U starom, neodoljivo privlačnom kazalištu Théâtre des Bouffes du Nord kraj željezničke postaje Gare du Nord u Parizu, samo nekoliko dana nakon što je dio opernih fanova u Zagrebu izašao zgranut izvedbom Evgenija Onjegina na kojoj su pjevači hodali u bazenu s vodom s gumenim čizmama na nogama, Parižani su mnogo mirnije odgledali premijeru “Mimi” suvremene adapatacije slavne Puccinijeve opere “La Bohème”.
Mladi i atraktivni izvođači hodali su po madracima, a arije iz talijanske opere dobile su u jednom trenutku i svoje rock i pop verzije. Sa stropa naizgled oronulog no čuvenog pariškog teatra iz 19. stoljeća, čija je kopija izgrađena i u Brooklynu u New Yorku, vrtjela se disko kugla, a umjesto rasnih opernih primadona pojavile su se vitke mlade dame u pripijenim kožnim hlačama, štiklama i mini suknjama.
Agilna intendantica
Cijela scenografija, čiji je dio i orkestar smješten na samoj sceni iza velikog prozirnog zastora prošaranog golemim crnim cvjetovima, kao da je proizašla iz radionice Tima Burtona.
“Mimi”, operna predstava ili glazbeni spektakl, nastala u koprodukciji zagrebačkog HNK i pariškog kazališta, zapravo nudi novo, drukčije, suvremeno čitanje slavnog predloška. U siječnju će biti izvedena i u Zagrebu u francuskoj verziji s hrvatskim orkestrom, a nakon toga ostaje na repertoaru u potpunosti s hrvatskom postavom.
Agilna nova intendantica HNK Dubravka Vrgoč očito je odlučila prenijeti duh Europe i kod nas, a to što će bez sumnje biti različitih reakcija nimalo je ne uzbuđuje. ”Dokaz je to da teatar postaje važan”, kaže. Redatelj Pariške ”Mimi” , mladi Guillaume Vincent, trenutno je jedan od najzanimljivijih u Francuskoj, prije svega zbog svog osebujnog pristupa klasici.
Glazbu je skladao Frédéric Verrieres, tekst je napisao Bastien Gallet, a mlade pop zvijezde Camélia Jordana i Judith Fa oduševile su izbirljivu, ali krajnje tolerantnu parišku publiku.
Svjetski trendovi
Jordana ima svega dvadeset i dvije godine i postala je slavna nakon sudjelovanja u showu ”Nova zvijezda”, francuske verzije Pop Idola, a nako toga izdala je debitanski album koji je u prvom tjednu prodan u 10.169 kopija.
Oduševila je i glasom i pojavom, a Vrgoč je svjesna da će izuzetno teško biti naći kod nas pop pjevačicu s visokom glazbenom naobrazbom, koja suvereno može pjevati i operne arije.
”Trendovi u svijetu idu prema radikalnom iščitavanju opere. Taj novi radikalizam u operi predvode kazališni redatelji koji nemaju odnos prema tradiciji kakav imaju operni redatelji. U svakom slučaju, kriterij mora biti visoka muzička razina. Ali činjenica je i da mi još uvijek imamo tradicionalnu publiku, stoga mislim da moramo krenuti u zajedničko otkrivanje i drugih oblika”, rekla nam je nakon pariške premijere Dubravka Vrgoč, očito svjesna reakcija koje se mogu očekivati nakon ovog glazbenog spektakla u Zagrebu. “Zašto me privukao ovaj projekt? Činio mi se zanimljivim taj balans između tradicionalnog i novog, ujedno sam u tome vidjela i dobru priliku da napravimo koprodukciju s teatrom koji uživa veliku reputaciju. To je svakako novi iskorak i zagrebačku publiku vodimo u avanturu novog iščitavanja opere, kao što to radimo i na dramskom repertoaru. Dakle, iščitavamo klasike suvremenim jezikom”, govori Vrgoč.
Suradnja sa Zagrebom
Njezin francuski kolega Olivier Mantei, direktor Théâtre des Bouffes du Nord, koji ujedno vodi i Opéru Comique, kaže da njegovo kazalište gostuje po cijelom svijetu, a tako će biti i s ”Mimi”. “Kazalište je proslavio legendarni britanski redatelj Peter Brook i ovo je samo nastavak sličnih umjetničkih eksperimenata kroz glazbeni teatar.
Koprodukcija sa Zagrebom rezultat je i vrlo zanimljivog rada Dubravke Vrgoč kroz Festival svjetskog kazališta, za koji znaju svi u svijetu. Sadašnju produkciju mi financiramo, ali imamo ideju da se i kroz europske fondove namijenjene kulturi nastavi ovaj zanimljiv projekt i suradnja na relaciji Pariza i Zagreba”, kaže Mantei.
Intendantica HNK naglašava da je bila izuzetno ponosna kad je u pariškom metrou vidjela program ”Mimi”, na kojem piše i Hrvatsko narodno kazalište Zagreb. “Ovo je prva naša operna koprodukcija kojom promoviramo HNK u Europi. Time se otvara prostor za razna gostovanja i razmjene umjetnika, što je izrazito važno za HNK”, rekla je Vrgoč nakon svjetske premijere “Mimi” koja je oduševila parišku publiku.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....