PROVOKATIVNI NASTUP

Žrtve turizma: ‘O tome se najčešće šuti, ali na našoj obali događaju se velike obiteljske tragedije!‘

 Josip Rogošić/
Imovinsko pravni odnosi su bolna tema, o kojoj se često šuti. Brava je njihov simbol...

Na obali gotovo svatko je čuo za priču o nekoj baki koja je ostala bez svog doma jer je zbog pritiska nekog člana obitelji morao hitno njen stan ili kuća postati apartman, odnosno svi znaju neku od verzija sličnog događaja. Kako su se običaji mijenjali i više skoro nema Zimmer frei-a, te se sada iznajmljuju prazni prostori za boravak turistima, tako su i ‘igre‘ oko imovine na obali postale još gore. Imovinsko pravni odnosi su bolna tema, o kojoj se često šuti. Brava je njihov simbol.

Marku cilindra brave ‘Abus‘ poznate njemačke tvrtke umjetnica Neli Ružić koristila je sinoć u svome nastupu na Almissa art festivalu u Omišu, kad je progovorila javno o sličnoj temi i obiteljskoj sitauciji. Radilo se o akciji bušenja već razvaljene brave koja se nekada nalazila na vratima kuće autoričine majke na otoku. Nakon dvostruke provale člana obitelji i posljednjeg, nedovršenog pokušaja, vrata su sad premještena u javni prostor i postavljena na Lukobran put svjetionika.

Umjetnica je ovim činom završila nedovršeni posao provale brave sada na vratima bez kuće, javno izloženog samostojećeg objekta s pogledom na more i otoke, apsurdnog spomenika obiteljske tragedije.

Bušenje cilindra brave nije samo završavanje nedovršenog "posla" već ujedno i njena reakcija na frustraciju uslijed oslobađajuće presude i nekažnjenog nasilnog djelovanja. Ovo je i njen odgovor na pravosudni sustav koji ne štiti žrtve nasilja, ne reagira promptno na nasilje u obitelji i prekršajni procesi predugo traju, posebno u slučajevima nasilja nad ženama starije životne dobi.

image
Josip Rogošić/

Razvaljena brava je paradigmatični objekt suvremenog društva koje je uronjeno u zamjene prioriteta i vrijednosti, nasilne odnose moći i prevlasti imovinskog nad afektivnim posebno u kontekstu turističke eksploatacije Dalmacije.

Performance ‘Abuse‘ je, objašnjavaju organizatori festivala, produkt aspiracije, neutažive želje za posjedovanjem i normalizacije korupcije koji su u srži kriminalno-kapitalističkih odnosa u postsocijalističkoj tranziciji, ali i u suvremenom posttranzicijskom društvu.

Neli Ružić multimedijalna je hrvatska umjetnica, u svome radu koristi se različitim medijima i formama poput intervencija u javnom prostoru, objekata, instalacija i video instalacija...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. kolovoz 2024 13:51