MREŽA ZA MLADE

Zvijezde hit mreže savjetuju roditelje - Što kada vas dijete pita: ‘Mama, smijem li na Tik Tok?‘

Tik Tok
 Profimedia/privatna Arhiva (kolaž)
Tik Tok je lani usred najžešće pandemije oborio novi rekord. Njihova mobilna aplikacija prešla je 2 milijarde skidanja

Tik Tok je lani usred najžešće pandemije oborio novi rekord. Njihova mobilna aplikacija prešla je 2 milijarde skidanja. Nikad više izoliranih tinejdžera nije pohrlilo na mrežu kao tada. U 90 dana njih 315 milijuna na Tik Toku otvorilo je novi profil. Jedan od njih pet je mlađi od 15 godina.

Službena brojka korisnika u Hrvatskoj još ne postoji, ali svakog dana na njemu je najmanje 200 tisuća Hrvata, kaže nam Andrea Kučiš, koja je s Velimirom Grgićem napisala prvu knjigu na svijetu o toj popularnoj aplikaciji pod naslovom "Tik Tok Book".

Tik Tok mnogima je nerazumljiv, osim možda generaciji Z (rođeni između 1995. i 2007.) koja je odmah prihvatila koncept: kratki vertikalni video isječci od 15 do 60 sekundi, brojni izazovi, plesovi, glazbeni i plesni hitovi...

image
Tik Tok Book

Pustite klince na miru

Poučak je jednostavan, kaže Gloria Berger (21) najpraćenija naša youtuberica, koja je na TikToku u 18 mjeseci skupila preko 137 tisuća pratitelja.

- Uvijek moraš biti ukorak s trendovima ako misliš ostati u trendu, objašnjava dodajući kako uz silnu zabavu i kreativnost ova mreža krije brojne zamke.

- Puno više mržnje širi se na TikToku nego na YouTubeu. To je aplikacija na kojoj će 50 posto ljudi pratiti trendove i zabavljati se, a 50 posto će hejtati. Na TikToku je lakše dobiti preglede, drukčiji je algoritam, lakše se probiti, ali ima i puno više ismijavanja - kaže Gloria. Objašnjava da su tamo aktivne tri vrste tinejdžera - oni koji snimaju samo za sebe, oni koji se žele probiti i postati popularni i vrsta koja hejta.

- Zamolila bih te koji hejtaju da to ne rade. Puno djece ima pristup TikToku, snimaju video, treba ih pustiti na miru. Mene hejtanje ne dira, ali ako si početnik, to te zna pogoditi. Počinje zezanje u društvu i u školi - upozorava mlada influencerica.

Smatra da bi roditelji trebali više pratiti što im djeca objavljuju.

- Npr. Whap dance, koji je vrsta twerkanja, bio je jako popularan trend. Meni je znalo na TikToku doći puno videa gdje to rade djevojčice od devet godina.

image
Gloria Berger
Danijel Bartolic/Cropix

Svako toliko na TikToku se pojavljuju opasni izazovi koji su, često, i opasni za život. Posljednji je Blackout challenge u kojem je cilj doslovno gušiti se do nesvijesti. Desetogodišnja djevojčica iz Italije početkom godine ugušila se pokušavajući izvesti upravo taj izazov. No to je tek jedan u nizu opasnih izazova. Lani je zloglasan bio video namjernog ozljeđivanja prijatelja prilikom skoka u vis, a strani mediji upozoravali su kako se mladima pretjerano oglašavaju plastične operacije pa čak i karteli koji ih u video isječcima privlače luksuzom i lagodnim životom.

Talijanska regulatorna agencija za privatnost podataka nakon svega je naložila videoaplikaciji TikTok da blokira račune svih korisnika u Italiji čiju dob ne može provjeriti. U priopćenju stoji da, iako se TikTok obvezao na zabranu registracije za djecu mlađu od 13 godina, ipak je bilo lako zaobići to pravilo.

