ZAGREB - Najveći prorok našeg doba bio je Andy Warhol. Predvidio je kult slavnih, plastične operacije, reality showove, internet dating...
Da je živ, danas bi mu bilo po svojoj prilici dosadno, pokazuje francuska književnica Cécile Guilbert u svojoj knjizi “Warhol Spirit”, u Hrvatskoj objavljenoj u izdanju Sandorfa.
Ta se knjiga samozatajne 47-godišnje autorice profinjenih crta lica, smatra jednom od najvažnijih napisanih o Warholu. Ona je karijeru počela pišući govore za francuske političare, a sa 33 godine odlučila se za promjenu karijere.
Warholizirani svijet
- Prva mi je knjiga koju sam napisala bila dosadna, pa sam odlučila pisati o pojedinim ličnostima. Kada sam napokon došla do Warhola, to je bilo to - kaže Guilbert.
Njezina knjiga ostavlja dojam kako je današnji svijet potpuno warholiziran. - Warhol je bio jako napredan u svojim predviđanjima. Današnje je vrijeme puno više warholijansko nego što je bilo kada je živio.
Bio je prvi umjetnik koji je bio slavan, danas u globaliziranom svijetu to je norma. Sigurno ne bi bio iznenađen televizijskim reality showowima jer je stalno snimao ljude u svojoj Tvornici. Producentima reality showa iznio je ideju za emisiju u kojoj bi njegovu svakodnevnicu snimali 24 sata dnevno, no nisu ju smatrali isplativom. Rečenicom “Svi će veliki trgovački lanci postati muzeji, a svi će muzeji postati veliki lanci” predvidio je i pojavu slavnih arhitekata koji rade građevine za poznate modne marke.
Leonardo cipela
No čak ni Warhol nije mogao predvidjeti razmjere razvoja trendova koje je uočavao, čak ni kada je u pitanju bio njegov bliski prijatelj Karl Lagerfeld.
- Jačanje Lageferdova utjecaja prestalo je impresionirati Warhola kad je shvatio da će on ostvariti njegovo proročanstvo odbijanjem da se zadrži samo na kreiranju odjeće, kako bi proširio carstvo mode na cijelu kulturu - kaže Guilbert koja, osim na Lagerfelda, istražuje i Warholov utjecaj na Breta Eastona Ellisa.
Warhol nije čitao Ellisa, ali je bio na predstavljanju knjige “Manji od nule”, taj je naslov smatrao genijalnim. Jedan ulomak iz “Američkog psiha” i izvješće Warholova magazina Interview s večere na Eastonovoj promociji u Pearlsu gotovo su identični.
- I sama sam se iznenadila kad sam našla tako slične odlomke iako Ellisov rad dobro poznajem i uvijek mi se činilo da je na njega utjecao stil Interviewa: šuplje rečenice, blazirane primjedbe, popis ljudi i modnih marki... - kaže Guilbert koja u mjerenju Warholova utjecaja ide toliko daleko da ga uspoređuje s Leonardom da Vincijem. - Mislim da bi neke ljude mogla šokirati ta usporedba, no Leonardo je znao sve o svom vremenu. Bavio se slikarstvom, astronomijom, matematikom...
Warhol je u svoje vrijeme znao sve o fotografiji, grafici, modi, industriji filma... Andy je u svoje doba bio što Leonardo u svoje: svestrani čovjek pun genijalnih predosjećaja. No, pogledajte brojne usporedbe: zvali su ga Leonardo da Vinci cipela, juhu Campbell Mona Lisu modernog doba, Warhol je imao seriju djela inspiriranu Da Vincijevom “Posljednjom večerom” - tvrdi autorica.
Smetaju joj česti stereotipni prikazi Warhola kao karizmatičnog autora, a knjiga “Warhol Spirit” njeno je nastojanje da ga oslobodi iz ladica u koje ga guraju: - Obično se objavljuju samo velike Warholove slike i ispod citati.
Vremenska kapsula
Najčešće oni citati koje je rekao nekom novinaru kad bi se dosađivao ili mu pitanje nije sjelo. Moja se knjiga zasniva na tome što je govorio, a ne naslikao. U izjavama koje je davao ozbiljno, Warhol je bio konzistentan. Taj je aspekt zanemaren samo zbog njegove osobnosti.
Istražujući Warhola dobila je uvid u 10 posto njegove Vremenske kapsule u Pittsburghu, kutija u koje je 1968. počeo spremati sve svoje materijale a onda ih zapečatio. - Razmišljao je da proda sve za milijun dolara. Neke su kutije otvorene, ali dio je još nedostupan i zapravo ne znam zapravo zašto. To je dosta čudno. Sigurna sam da imaju još puno toga za reći što ne znamo o njemu - zaključuje Cécile Guilbert.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....