PIŠE JANA HALUZA

Zveckavi i svečani zvuk baroka idealan za (pred)blagdansko ozračje

Barokni ansambl

 Zvonimir Ferina/
Hrvatski barokni ansambl nas redovito vrhunski stručno, na povijesno osviješten način, upoznaje s glazbom baroknog razdoblja

Naš jedini barokni glazbeni sastav sa sustavnim kontinuitetom djelovanja, Hrvatski barokni ansambl, najavio je proslavu 25. rođendana u 2025. Godini. Na svojem posljednjem ovogodišnjem koncertu, ujedno i u sezoni koja je godišnje koncipirana i promišljena, pozvao je sve ljubitelje baroka da se pridruže u slavlje kupnjom novih pretplata koja iduće godine donosi čak 8 koncerata te popratnih suvenira napravljenih za ovu svečarsku obljetnicu.

Vrhunski i stručno

Hrvatski barokni ansambl nas redovito vrhunski stručno, na povijesno osviješten način, upoznaje s glazbom baroknog razdoblja, između reformacije i Francuske revolucije, katoličke obnove (protureformacije) i prosvjetiteljstva. Realno, nema bolje glazbe sa zveckavim i svečanim zvukovljem uz lampice za naše grijanje u ovo doba adventa i blagdana, kako je dokazao njihov nedjeljni nastup 8. prosinca u Kazalištu Kerempuh u zagrebačkoj Ilici. Program pod nazivom Diversity of Colours (Raznolikost boja) osmislile su skupa ravnateljica HRBE, violinistica Laura Vadjon, te poljska gošća, violinistica i dirigentica Martyna Pastuszka. "Ona je najbolja dirigentica s kojom smo radili u dosadašnjoj 24-godišnjoj povijesti ansambla", otkrit će nam u uvodnoj riječi koncerta violinistica Vadjon najavivši koncert, ali i pozvavši publiku da kupi novu pretplatu. S druge strane, Pastuszka, koja je angažirana diljem svijeta kao vodeći specijalist i interpret baroknog repertoara, upravo u Hrvatskoj će pronaći onu toliko potrebnu emociju i izravnost osjećaja kojom se mogu u najboljem svjetlu oživjeti stare, barokne partiture. Ovo nije prvi put da nastupa uz ovaj orkestar: u ožujku 2023. nastupila je na njihovu čelu kao prva violinistica i dirigentica na koncertu kontratenora Maxa Emanuela Cenčića s Händelovim arijama u zagrebačkom HNK-u. S Cenčićem surađuje na (pra)izvedbama baroknih opera, što na Bayreutskom festivalu baroknih opera u Njemačkoj, što u svojoj rodnoj Poljskoj na Festivalu Eufonie, na kojemu su ove godine koncertno izveli nepoznatu operu "Venceslao, re di Polonia" Antonija Caldare u Varšavi. "Štošta su već od toga u postojećoj diskografiji snimile zapadnjačke stare aristokratske kulture, poput Engleza, Francuza i Nijemaca, ali ono što im nedostaje upravo je emocija kao bonus koju idealno pruža topla slavenska duša", priznat će Pastuszka u razgovoru s urednikom radijskog prijenosa posljednjeg HRBA-inog koncerta na HR3, muzikologom Trpimirom Matasovićem.

Prava pastirica

A izvedbu je predvodila, kako joj i samo ime u prijevodu s poljskog jezika kaže, u maniri prave pastirice na čelu svojega glazbenog stada (pastuszka je poljska riječ za pastiricu): brižno, nježno, ali i poticajno. "Partiture baroka dovoljno su otvorene za interpretacije, dodavanja boja i instrumentacije, udaraljki i zanosa, a ispred svih stavaka po meni je uvijek ples, pa i iza tako intelektualne forme kakva je fuga", priznat će nam "pastirica" govoreći o glazbi koju je pripremila. Okosnica programa bili su njemački skladatelji, od poznatih (Bach, Telemann i Händel) do manje ili više nepoznatih (Georg Muffat, Johann Schopp i Johann Conrad Baustetter), s iznimkom jedne renesasne pjesme Johna Dowlanda (Lachrimae antiquae/Flow My Tears) u verziji za lutnju solo. Pjesma je to koja se obrađivala i razrađivala tijekom baroknog razdoblja, bila je svima dobro poznata kao hit, a u novije ju je doba oživio Sting na albumu Pjesme iz labirinta (Songs from the Labyrinth, Deutsche Grammophon, 2006.) uz našeg lutnjista Edina Karamazova; na koncertu ju je odlično izveo redovni član HRBA-e, Izidor Erazem Grafenauer. U solističkim smo dionicama čuli nadmetanja Pastuszke i Vadjon (Bachov poznati Koncert za 2 violine u d-molu), ali i HRBA -inih vrsnih flautista na poprečnim, mekanim drvenim baroknim "traverso" flautama: Ane Benić Šalinović i Metoda Sironića. U poletnosti je melodijska glazbala dodatno poticao udaraljkaš Borna Šercar, dok je dionicu bassa continua (provodnog basa po kojemu se prepoznaje barokna glazba) ovaj puta uz čelisticu Doru Kuzmin i Erazema Grafenauera svirao čembalist Franjo Bilić. Ovacije za kraj izazvale su dva dodatka, a publika je požurila po svoje majce, torbe i fascikle s logom HRBA-a.

.

Proslavite s nama 25.-ti rođendan HRBA-e!

HRVATSKI BAROKNI ANSAMBL

25. KONCERTNA SEZONA, Satiričko kazalište Kerempuh

Četvrt stoljeća djelovanja

Nedjelja, 26.1.2025.

Muzika na vodi

Andreas Helm, oboa i umjetničko vodstvo (Austrija)

Telemann, Handel

Nedjelja, 30.3.2025.

Kod Handela doma

Laurence Cummings, čembalo i umjetničko vodstvo

Solisti Hrvatskog baroknog ansambla

Handel

Nedjelja, 6.4.2025.

Klasični obrat

Solisti Hrvatskog baroknog ansambla

Ana Benić Šalinović, Stjepan Nodilo, Laura Vadjon, Edda Stix, Dora Kuzmin Maković

Haydn, Mozart, Wanhal, Süssmayr, J. C. Bach, Bobić...

Nedjelja, 4.5.2025. CRKVA SV. MARKA

Tromba Triumphants

Krešimir Fabijanić, truba i umjetničko vodstvo

Russell Gilmour, William Russell, Nick Wright, trube (UK)

Siegfried Koch, truba (Austrija) + 5 top trubača (HR)

Biber, Purcell, Mouret, Handel, Bach…

Nedjelja, 25.5.2025. HRVATSKO NARODNO KAZALIŠTE

Večera s Handelom

Julian Perkins, čembalo i umjetničko vodstvo

Vokalni solisti

Handel

Nedjelja, 1.6.2025.

Novi val

Benjamin Pölhe, čembalo i umjetničko vodstvo

Marini, Purcell, Bach, Fasch, Telemann...

Nedjelja, 5.10.2025.

Light & Shadow

Enrico Onofri, dirigent (Italija)

Haydn, Mozart, Kraus...

Nedjelja, 7.12.2025.

Baroque Violins & Baroque Mamma

Catherine Mackintosh, violina i umjetničko vodstvo (UK)

Laura Vadjon, Bojan Čičić, Helga Korbar, Tanja Tortić, Katarina Kutnar, violine

Corelli, Handel, Telemann, Purcell, Bach...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. prosinac 2024 11:31