Croatia Airlines (CA), državna tvrtka s 1070 zaposlenih i stotinama milijuna kuna gubitaka , na prekretnici je – ili će Uprava zakrpati dugove (sama ili uz pomoć strateškog partnera), ili će staviti ključ u bravu, baš kako se to dogodilo nacionalnom belgijskom avioprijevozniku SABENA i mađarskom Malevu. EU brani, naime, državama da milijunima kuna pomažu javnim tvrtkama gubitašima i tako narušavaju načela tržišnog natjecanja, piše Slobodna Dalmacija.
No, osim golemih gubitaka, proteklih dana našu aviokompaniju potresaju i avioincidenti: najprije su dva puta u jednom danu otkazala zakrilca na Airbusu 320 na putu iz Zagreba prema Frankfurtu, a zatim je u medije iscurio dokument u kojem su stjuardese i stjuardi tražili izvanredan dodatak na plaću od 1000 kuna po danu leta na zrakoplovima tipa Dash 8-Q400. I to sve zbog, kažu, “straha i stresa” koji im se događa dok rade na tim avionima koji su u flotu Croatia Airlinesa stigli 1997. godine.
Strah od letenja
To je prvi put u povijesti te kompanije da je takvo što zatraženo, a u Upravi te tvrtke kažu da takav zahtjev, koliko je njima poznato, nije zabilježen nigdje u svijetu. Jesu li se stjuardese preplašile zbog nekoliko incidenata koji su se dogodili na letovima, poput kvara na jednom motoru prošle godine, nismo uspjeli doznati jer Sindikat kabinskog osoblja ne odgovara na naše poruke. Inače, stjuardi i stjuardese, kojih u Croatia Airlinesu ima 214, svoja su traženja uputili u okviru pregovora o novom kolektivnom ugovoru.
Kontroverzni zahtjev je odbijen, u međuvremenu je i sindikat odustao od dnevnice za strah, ali su ostala pitanja: jesu li zrakoplovi CA-e sigurni ako stjuardese strahuju od letenja tim zrakoplovima? Kakvu bi onda putnici nadoknadu trebali tražiti? Neobičan zahtjev stjuardesa zaintrigirao je i Dinka Vodanovića, direktora Agencije za istraživanje nesreća i ozbiljnih nezgoda zrakoplova.
'TRAŽIMO 1000 KUNA ZA SVAKI DAN PROVEDEN U AVIONU DASH' Stjuardese Croatia Airlinesa traže naknadu za strah
- Stjuardese vjerojatno znaju zbog čega su takav dodatak zatražile. Nisam čuo za takav slučaj. Poruka koja se šalje nije dobra jer se i putnici mogu upitati zašto stjuardese nevoljko lete tim avionima. Agencija će kontaktirati Sindikat kabinskog osoblja i vidjeti zbog čega spominju “stres i strah”. No, ako me pitate o sigurnosti zrakoplova, mogu reći da sve do sada upućuje na to da su zrakoplovi CA-e sigurni - kaže Vodanović.
Vratimo se ekonomskim problemima tvrtke: koliko je situacija u Croatia Airlinesu teška, svjedoči i izjava resornog ministra pomorstva, prometa i infrastrukture Siniše Hajdaša Dončića s početka ove godine, kada je rekao da CA do kraja 2013. mora uložiti oko 400 milijuna kuna u program restrukturiranja, ili tvrtki prijeti - bankrot. Spominjalo se da će tvrtku spasiti jedino ulazak u strateško partnerstvo s nekim od svjetskih aviodivova, poput Qatar Airwaysa.
- Zasad se ne vode razgovori o strateškom partnerstvu, a s Qatar Airwaysom surađuje se jedino na komercijalnoj razini, tj. oko prijevoza putnika - kažu nam, pak, u upravi našeg avioprijevoznika. U medijima su se nekoliko puta spominjale “velike plaće pilota”, kojih u Croatia Airlinesu ima 138, pa smo kompaniji poslali upit o plaćama letačkog i kabinskog osoblja. - Prosječna neto primanja letačkog osoblja (piloti) u 2012. godini iznosila su 23.200 kuna, a pritom je mjesečni prosjek primanja kapetana zrakoplova iznosio 28.900 kuna. Najviše pojedinačno mjesečno neto primanje pilota u 2012. godini iznosilo je 48.159 kuna.
