Kad govorimo o kuhanju u vanjskim uvjetima, jedan od većih gušteva je kuhanje na brodu, neovisno radi li se o maloj gajeti, nekoj u kućnoj radinosti prilagođenoj barci ili modernoj jedrilici. Sva ta plovila povezuje jedan veliki supermarket, odnosno more, a kad tome pridodamo i razne uvale, posebnosti škoja i otoka, opcije za kužinavanje zapravo nemaju granica.
Današnji moderniji brodovi i jedrilice imaju ozbiljno opremljene kuhinje s više ringova, dobrim plinskim pećnicama, ali i hladnjacima (ponekad i malim škrinjicama). Ako ste na takvom brodu, onda vam je kuhanje bitno jednostavnije i sliči onome u kućnoj kuhinji. Ali ako ste na malome fishermanu ili gajeti, onda se morate priviknuti na improvizacije jer hladnjaka nema, možda koja jacera (termo box) s ledom da biste čuvali ulovljenu ribu - zapravo služi da hladi piće - a brodski kogo mora dovitljivo ugoditi svojim kompadreima i napraviti ni od čega nešto.
Pa nije to neki problem, reći će mnogi, ali kada u jednadžbu dodate da kuhati trebate dok plovite, to postaje problem odnosno izazov, posebice ako jedrite. U nekadašnja vremena brodske pećnice nisu postojale pa se znalo govoriti da ako želiš biti nautičar, moraš napraviti dvije stvari: otploviti do Palagruže i ispeći kruh na plinskom ringu u loncu. A ako ste znali skuhati rižu u termosici, slovili ste za majstora.
Treba, anegdotalno, spomenuti i duge đite, one preko velikih mora, koje zahtijevaju posebnu gastronomsku pripremu: tada se jede dvopek, "corned beef", i većinom konzerve ako ste željni mesa. Riba se lovi ovako i onako. Meso je poslastica, a kako je svojedobno veliki jedriličar i moreplovac Damir Miloš ispričao: "Meso ti se zapravo ne može pokvariti, samo ga moraš dulje peći".
Drugi velikan jedrenja i gurman Živko Matutinović svojedobno je tješio mladoga mornara: "Ma nije ti to od valova, sigurno je od paštetice što si jutros doručkovao". Šalu na stranu, za brodsko kuhanje trebate se pripremiti, bili na modernome brodu ili na gajeti. Da biste zaslužili prestižnu brodsku titulu kogo, iznimno je važno planiranje - što, kako i kada pripremiti. A sve počinje s nabavom.
NABAVA ILI UMIJEĆE RATOVANJA SA SAMIM SOBOM
Prije polaska na neku brodsku đitu obavezno se kreće u nabavu te se nakupuje ozbiljna količina hrane, slatkiša, konzervi, a o tekućim proizvodima da se i ne govori. Iskrcavanje tih kolica u brod zna trajati i po sat vremena, a kad vaš mali maturalac završi, obično se oko 60 posto namirnica iskrcava i vozi kući. A pravila su zapravo jednostavna, ovise o vrsti vaše đite, odnosno o tome da li ozbiljno jedrite, lagano plovite s obitelji ili ste na "malom maturalcu".
Iskustvo nalaže sljedeće: najbolje je kupiti više konzervi pelata, maslac, možda neku marmeladu, oko 500 g sira i dobre šunke ili mortadele. Od ugljikohidrata uzmite 2 kg tjestenine, 1 kg riže i neki trajniji kruh poput hrskavaca ili dvopeka.
Ne morate bježati od gotovih konzervi poput ragua ili hašea. Kuhani grah iz konzerve s malo pancete bit će odličan brzi ručak, a može se pretvoriti i u sjajno drugačije jelo na bazi ribe. Prije isplovljavanja od kuće uzmite začine, maslinovo ulje, sol, papar. Ako doma u hladnjaku imate viška pancete ili neke kobasice, obavezno ponesite. Zapravo je lijep običaj da svatko od članova posade po svom nahođenju uzme nešto kao poklon za plovidbu.
Kod pića, voda je neizostavna, kod piva birajte neko s manje alkohola, a vino ovisno o preferencijama - najbolje je piti bevandu ili gemišt.
