Teško je povjerovati, ali Hello Kitty, preslatka mala maca s crvenom mašnom i bez usta, dosegla je značajnih 50 godina, prenosi Domus. Rođena 1974., Hello Kitty postala je ikonska figura čija slika nadilazi generacije, kulture i granice. Ali priča o uspjehu lika nadilazi samo njezin slatki izgled - povezana je sa snažnom kombinacijom dizajna, kulturne relevantnosti i emocionalne privlačnosti. Od njezinih skromnih početaka u Sanriou, japanskoj tvrtki, do toga da postane jedan od najprepoznatljivijih svjetskih brendova, Hello Kittyno putovanje dokaz je trajne moći "ljupkosti".
Kako piše Lorenzo Ottone za Domus priča o Hello Kitty počinje 1974. godine kada je Sanrio, japanska tvrtka isprva poznata po proizvodnji plastičnih sandala ukrašenih jagodama, angažirala ilustratoricu Yuko Shimizu. Shimizu je stvorila lik inspiriran japanskom bobtail mačkom, dar oca svojoj kćeri. Ova mačka će postati temelj za sada poznatu Hello Kitty, lik dizajniran da utjelovljuje nevinost i jednostavnost.
Dvije godine kasnije, 1976., Sanrio je napravila svoj prvi pohod na tržište SAD-a, otvorivši suvenirnicu u San Joseu, Kalifornija. U to su vrijeme SAD-om dominirali etablirani likovi poput onih iz Disneyevog svemira, a Hello Kitty se morala natjecati s tim etabliranim ikonama. Unatoč tim izazovima, Hello Kitty počela je osvajati srca djece i odraslih, učvrstivši svoje mjesto u pop kulturi.
Premotajmo pedeset godina i popularnost Hello Kitty i dalje značajna kao i prije. Unatoč promjenama vremena i trendova, lik je ostao bezvremenski. Njezine meke, okrugle crte i jednostavan dizajn nadmašili su desetljeća, postavši dijelom vala "Y2K nostalgije", a ipak zadržali univerzalnu privlačnost. Prema BBC-ju, dobit Hello Kitty premašila je 80 milijardi dolara u proteklih pet desetljeća, s godišnjim prihodom od oko 4 milijarde dolara. To ju je učinilo najvećom japanskom franšizom na svijetu, odmah iza Pokémona.
Što Hello Kitty čini tako izdržljivom? Prema Domusu uspjeh Hello Kitty može se pripisati njezinom statusu utjelovljenja "ljupkosti", pojma koji je zaokupio pozornost milijuna. Esej "The Power of Cute" (Moć ljupkosti) Simona Maya objašnjava da je ljupkost definirana onim što nije - izbjegava moralnu prosudbu, izmiče odgovornosti i osmišljena je da ostane izvan dosega nadzora. Hello Kitty, sa svojim blagim crtama lica i nevinim izgledom, savršeno utjelovljuje ove osobine. Ona nudi utjehu ne očekujući ništa zauzvrat, održavajući dojam tajanstvenosti i čarolije koji je privlačan i djeci i odraslima.
Japanski izraz "kawaii", koji je usko povezan s pojmom ljupkosti, pruža daljnji uvid. Kawaii kultura slavi jednostavnost, nevinost, pa čak i sramežljivost - osobine koje su ključne za karakter Hello Kitty. Kao što primjećuje Maria José Brialdi, istraživačica na Sveučilištu Statale u Milanu, slatke stvari često su nedokučive, nisu ni lijepe ni groteskne, ali ipak utjelovljuju kombinaciju kvaliteta koje ih čine univerzalno privlačnima. Dizajn Hello Kitty, s njezinim okruglim licem, velikim očima i veselim izrazom lica, savršeno se uklapa u kawaii estetiku.
