije. Inspektori su našli čak 55 prijestupa, napisali 20 optužnih prijedloga i tri prekršajna naloga. Izdano je 37 rješenja za otklanjanje nedostataka i sedam novčanih kazni. Za 80 posto voća i povrća utvrđeno je porijeklo iz Hrvatske.
Znamo li da većina prodavača na zagrebačkim tržnicama kupuje na Zelenoj tržnici, upitna je kvaliteta robe koja dolazi do potrošača. No, često su tamo i oni registrirani pod izmišljenim OPG-ovima kako bi izbjegli fiskalizaciju i porez, a nemaju zemlje ni za tri gredice luka.
Potrošači koji su jučer komentirali probleme s jabukama pitaju se kakva je kvaliteta jabuka koje su stare godinu dana i bi li njihova cijena trebala biti niža od svježih? Voćari s kojima smo razgovarali kažu da jabuka koja nakon godinu dana izađe iz ULO hladnjače gubi do dva posto na kvaliteti. Branimir Markota, predsjednik HVZ-a, kaže da nije upitna zdravstvena ispravnost jabuka iz hladnjača za koje proizvođači imaju i troškove dok ih čuvaju nakon berbe.
- Naravno da je domaća jabuka koja je ubrana jučer i stigla u dućan iz voćnjaka udaljenog 50 kilometara bolja nego ona koja je stara godinu, putovala do 1000 kilometara i došla iz hladnjače. To bi se trebalo vidjeti i na cijeni, ali tržište je to koje određuje cijenu - kaže Markota.
Vojarne i vrtići
Donedavno su iz Ministarstva dolazile najave poticanja kratkih lanaca dostave domaćeg voća i povrća iz okolnih 40 kilometara za škole, vojarne, vrtiće i umirovljeničke domove. Ponegdje je to uspjelo, ali u Slavoniji se znalo dogoditi da ravnatelji i dalje naručuju jabuke iz trgovačkih centara iako im je škola smještena pokraj voćnjaka. Da se voćari teško udružuju svjedoči i primjer OPG-a Dorotić nedaleko od Lekenika koji je lani zbog nedostatka radne snage organizirao posjete građana koji su mogli doći i sami brati jabuke po povoljnim cijenama. Ove godine urod im je uništio mraz i tuča pa ne mogu napraviti ništa slično.
- U berbu nam je došlo gotovo 3000 ljudi iz cijele Hrvatske i svi su bili zadovoljni. Međutim, ubrzo nam je došlo nekoliko inspekcija, a ostali voćari iz naše okolice su nas poprijeko gledali - kaže nam Sven Dorotić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....