Jaki alkohol izbjegavajte, ali brod teško plovi ako na njemu nije barem boca rakije. I nemojte zaboraviti na čokoladu, kekse ili slično. Zasigurno će vam trebati i nešto svježeg povrća i mesa, barem za dan-dva, pa bi bilo najbolje obići tržnicu, pazar odnosno plac i opskrbiti se lokalno. Dopunu broda radit ćete tijekom putovanja kako gdje pristanete - ako je i malo skuplje, sigurno je isplativije nego da višak razdjeljujete i vraćate kući.
Ako jedrite ozbiljnije, važno je da imate snažan doručak bogatiji ugljikohidratima i "dobrim" masnoćama, ujutro je dobro napraviti moćniji omlet ili fritaju, dodati nešto svježeg povrća, malo pancete ili špeka, pašteta je neizostavna, kao i mesni narezak.
Potom bi bilo dobro da se napravi jedan do dva sendviča po članu posade koji će glumiti marendu ili ručak. Čokolada ili keksi brzi su izvor energije, a posebnu pažnju posvetite vodi - računajte da vam treba jedna boca obične vode po članu posade dnevno. Rakijicu možete popiti ujutro za pranje zubi ili za rješavanje možebitnih trbušnih problema (već ćete sami smisliti izgovor). Zdravstveni komplet tableta, masti i slično kupite u ljekarni u skladu s preporukama ljekarnika.
Kasnije, kada se vežete, možete ozbiljnije kuhati, ali tada posvetite pažnju da jelo drugi dan možete na brzinu prepraviti ili dopuniti. Jer neće posada svaki dan jesti isto - može, ali će vas brzo baciti preko "bande".
Kod obiteljskih laganijih plovidbi stvar je lakša. Planski osmislite meni (barem ugrubo) što ćete koji dan kuhati, pa iskoristite vrijeme dok ste u nekoj vali za kuhanje. Uvijek razmišljajte kako ćete moći iskoristiti dio jela za neko drugo, npr. ako radite šalšu za manistru "usuvo" (tjestenina sa šalšom), onda će vam ona biti dobra baza da drugi dan napravite paštu s tunom.
U svakom slučaju, držite se pravila manje je više, ne zato što ste "šparnjožni" nego zato što nećete sve namirnice tijekom plovidbe uspjeti potrošiti.
UMIJEĆE KUHANJA
Kod kuhanja nemojte pretjerivati i komplicirati s jelima - razmišljajte o drugim članovima posade jer se, ovisno o morskim situacijama, raspoloženje mijenja. Bolje je napraviti dobru juhu nego neko "fancy" jelo. Ovisno o prilici, kada dolazite na neki otok, raspitajte se kod domaćih lovi li netko ribu, pa ako treba - ustanite rano ujutro. Dodatno pitajte gdje se što kupuje, ima li koja mesnica, a šetnja valom će vas sigurno nagraditi s mnoštvom svježeg začinskog bilja. I ako ste zaduženi za kužinavanje, ideje oko jela navečer i pričanje posadi što bi se moglo jesti drugi dan ne dijelite - jer jutro je pametnije od večeri.
Uvijek trebate imati na umu da ono što skuhate treba i oprati. Ako je na brodu ponton, najbolje je sve odmah oprati u moru. Dogovorite s ekipom da je svatko jedan dan zadužen za pranje suđa, tako će vam biti lakše kuhati, odnosno neće vam padati motivacija.
Ovisno o brodu, prvo provjerite inventar za kuhanje koji vam je na raspolaganju - pojednostavit ćete sam proces, a prema iskustvu ponesite svoj nož, dasku za rezanje i možda wok. Neke recepte jednostavno izmislite, poput brze tagliate od ramsteka koji ćete pripraviti za samo minutu, dvije - jednostavno izrežite meso na male zalogaje i bacite u vrelo duboko ulje tridesetak sekundi, posolite i popaprite, pa poslužite uz malo netom narezane rajčice ili kao sendvič.