Gloria je svjesna tih opasnosti.

- Svoj život ne smijete dovoditi u opasnost jer želite biti u trendu. Moeš plesati na TikToku, ne moraš se dovoditi u opasne nezgode. Mladi moraju biti svjesni tko ih gleda, a to su druga djeca pa mislim da bi trebao postojati kolektivni bonton na TikToku. Jer sve djeca što tamo vide, misle da je kul.

Influencer Marko Vuletić (21) opasne izazove ignorira, blokira i odmah prijavljuje. Kaže da TikTok, srećom, brzo reagira na prijave i uklanja neprimjerene sadržaje.

- Neki izazovi krenu od stranih pa naši kopiraju. Smatram da objave trebaju biti pozitivne, ove loše stvari su kratkotrajni bum i dugoročno ništa dobro ne nose. Moj savjet tinejdžerima je da budu svoji i da nemaju neke preveliku želju za slavom. Nema potrebe za dramama.

image
Marko Vuletić
Privatna arhiva

On je TikTok instalirao prije tri godine, ali u početku je i njemu bilo nejasan. Gledao je, k aže, druge, kopao po aplikaciji i sada ima 140.000 pratitelja. Većinom gleda druge, a na svoj feed stavlja objave tek povremeno, ne tako često kao na Instagram i YouTube.

- Klijent ponekad želi recenziju proizvoda, to često bude baš zabavan posao, a i prolazi izvrsno. Evo nedavno sam radio novi brand kokica, prošlo je jako dobro, bilo je pola milijuna pregleda - priča Marko.

Samo pozitivni komentari

Komentira ostale samo ako je nešto baš dobro. Govor mržnje ne primjećuje jer je, iskren je, predugo u tom poslu da bi mu to imalo smetalo. Na njegovu feedu nema hejtera. On ne bi nikome prije 15 ili 16 godine dao da se time bavi jer dotad, smatra, nisu psihički stabilni.

- Počeo sam sa 15 i bilo je situacija kad mi nije bilo svejedno. Srećom, imam super roditelje koji bi mi objasnili da ti ljudi nemaju pametnija posla pa bi me držalo 2-3 sata i prošlo.

image
Jakub Porzycki

Ivan Šimić, autor na Netokraciji, kaže nam da je i njemu nekada teško opisati TikTok.

- Mislim da je ovdje riječ o kombinaciji nečeg svježeg i novog što roditelji još ne razumiju, i činjenice da je lak za korištenje i uistinu zabavan. Može se zaista naći svega tamo pa je lako izgubiti se u gledanju videa.

Dodaje da kao i svaka društvena mreža koja je u trendu, i TikTok nosi prednosti za svima onima koji su eksponirani na njemu. Budući da je riječ o još prilično mladoj mreži, na njoj je relativno lako prikupiti dobre brojke, a ako ste malo kreativniji i date si vremena, lakše je postati influencer na TikToku nego na Instagramu.

Dokaz za to je Rafaela Seba (20) koja je postala poznata na Tik Toku, ali se na YouTubeu, unatoč pokušajima, nikada nije uspjela probiti.

- Prije TikToka triput sam snimala za YouTube, tj. pokušala sam snimati. Prvi put sa 14 godina, igrala sam videoigrice i imala možda 30 pregleda po videu. Drugi put u srednjoj školi, isto su me gledali samo ljudi iz škole. I onda sam i treći put pokušala na prvoj godini studija i gledali su me samo ljudi s fakulteta. To je dobar primjer da ne treba odustati od nečega što voliš jer sam oduvijek htjela nasmijavati ljude, kaže.

image
Rafaela Seba
Privatna arhiva

Na TikToku je godinu dana, a sada joj je on posao. Ima 275.000 pratitelja. Počela je iz zabave na kraju druge godine fakulteta Multimedije u Varaždinu.

