Branko Gulin

‘Današnji umjetnik sličan je šamanu, posrednik je između duhovnog i materijalnog‘

Šaman-zanatlija-umjetnik

 Dusko Marusic/Cropix
Do kraja ožujka izlaže dio opusa svojih radova u pulskog galeriji Sveta srca

Današnji umjetnik vrlo je sličan praumjetniku performeru šamanu koji je bio pojedinac i posrednik između duhovnog i materijalnog. I iscjelitelj. Današnji umjetnik je sljednik tog šamana koji svojom individualnom akcijom, kreativnim i angažiranim radom iscjeliteljski utječe na pojedinca i zajednicu. Tako je današnjeg umjetnika definirao ugledni likovni umjetnik Branko Gulin koji do kraja ožujka izlaže dio opusa svojih radova u pulskog galeriji Sveta srca. Svoju je interdiscilinarnu izložbu nazvao Šaman-zanatlija-umjetnik jer želi predstaviti svoju koncepciju te viđenje umjetnosti i umjetnika. Zanatlija je pak u ovoj priči umjetnik, odnosno pojedinac koji svojim radom stoji u službi i realizaciji određenog kulturno-religijskog koncepta. Tu se svrstavaju svi onu koji su stvarali od 3000 pr.Kr. do 1800. godine.

image

Branko Gulin

Dusko Marusic/Cropix

- Na ovoj izložbi tematiziram tri ciklusa. Prvi ciklus je ritual Majke Zemlje i Plodnosti i sve radove koje sam radio pod utjecajem tog rituala te pod utjecajem arheoloških nalaza koji su vezani za Majku Zemlju. Ujedno, je to tema o odnosu čovjeka i prirode. Od prapovijesti je čovjek imao odnos s prirodom. Štovao je prirodu kao važan entitet. Ja to stavljam u kontekst sadašnjice jer nakon toliko godina vladanja čovjeka prirodom, on uviđa da ovisi o njoj i da priroda ima određene resurse koje čovjek ne može iskorištavati do kraja, ističe ovaj umjetnik koji je u Puli izložio dobar dio opusa koji je nastao za vrijeme njegova boravka u Americi. Naime, Gulin je nakon štp je u Istri dugo vremena radio kao kustos u brojnim institucijama otišao za Ameriku. Tamo je od 2002. do 2019. radio kao asistent u ljevaonici umjetnina i likovnoj radionici akademskog kipara i majstora lijevanja bronce Nicolasa Legerosa u Minneapolisu. Stekao je nova znanja u rangu majstora lijevanja umjetnina i modeliranja ljudske figure.

image

Šaman-zanatlija-umjetnik

Dusko Marusic/Cropix
image

Šaman-zanatlija-umjetnik

Dusko Marusic/Cropix
image

Šaman-zanatlija-umjetnik

Dusko Marusic/Cropix
image

Šaman-zanatlija-umjetnik

Dusko Marusic/Cropix

Ističe da ovaj dio izložbe povezuje s arheologijom. Drugi dio izložbe vezan je za strukturu rituala gdje je reinterpretirao Ritual Zmije sjevernoameričkih Hopi Indijanaca koji su ga izvodili zbog prizivanja kiše. On je pak povezan s antropologijom, odnosno antropološkim saznanjima o ritualima.

- Htio sam prikazati na vrlo jednostavan način strukturu rituala. A ritual je po mom mišljenju osnova cijele umjetnosti. Od rituala su se kasnije razvile pojedinačne umjetnosti u toku povijesti, a u ritualu su sve vrste umjetnosti bile na okupu. On se izvodio plesom, pjevanjem, izrađivale su se maske i idoli, slikalo se u pijesku. I tu smještam šamana kao osobu koja je pomagala da se u toku rituala poveže duhovni i materijalni svijet. U tom smislu napravio sam sedam skulptura u drvu. One predstavljaju duhove prirode. Jer su sjevernoamerički Indijanci bili svjetonazora da je cijela priroda prožeta duhom i da svaki predmet u prirodi ima duh. Pod tim dojmom sam napravio portrete duhove prirode. Tako imam portret šume, vode, vatre, vjetra, zemlje itd, ističe Gulin koji je studirao filozofiju i indologiju u Zagrebu te diplomirao političke znanosti. Upravo iz te njegove široke naobrazbe potječe interes za proučavanjem i na kraju krajeva stvaranjem radova na tu temu.

Uz prikaz Rituala Zmije u centralom dijelu Svetih srca te prikaz idola Majke Zemlje gdje se odvija rekonstrukcija tog rituala, izložen je i ciklus radova Ponovno rođenje Venere u kojima je ovaj umjetnik u bronci, kamenu i drvetu izrađivao skulpture i oblike koji podsjećaju na Majku zemlju, odnosno na tu koncepciju.

- U tom ritualu učesnici su izrađivali male skulpture od gline i stavljali ih oko idola u znak štovanja. Tu su izloženi i crteži koji su mi pomogli u izradi ovog ciklusa, a njih sam radio još 1984. Dakle, ta me tema zaokuplja više od 30 godina. Ove skulpture su izrađene u sjevernoameričkom pješčenjaku i nastale su za vrijeme dok sam boravio u Americi, ističe Gulin.

image

Šaman-zanatlija-umjetnik

Dusko Marusic/Cropix
image

Šaman-zanatlija-umjetnik

Dusko Marusic/Cropix
image

Šaman-zanatlija-umjetnik

Dusko Marusic/Cropix
image

Šaman-zanatlija-umjetnik

Dusko Marusic/Cropix

Treći dio ciklusa su njegovi recentni slikarski radovi koji predstavljaju sadržaje njegova zanimanja. Izrađeni su posebnom tehnikom koja trodimenzionalno predstavlja teme suvremenog čovjeka. Monokromatske su i pod određenim kutom pod kojim svjetlo pada na sliku, pojedini motivi izlaze na vidjelo. Od prikaza propasti Uljanika, odnosno posljednje večere, do prikaza godišnjih doba kao prikaza života.

- Šamanski dio tog modernog umjetnika je zapravo taj treći dio moje izložbe. Onaj tko gleda te slike može doživjeti nešto novo i doći do novih spoznaja te postaviti neka pitanja. Zbog toga slike imaju svoje nazive koje stavljamo u kontekst. Moj rad je konceptualne prirode što znači da mi je ideja primarna i vodilja. Onda slijedi perfekcionizam u izradi i prezentaciji te ideje i na kraju kontekst. Svi ti radovi moraju biti u određenom kontekstu i povezani sa stvarnošću, zaključuje ovaj plodonosan umjetnik koji će na zatvaranju izložbe predstaviti i svoju knjigu koja je trenutno u tisku. U njoj je razradio upravo temu koju prikazuje sama izložba. Gulin je inače sudjelovao u preko 100 samostalnih i grupnih izložbi u bivšoj Jugoslaviji, Italiji, Švicarskoj, Francuskoj, Hrvatskoj i SAD-u.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 04:45