Europska komisija predstavila je novi prijedlog kojim bi potrošači u Europskoj uniji kolektivnim tužbama mogli lakše zatražiti kompenzaciju od kompanija koje krše zakon, objavljeno je iz EK u srijedu.
„U globaliziranom svijetu gdje kompanije imaju golemu prednost nad pojedinačnim potrošačem, potrebno je izjednačiti uloge”, komentirala je Vera Jourová, povjerenica za pravosuđe EU dodajući da do sada u EU nije bilo alata kojim potrošači kažnjavali nepoštene prakse velikih kompanija.
To će se postići dvama instrumentima koji će stajati na raspolaganju europskim potrošačima. Prvi se odnosi na slučajeve u kojima je manja skupina potrošača pretrpjela usporedivu štetu, a drugi za slučajeve manje vrijednosti, s velikim brojem potrošača i manjom štetom koju bi bilo teško kompenzirati, stoji u priopćenju EK.
Da je ovaj alat postao prijeko potreban postalo je jasno nakon velikog skandala Volkswagena u kojem je njemački proizvođač automobila uhvaćen u krivotvorenju podataka o emisiji plinova iz dizelskih automobila. Američki pravni sustav omogućuje potrošačima da kolektivnom tužbom (class action) zatraže kompenzaciju od tvrtki koje su im nanijele štetu. Tako su potrošači SAD-a uspjeli postići nagodbu od 15 milijardi dolara.
„Prevara ne bi smjela biti jeftina”, naglasila je povjerenica i istaknula da cilj nije donijeti više posla pravnim tvrtkama, već pravednost za potrošače.
Prema tome ovaj prijedlog neće u potpunosti preuzeti američki model kolektivne tužbe koja podržava i neozbiljne tužbe poput pretrpljenog emocionalnog bola. Europski će potrošači moći tužiti kompaniju jedino za stvarnu pretrpljenu štetu, a uz to kolektivnu tužbu će moći podići jedino provjerene neprofitne udruge za zaštitu potrošača, napominju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....