NA PROBI

Nakon 54 godine vraća se Krležino ‘Kraljevo‘: I danas svuda imamo pijanu rulju koja urla, sve završi u agresiji, nasilju...

Proba predstave Kraljevo u režziji Krešimira Dolenčića
Na fotografiji: Martina Cvek, Ankica Dobrić, Andrej Dojkić, Ana Kvrgić, Antonija Stanišić Speranda, Mada Peršić, Ivana Bolanča

 Biljana Blivajs
Krleža je ovu jednočinku napisao 1915., a prvi je put tiskana u knjizi ‘Hrvatska rapsodija‘ 1918. godine

U kazalištu Gavella sve pršti od akcije, bučno je i glasno. Postava nove predstave, Krležina "Kraljeva", intenzivno radi - premijera je 29. veljače.

"Kraljevo" je u ovo kazalište stiglo prvi put u 54 godine, a u povijesti teatra u Frankopanskoj ta predstava zauzima posebno mjesto. Ona u režiji Dina Radojevića, premijerno izvedena 1970. godine, do 1982. odigrana je 173 puta, gostujući na mnogim pozornicama te okupljajući plejadu velikih glumačkih imena. Ansambl je proputovao svijet s njom, a mnogima su u pamćenju ostale neke uloge, posebice Pere Kvrgića i Bobija Marottija, kao Janeza i Štijefa. Tijekom godina Krležino djelo imalo je niz uprizorenja u drugim kazališnim kućama, no u Gavelli su ga tek sada, nakon više od pola stoljeća, odlučili ponovno postaviti.

U novoj verziji Janeza i Štijefa glume Filip Križan i Enes Vejzović.

image
Biljana Blivajs
image
Biljana Blivajs
image

Filip Križan i Krešimir Dolenčić

Biljana Blivajs

- Mlada glumica Laura Nekić je Anka, koju je nekad glumila Semka Sokolović Bertok... Darko Milas je Herkul, a njega je u toj prvoj Gavellinoj predstavi igrao Krešo Zidarić - objašnjava Krešimir Dolenčić, koji režira predstavu.

Krleža je ovu jednočinku napisao 1915., a prvi je put tiskana u knjizi "Hrvatska rapsodija" 1918. godine. Dramu, grotesku čija se radnja odvija tijekom jedne kolovoške noći, na sajmu u predratnom Zagrebu, iskoristio je kako bi se narugao praznovjerju i čestim malograđanskim površnim i zadrtim svjetonazorima.

- Krleža je u biti dao predložak, to je hrpa nota, koji se onda kroz produkciju slaže - dodaje Dolenčić, kojem je, kaže, takav način rada blizak i drag. - Krleža je autor, no rastavljajući literarni predložak na dijelove, pa ga ponovno sastavljajući, zaključili smo da u stvari imamo jako malo njegovih riječi tu.

image

Antonija Stanišić Šperanda

Biljana Blivajs
image

Ankica Dobrić

Biljana Blivajs
image

Andrej Dojkić, Ana Kvrgić

Biljana Blivajs

Dodaje kako za ovakav projekt treba imati silno spreman ansambl, a on smatra da je Gavellin baš takav.

Uz Dolenčića i 20 glumica i glumaca, u autorskom timu predstave su i dramaturg Dubravko Mihanović, scenografi Deni Šesnić, koji je i oblikovatelj svjetla, i Marta Dolenčić, kostimografkinja Tea Bašić, koreografkinja je Silvia Marchig, a suradnik redatelja Vid Balog. Skladatelj glazbe, a, prema redateljevim riječima, ima je mnogo od početka do kraja, jest Stanko Juzbašić.

Na pitanje je li predstava aktualna redatelj kaže da je "Kraljevo" uvijek aktualno.

- ‘Kraljevo‘ se događa u jednoj točki vremena neprekidno. U tekstu, pa tako i u predstavi ima svega, ona je zapravo slika današnjeg svijeta. Svuda imamo pijanu rulju koja urla, sve završi u agresiji, nasilju, miješaju se svi mogući osjećaji, a nikad ništa ne naučimo iz ratova... A da bi to postalo moguće na sceni, treba izabrati svoj tempo, ritam, slike, činove... - objašnjava redatelj dodajući da se danas, kao i mnoga druga djela, ova Krležina groteska ne doživljava tako ekstravagantnom kao nekada. Uvjeren je, također, da će biti zanimljiva i mladim generacijama "koje imaju drugačije razumijevanje realnosti". I, naravno, volio bi da i ovaj put "Kraljevo" doživi izvedbi koliko i ono iz 1970. godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. prosinac 2024 23:06