Osobnost Hello Kitty također pridonosi njezinoj bezvremenskoj privlačnosti. Iako se može činiti da je samo mačka, Sanrio ju je uvijek opisivača kao djevojčicu, "sramežljivu djevojku" koja je visoka pet jabuka i živi u predgrađu Londona sa svojom sestrom blizankom Mimmy i njihovom ljubimicom, Charmmy Kitty. Ovaj arhetip "sramežljive djevojke" duboko je ukorijenjen u kawaii kulturi, gdje se na sramežljivost često gleda kao na vrlinu. Za razliku od zapadnih likova koji često utjelovljuju samopouzdanje i odvažnost, tiho, nježno držanje Hello Kitty čini je simbolom smirenosti i sigurnosti.
Zanimljivo, iako je sramežljivost Hello Kitty u početku predstavljala izazove na američkom tržištu, gdje su bili favorizirani glasniji i karizmatičniji likovi, naposljetku je prihvaćena. Njezin moto, "Nikada ne možeš imati previše prijatelja", ističe njezinu pristupačnu prirodu, što je čini privlačnom figurom za djecu diljem svijeta.
Domus navodi kako je drugi ključni element dizajna Hello Kitty nedostatak usta. Prema Sanriou, ova značajka omogućuje Hello Kitty da svoje emocije prenese ne riječima, već srcem. Taj nedostatak usta omogućuje obožavateljima da projiciraju vlastite osjećaje na nju, stvarajući osjećaj povezanosti i empatije. Kako Yuko Yamaguchi, dizajnerica Hello Kitty od 1980., objašnjava, ta je neutralnost čini povezanom s ljudima svih dobi i podrijetla. Bilo da ste sretni, tužni ili negdje između, bezizražajno lice Hello Kitty omogućuje joj da odražava emocije svoje publike.
Nedostatak usta također omogućuje Hello Kitty da nadiđe jezik i kulturalne barijere, što ju čini istinski globalnom ikonom. Postala je simbol pozitivnosti i emocionalne ugode, pojavljujući se na svemu, od plišanih igračaka do modne robe, pa čak i surađujući s luksuznim brendovima poput Louis Vuittona i Balenciage.
Uspjeh Hello Kitty nije samo financijski, već i kulturni. Od 1984. bila je veleposlanica UNICEF-a u SAD-u i Japanu, a 1994. dobila je ekskluzivnu titulu posebnog prijatelja djece. Osim njezinih dobrotvornih napora, Hello Kitty je postala vrijedan kolekcionarski predmet, a neki rijetki predmeti postižu cijene i do 100.000 dolara, prema informacijama u članku.
Njezina suradnja sa širokim spektrom robnih marki – od Adidasa do Dr. Martensa do Squire Guitars – učinila ju je omiljenom figurom ne samo među djecom, već i među odraslim osobama koje se bave modom. Zapravo, sposobnost Hello Kitty da premosti jaz između različitih dobnih skupina i kultura jedan je od ključnih razloga njezine trajne popularnosti.
Dok Hello Kitty slavi svoj 50. rođendan, ne pokazuje znakove usporavanja popularnosti. Unatoč tome što je lik rođen 1970-ih, ona je i danas nevjerojatno relevantna. Njezina jednostavnost i svestranost omogućuju joj da se besprijekorno uklopi u različite kontekste, od dječjih proizvoda do kolaboracija visoke mode. Na mnogo načina, Hello Kitty je postala simbol nostalgije, nudeći osjećaj ugode i prepoznatljivosti u svijetu koji se sve brže mijenja.
Maria José Brialdi to savršeno sažima: "Hello Kitty je u osnovi lik koji se može voljeti bez obveze, u malim slobodnim trenucima naših užurbanih života. Ne morate čitati sage o knjigama, gledati stotine animiranih epizoda ili pratiti složene priče koje će se vezati za nju: ona je poznato, dobronamjerno lice i sve što je potrebno je kupiti plišanu igračku ili naljepnicu da postane ona obožavatelj."
Uspjeh Hello Kitty dokaz je trajne moći dizajna, ljupkosti i emocionalne povezanosti. Tijekom proteklih pet desetljeća postala je više od pukog lika - ona je globalni fenomen, simbol sreće, udobnosti i jednostavnosti koji nastavlja osvajati srca diljem svijeta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....