ZAGREB - Narod koji na samom početku pjeva o svojoj gladi i očaju, refren “Država nam propada, bježmo iz nje sada” i sarkastični komentari dvorskih stražara - samo su neki od elemenata koji zbivanja na dvoru fiktivnog srednjovjekovnog hrvatskog kralja Maruna povezuju s današnjom Hrvatskom.
Na preksinoćnjoj praizvedbi prve opere Sanje Drakulić “Kraljevi i konjušari”, na libreto Mire Gavrana, publika je prepoznavala i reagirala na takva mjesta, a predstavu je na kraju ispratila dugim pljeskom, opravdano nagradivši ogroman trud koji je čitav pogon osječkog HNK uložio u prvu od pet koprodukcija 26. MBZ-a s hrvatskim kazalištima.
Odličan mladi dirigent
Sanja Drakulić skladala je pitku glazbu koja, skupa s libretom, razigranom režijom, atraktivnim kostimima i iznimno pokretljivom scenografijom, čini da tri sata u kazalištu prođu brzo, ugodno i poučno. Podjednako puno posla (i nota) u operi imaju i solisti i zbor i orkestar, a mladi dirigent Filip Pavišić pokazao se odličnom akvizicijom osječkog kazališta.
U teškim vremenima i namještenom mu ratu s Mađarima, te spletkama savjetnika Grgura, u kojima sudjeluju i kraljeva žena, kći i snaha, kralj Marun nastoji ostati dobar i pošten. U tome ne uspijeva, pa si uz pomoć jedinog vjernog podanika, dvorske lude, na kraju oduzima život.
Damir Fatović, u glavnoj tenorsko-kraljevskoj ulozi, s promjenjivim se uspjehom u intonaciji i artikulaciji borio s vokalno zahtjevnom ulogom.
Na žalost, previše je teksta ostalo nerazumljivo u dionicama zbora, kao i u mjestimice namjerno parodiranim koloraturama ženskih uloga, u kojima se nisu štedile Ljiljana Čokljat (Kraljica Jelena), Barbara Otman (princeza Katarina) i Danijela Pintarić (savjetnikova kći i kraljeva snaha Dora). Robert Adamček (princ Trpimir) i Vlaho Ljutić (Luda) bili su dobri u manje zahtjevnim ulogama.
Razmjena predstava
Opera u tri čina zaslužuje i nastavak rada na djelu koje, kad se još uigra i ispegla, može biti atraktivan repertoarni naslov, a bilo bi lijepo da se ostvari i ideja o razmjeni bijenalskih predstava između kazališnih kuća te da “Kraljevi i konjušari” krenu i na barem hrvatsku turneju.
U znaku orkestara i sjajnih pijanista
Nakon otvorenja sa zborom i orkestrom studenata Muzičke akademije, drugi i treći dan MBZ-a donio je još dva velika gostovanja. Zagrebačka filharmonija u svojoj je pretplati u petak ugostila Filharmoniju iz Wroclava koja je, pod ravnanjem Tončija Bilića i uz sudjelovanje Zbora HRT-a te udaraljkašice Ivane Bilić, svoj koncert posvetila djelima Igora Kuljerića i Witolda Lutoslawskog.
Večer kasnije, u ciklusu Lisinski subotom, Orkestar Zaklade veronske arene pod vodstvom je Marka Letonje, uz djela talijanskih skladatelja, donijela i dojmljivu prvu hrvatsku izvedbu Koncerta za udaraljke i orkestar Berislava Šipuša, sa sjajnim kineskim udaraljkašem Biao Lijem. No, osim orkestara, prva su dva dana obilježili i pijanisti.
Na zasebnim koncertima Katarina Krpan i Vlasta Gyura svirale su Ligetijeve etide, Damir Gregurić Treću sonatu Pierrea Bouleza, a duo što ga čine Bruno Vlahek i Dubravka Vukalović Messiaenove “Vizije amena”. A nakon hipnotičke izvedbe Stockhausenove “Mantre”, beogradski pijanistički LP duo Sonje Lončar i Andrije Pavlovića i na svom drugom koncertu u maloj dvorani Lisinskog pokazao se senzacionalnim otkrićem hrvatskoj publici, svirajući odabrane i redom vrhunske skladbe Johna Adamsa, Mauricija Kagela, Vladimira Pejkovića, Božidara Obradinovića, Kima Helwega i našeg Anđelka Klobučara.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....