ĐITA "JEDRILIČARSKOG KLUBA DOBRA HRANA"
Jedriličarska đita Dobre hrane počela je u jednoj od najljepših ACI marina na Jadranu - u Skradinu. Simpatičan grad koji slovi kao gurmanski kraj, a povezan je s Prukljanskim jezerom i kanalima do Šibenika, pa kroz kanal Sv. Ante prema škojima i otvorenom moru.
Na jedrilici čarter-tvrtke Global Jachting skupilo se nas pet-šest, na kormilu je bio iskusan mornar ACI marine i skiper Hrvoje Maslać, šef baze čartera Ante Skorić i nas par zanesenjaka. Dio nabave, ponajprije povrće, kupili smo na zagrebačkim tržnicama, dok smo se mesom opskrbili u lokalnoj mesnici koja nas je iznenadila jer su imali dobro meso, ali i guanciale, ukiseljenu ljutiku i još ponešto. Što se moglo nego uzeti od svega pomalo.
Ribarski dio namirnica riješili smo rano ujutro, dok su svi još spavali, poharavši spremišta i hladnjake restorana Cantinetta našega prijatelja Tome Računice, a vino smo pribavili iz podruma vinarije Bibich. Ostale namirnice kupili smo u lokalnom dućanu - nešto suhih začina, pelate i pokoju konzervu. Pazili smo da kupimo dovoljno vode, obične i mineralne, votku, dvopek i zapravo sve što je po nekom iskustvenom planu bilo nužno za plovidbu. Kavu i rakijicu za ohrabrenje popili smo u Skippers baru Arka u marini, ukrcali stvari na brod i otisnuli se.
Rasporedili smo stvari po kabinama, sortirali namirnice u potpalublju. Nismo se ni okrenuli, a već smo prošli prvi dio kanala i uplovili u Prukljansko jezero. Nije bilo druge nego dići jedra i zajedriti po laganoj buri i guštati. Došlo je vrijeme doručka, odnosno rane marende, pa se krenulo kužinavati - mortadela na kockice, sir, obavezno topla pašteta, pome oprane u moru pa izrezane ugrubo. Potom topli dio programa: bijela kava, pohani kruh, tikvice i neizostavni pohani mesni narezak. Marendu smo pojačali pancetom i fritatom od gljiva. U međuvremenu su krčkale teće za riblji temeljac koji će poslije biti baza za juhu i fažol na brujet. Marinirali su se šniceli u votki, dinstalo se meso za paštašutu.
Shvatili smo da moramo u zavjetrinu pa smo se usidrili u vali. Nije se moglo i jedriti i ovako snažno kužinavati. Pristavio se kuhati orzo koji je pojačao fažol, ali je i bio osnova za "orbiko" (orzo, biži, kozice) za koji smo dobili inspiraciju u restoranu Pojoda na Visu koji smo posjetili nekoliko dana ranije s drugom ekipom.
RECEPT: ORBIKO (ORZO, BIŽI, KOZICE)
Uglavnom, sve u svemu, naše je putovanje obilježilo desetak raznih jela koja su stvarana na način da su se kombinirali i dopunjavali sastojci, temeljci odnosno baze za druga jela. Kako se sve radilo brzinski (čitaj: na brodski način), iskoristili smo i pokoju konzervu čije smo okuse oplemenili.
Budući da smo se spartanski opremili tekućim pitanjima, Hrvoje Maslać je nazvao prijatelje u uvali Vidrovača (nekoliko milja od nas) pa su nas spasili interventnom dostavom mineralne vode i ohlađenog vina. Ribarili smo i štapom, više-manje uspješno, a našlo se vremena za priče o ribanju, anegdotama s plovidbi i gdje koga treba posjetiti po nedalekim škojima. Morao se pustiti i eurovizijski hit Baby Lasagne.
Prva đita našeg netom osnovanog jedriličarskog kluba pokazala je da imamo potencijal i za guštanje i za ozbiljno jedrenje i za kužinavanje. Jednostavno rečeno, Cook & Sail. Kužinavati i jedriti se mora.
Ovu, kao i druge zanimljive i inspirativne priče s više recepata i prekrasnih fotografija, pronađite u novom broju magazina Dobra hrana!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....