Prosjek mjesečnih neto primanja kabinskog osoblja (stjuardese i stjuardi) lani je iznosio 9300 kuna, a pritom su voditelji kabine zrakoplova (purseri) imali prosječna neto mjesečna primanja od 11.300 kuna. Najviše pojedinačno mjesečno neto primanje člana kabinskog osoblja lani je iznosilo 14.100 kuna. Piloti čine 13 posto ukupnog broja zaposlenika tvrtke, a u 2012. godini udio njihovih primanja u ukupnim primanjima svih zaposlenika Croatia Airlinesa iznosio je više od 91,000.000 kuna, odnosno oko 37 posto.
Dakle, kompanija za letačko osoblje izdvaja više od trećine svih financijskih izdataka za primanja - kažu u Upravi CA-e, dok u hrvatskom sindikatu prometnih pilota ističu da cijenu rada pilota određuje tržište rada koje je u slučaju Croatia Airlinesa primarno Europa, pa u usporedbi sa sličnim europskim kompanijama primanja pilota su najniža u Europi. Za razliku, pak, od pilota, neki zaposlenici, kažu sindikalisti, imaju plaće od oko 4000 kuna. Spominju i sve izgledniji štrajk.
- Akcije ćemo pokrenuti nakon konzultacija s ostalim sindikatima koji nisu potpisali Kolektivni ugovor. Ako ne dođe do bitnijeg pomaka u ponudi poslodavca, štrajk je vrlo izgledan - kaže Tomislav Rajković, predsjednik Samostalnog hrvatskog sindikata zaposlenika u zrakoplovstvu – SHSZUZ-a.
Kolektivni ugovor
- Unatoč našim višekratnim traženjima tijekom kolektivnih pregovora, poslodavac nam do današnjeg dana nije dao specifikaciju troškova koji su u godišnjem izvješću za 2012. godinu klasificirani kao ostali vanjski troškovi u iznosu 796 milijuna kuna, što dovodi do sumnje u opravdanost smanjenja materijalnih prava (troškovi goriva zrakoplova, održavanja zrakoplova i osoblja zajedno iznose 695 milijuna kuna). Sumnjamo da u dijelu tzv. ostalih vanjskih troškova još ima prostora za uštede bez da se diraju materijalna prava radnika.
Unatoč tome, SHSZUZ je pristao na sve uštede koje je poslodavac tražio (smanjenje broja dana godišnjeg odmora, naknade za bolovanje s 90 na 70 posto, i naknade za vjernost kompaniji). Dakle, radnici koje zastupa SHSZUZ pristali su participirati u uštedama u velikoj mjeri unatoč plaćama koje su najniže u Croatia Airlinesu (pojedini radnici imaju oko 3500 kuna). Za razliku od nas, Uprava nije ponudila odricanje od benefita koje ima manadžment. Oni se ne odriču dijela svojih plaća, automobila, godišnjih odmora, službenih kartica…
Treba naglasiti da radnici Croatia Airlinesa već godinama nemaju božićnicu, uskrsnicu, regres, poklon djetetu za Božić i jubilarnu nagradu, te da troškovi za plaće radnika iznose manje od 15 posto ukupnih troškova. Koliko bi još trebali participirati u uštedama kako bi spasili tvrtku od propasti? - kaže Rajković, kojega smo upitali i kakvo je njegovo viđenje budućnosti nacionalne aviokompanije. - Budućnost Croatia Airlinesa ovisit će o stavu predstavnika vlasnika, odnosno o Vladi RH.
Ako prihvate činjenicu da je Croatia Airlines direktni i indirektni generator turističkih prihoda zemlje, te glavni komintent svim zračnim lukama u Republici Hrvatskoj i kao takav od iznimne važnosti za naše gospodarstvo, Croatia Airlines može preživjeti, i to na način da Vlada regulira troškove koje kompanija ima prema svim ostalim koji žive od nje i bilježe višemilijunske dobiti. U suprotnom je jedini način na koji CA može preživjeti dokapitaliziranje od strane nekog strateškog partnera, i to najkasnije u roku dvije godine. Ako se jedna od te dvije opcije ne ostvari, CA nema budućnosti – zaključuje taj sindikalist.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....