ZAGREB - Frank Horvat rođen je u Opatiji 1928. godine. Kao mali dječak, s roditeljima se odselio u Švicarsku. Studirao je na Likovnoj akademiji u Milanu, ostvario je veliku fotografsku karijeru, u Parizu je radio zajedno s Henrijem Cartier-Bressonom, a oblikovao je neke od najljepših stranica poslijeratnog Vougea.
Frank Horvat dobio je nagradu za životno djelo na ovogodišnjim Photodaysima koji su jučer otvoreni u Rovinju. Tim je povodom u crkvi Svetog Tome otvorena i izložba njegovih fotografija.
Nažalost, fotograf nije mogao doći u Rovinj zbog bolesti, no s njim smo telefonski razgovarali dok je u svojoj pariškoj kući užurbano pripremao novi projekt.
Dvije adrese
Horvat živi na dvije adrese, u Francuskoj i Italiji, govori tečno nekoliko svjetskih jezika, a razgovarali smo na talijanskom, budući da hrvatski ne govori. Ipak, kako kaže, nekoliko je puta posjetio Hrvatsku i ovdje ima brojne prijatelje: - Uvijek me obuzme poseban sentiment kad dođem u Hrvatsku - kaže 83-godišnji fotograf: - Trenutačno radim na projektu prebacivanja svojih fotografija na iPad, to je izvrstan medij. Odabrao sam oko dvije tisuće fotografija koje ću izložiti na ovaj način.
Horvatov životopis je impresivan. Radio je mnogo različitih stvari: reportaže iz Kine, snimao je Degasove skulpture, bavio se modnom fotografijom pa je tako snimao reklame za Ungaro i Givency. - Iz današnje perspektive čini mi se da sam se previše bavio komercijalnom fotografijom. No, tako sam se naučio samokontroli i preciznosti - kaže.
Coco iz sjene
Ipak, njegova specifična modna fotografija i ulični pristup modi, fascinantni su. Snimio je jednu od najinovativnijih fotografija Coco Chanel, kako iz sjene promatra svoju parišku modnu reviju. Među upečatljivijim je fotografijama prizor štikle u prvom planu, kroz koju se u pozadini nadzire Eiffelov toranj, koja je i na naslovnici Horvatove rovinjske izložbe.
U zlatno doba modne fotografije snimao je za Vogue, Harper’s Bazaar, Jardin des Modes, Elle, Glamour... Njegovi su prizori uvijek životni, najčešće se odvijaju na ulici.
Poput književnosti
Iako je studirao u Milanu, prvi mu je pravi učitelj bio Henri Cartier Bresson: - Upoznali smo se u Parizu pedesetih. Pariz je tada bio centar umjetničkih zbivanja, a Bresson je bio jako uvjerljiv kad je pričao o nekoj temi, sugovornika je mogao uvjeriti u sve što je poželio. Bio nam je svima guru i imao je čvrsta pravila. Uvjerio me da se prebacim na Leicu: “Ne nosiš oči na svojem trbuhu”, rekao mi je. Prva njegova kritika mojih fotografija nije bila pohvalna, govorio mi je o svemu što je loše u mojem kadru.
No, Horvat se nije obestrabrio, poslušao je sve Bressonove savjete, a s vremenom su postali i kolege koji se međusobno itekako uvažavaju, ali i dobri prijatelji.
Danas Frank Horvat snima isključivo reportažnu fotografiju iz svoje neposredne okoline. Također, zadnjih 20 godina isključivo radi u boji. Fotografija se, kaže, puno promijenila. Iako je i sam radio različite stvari, različite motive, za njega je, nadodaje, fotografija uvijek bila medij koji je bliže književnosti nego slici: - Puno je više naracije, priče u fotografiji.
Proslavio se modom, volio putovanja
Pedesetih godina za magazin Life radio je reportaže iz Londona. - Većina me poznaje kao modnog fotografa, a ja sam do tridesete godine živio u sedam zemalja i radio reportaže - objašnjava. U najživljem mu je sjećanju ostao dvogodišnji boravak u Indiji: - Bilo je posve drukčije putovati u Indiju pedesetih, nego danas. To je onda bilo kao da putujete na Mjesec. U dvije sam godine tamo sreo tek nekoliko zapadnjaka - kaže. Fotografije s tog putovanja objavili su mu Paris Match, Picture Post i Life.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....