POZADINA POSLOVANJA HDZ-U BLISKIH TVRTKI

A gdje je novac: Kako su od 21,8 milijardi kuna prihoda građevinske tvrtke ostvarile dobit od samo 204,9 milijuna kuna

 Ronald Goršić / CROPIX

Sedam građevinskih tvrtki, u koje ubrajamo i Institut IGH kao glavnog projektanta, od 2008. godine do danas imalo je, prema podacima Poslovne Hrvatske, prihod od 21,8 milijardi kuna. U istom su razdoblju te tvrtke uspjele ostvariti ukupni minus na stavci “dobit” od 204,9 milijuna kuna.

PROPAST GRADITELJA Građevinske tvrtke HDZ-a u bankrotu: prihod manji za 6 milijardi!

Na državnim jaslama

Riječ je o tvrtkama Institut IGH, Skladgradnja, Dalekovod, Viadukt, Hidroelektra niskogradnja, Konstruktor i Ingra. Sve te tvrtke godinama su živjele na državnim investicijama, pogotovo u cestogradnji. Godine 2000., kada je tadašnji premijer Ivica Račan obznanio da država kreće u ubrzanu gradnju autoceste od Zagreba do Splita, većina tih tvrtki bila je u kolapsu. Nisu imali posla ni novca za plaće i nabavu novih strojeva. Dvanaest godina poslije u otprilike su istom ili čak gorem stanju, iako su u međuvremenu naplatile većinu od 44 milijarde kuna ugovorenih poslova na gradnji autocesta od Hrvatskih autocesta, Autoceste Rijeka-Zagreb i Bina Istre.

Hrvatski građevinski lobi je 2008. bio na vrhuncu moći, poslovi su se međusobno dogovarali i preraspoređivali, ugovarali su se višemilijunski aneksi ugovora. Posao je cvjetao. Na kraju te godine navedene su tvrtke imale ukupno prihod u vrijednosti nešto većoj od 9,4 milijarde kuna, a ukupna je dobit iznosila 300 milijuna kuna. Samo tri i pol godine poslije prihodi su se smanjili na četiri milijarde kuna, a dobit je otišla debelo u crveno - njihov ukupni gubitak iznosi 366 milijuna kuna.

Kriza kao opravdanje

Primjerice, samo je Dalekovod od 2,8 milijuna kuna dobiti u 2010. došao na 227,3 milijuna kuna minusa i blokirane račune u 2011. godini! Računi su blokirani i Ingri i Konstruktoru. Nakon prezentacije ovih brojki opravdano je pitanje kamo je otišao taj silni novac. Kako su od 300 milijuna kuna dobiti te tvrtke “natukle” 336 milijuna kuna gubitaka, odnosno oko 100 milijuna eura u samo tri i pol godine? Vodstva tih tvrtki u većini se slučajeva opravdavaju globalnom ekonomskom krizom. No, teško je odbaciti sumnje da se proteklih godina kroz cestogradnju izvlačio novac i da su se napuhavale cijene. U samo nekoliko godina prosječna cijena gradnje kilometra autoceste skočila je s četiri na čak 17 milijuna eura. Novac se trošio na razne strane i često nije imao nikakve veze s poslovanjem tvrtke. Dalekovod je, primjerice, bio zadužen da preko offshore tvrtke u tri rate isplati 1,2 milijuna eura za igrača koji je doveden kao pojačanje u Hajduk.

Suradnja s HDZ-om

U suradnji s tada vladajućim HDZ-om nakon 2005. krenulo se u gradnju nerentabilnih i nepotrebnih autocestovnih pravaca i ugovaranja radova bez osiguranih sredstava. Strani izvođači u potpunosti su potjerani s domaćih gradilišta i samo je uzak krug domaćih tvrtki mogao dobiti posao. Većina tih tvrtki danas je u minusu, računi su im blokirani, a radnicima se ne isplaćuju plaće.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 14:38