Prve količine hrvatskih ribljih konzervi, a ubrzo, kako sada stvari stoje, i maslinova ulja, uskoro će se naći na policama vodećih trgovačkih lanaca u Ukrajini - Fozzyja i ATB-a, potvrdilo nam je nekoliko sugovornika izravno uključenih u ugovaranje poslova s ukrajinskim maloprodajnim lancima.
Led je probila Sardina iz Postira na Braču, koja je prije nekoliko dana sklopila ugovor s ukrajinskim maloprodajnim lancem, na temelju kojega će put Ukrajine vrlo brzo krenuti 40.000 njezinih konzervi. Koliko će u budućnosti izvoziti u Ukrajinu, kaže nam Davor Gabela, direktor prodaje u Sardini, ovisit će o potražnji na tamošnjem tržištu, no u Postirama vjeruju da njihovi proizvodi na ogromnom ukrajinskom tržištu itekako imaju šanse. U Ukrajinu ide devet vrsta Sardininih proizvoda - četiri vrste konzerviranih sardina, dvije vrste tune i tri vrste ribljih pašteta.
Deset mjeseci
- Ukrajina će biti 27. zemlja u koju izvozimo. Na potpisivanju ovog ugovora radili smo deset mjeseci - ističe Gabela.
Dodaje kako im je cilj i u Ukrajini zauzeti nišu u višoj cjenovnoj kategoriji ribljih konzervi. Otvaranje svakog novog tržišta, pa tako i ukrajinskog, poručuje Gabela, Sardini omogućuje povećanje proizvodnje i produktivnosti, što se onda odražava i na zaposlenost i konkurentnost na tržištu.
Veliku pomoć u nastupu na ukrajinskom tržištu Sardini je, ističe Gabela, pružio Ivica Pirić, počasni ukrajinski konzul i predstavnik Ukrajinske gospodarske komore za područje bivše Jugoslavije, koji živi na relaciji Split - Kijev - Dnjepar. Upravo su Pirićeve veze u toj zemlji i poznavanje tamošnjeg tržišta bili među ključnim faktorima za Sardinin nastup na ukrajinskom tržištu.
Na ukrajinsko bi tržište vrlo brzo mogla i istarska maslinova ulja koja proizvodi porečka Agrolaguna. U Agrolaguni su nam jučer potvrdili da razgovaraju o nastupu na ukrajinskom tržištu i pripremaju ga, ali ističu da još ništa nisu potpisali. I oni kažu da bi to zasad bile samo probne količine.
- Postoji interes i razgovara se o tome, no ništa još nije potpisano - rekao nam je sugovornik iz Agrolagune.
No, Pirić ne sumnja da će se na policama ukrajinskih supermarketa naći i vina Agrolagune.
- Kamion koji Fozzy Grupa šalje po prvu količinu konzervi Sardine pokupit će i maslinovo ulje Agrolagune - kaže nam Pirić.
Vegeta, juhe i vino
Izlazak Sardine i, vrlo vjerojatno, Agrolagune na ukrajinsko tržište bit će prvi značajniji iskorak hrvatske prehrambene industrije u tu zemlju. Dosad se, naime, na policama ukrajinskih dućana od hrvatskih prehrambenih proizvoda moglo naći samo pojedine proizvode Podravke - Vegetu i juhe. I dosad održana dva hrvatsko-ukrajinska gospodarska foruma pokazala su da interes za gospodarsku suradnju dviju zemalja postoji, posebno nakon što se vlast u Kijevu više počela okretati prema EU, ali da potencijali ni izbliza nisu iskorišteni.
U prilog tome idu i podaci o robnoj razmjeni između dvije zemlje u prošloj godini. Prema podacima DZS-a, hrvatski je izvoz u Ukrajinu lani dosegnuo oko 227,8 milijuna kuna, a iz Ukrajine smo uvezli robe u vrijednosti od oko 288 milijuna kuna. Premda smo lani imali velike stope rasta i izvoza i uvoza, te su brojke još jako daleko od onih kakve bi mogle biti.
Pritom Pirić vjeruje da bi 45-milijunsko ukrajinsko tržište moglo biti svojevrsni eldorado za brojne hrvatske tvrtke. Među onima iz prehrambenog sektora, posebno ističe Ledo i Mlinar.
- Puno je mogućnosti i za sklapanje poslova u vojnom sektoru, farmaceutskoj industriji, cestogradnji, brodogradnji i stanogradnji te strojarskoj industriji. Osim u Ukrajini, mnoge hrvatske tvrtke imaju šanse i u Azerbajdžanu, Kazahstanu i Uzbekistanu - ocjenjuje Pirić.
Kao tvrtke kojima se na tim tržištima otvaraju prilike, posebno ističe Inu, Končar i Saponiju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....