- Meni odgovara jer imam 60 sekundi da nasmijem ljude. To je društvena mreža puna kreativnog sadržaja, i smiješnog i informativnog - kaže Rafaela. TikTok joj je dao mogućnost da stekne pratitelje i na Instagramu i na YouTubeu jer su je ljudi koji su ju pratili na TikToku tražili drugdje kako bi mogli vidjeti više njezina sadržaja.

- TikTok mi je omogućio apsolutno sve što sada imam u životu. Imam sreće što se mogu baviti poslom koji mi je ujedno i hobi - kaže Rafaela koja je zbog količine posla uzela pauzu na fakulteta, ali nije odustala. Roditelji su joj velika podrška.

Lažni profili

Rafaela kaže da je najvažniji savjet koji bi dala tinejdžerima da se ne obaziru na hejtere.

- Nek pročitaju komentar, nasmiju se od srca i odgovore hvala na pregledu. Ipak su hejteri pregledi i na njima možete jako puno zarađivati. To su nesretni ljudi koji su najglasniji iza lažnih korisničkih profila. Nemaju svoje ciljeve pa su ljubomorni. Samo radite što volite - poručuje.

image
Tik Tok - Andrea Kučiš, Rafaela Seba, Marko Vuletić, Gloria Berger
Profimedia/privatna Arhiva (kolaž)

Koliko god je TikTok društvena platforma puna zabavnog sadržaja i veselja, toliko postoje i opasnosti. I Rafaela kaže da bi roditelji trebali kontrolirati djecu do 14. godine, što prate, lajkaju i objavljuju.

- I ja se sa 20 nekad zaprepastim što sve postoji na toj mreži! Mi influenceri moramo njima dati do znanja da svi ti skečevi i izazovi mogu biti lažirani, to nije sve tako kako se čini. Tu je važna i uloga roditelja koji moraju znati što im djeca rade na internetu - napominje.

Prema izvješću Statista 2021., 32 posto korisnika ima od 10 do 19 godina, a 29 posto od 20 do 29. U prošloj godini zabilježen je i porast nešto starije publike.

image
Andrea Kučiš, autorica prve hrvatske knjige o TikToku
Privatna arhiva

- Prve TikTok zvijezde nisu bile iz klana Kardashian, Lopez i slično, nego klinci poput sestara D'Amelio, Loren Gray, Bella Poarch i mnogih drugih široj javnosti ne toliko poznatih, koje broje na desetke milijuna pratitelja i imaju trenutačno veću vojsku followera od najpoznatijih javnih osoba na svijetu - kaže Andrea Kučiš.

PSIHOLOGINJA TEA BREZINŠĆAK: ‘Internet je arena koja nesigurnog adolescenta lako potakne da učini nešto što inače nikad ne bi‘

"Iako drugim generacijama neke navike današnjih mladih mogu biti neobične, kada ih promotrimo kroz perspektivu potreba koje one zadovoljavaju, postaju nam mnogo bliže. Društvene mreže mjesto su gdje ostvarujemo iste one potrebe koje ostvarujemo i izvan njih - mladi se povezuju s drugima i traže potvrdu, prihvaćanje i podršku, istražuju svoj identitet i izražavaju se ili najčešće jednostavno traže zabavu, odmak ili bijeg od svakodnevice. U vrijeme pandemije, kada su njihovi kontakti i aktivnosti bili ograničeni, društvene mreže postale su jedno od rijetkih mjesta gdje im je sve to dostupno", pojašnjava veliku popularnost TikToka psihologinja Tea Brezinšćak iz Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.

To je svijet u kojem smo samo jedan klik udaljeni od još jednog pregleda, lajka ili pratitelja, koji u našem mozgu pokreću reakcije koje osjećamo kao zadovoljstvo, baš poput poruke prijatelja ili kockice čokolade. Istodobno, ono je i kratkog vijeka, zbog čega nas dugoročno ne ispunjava i može stvoriti potrebu da stalno tražimo još.

Mozak adolescenata jako snažno reagira na iskustva koja doživljavaju pozitivnima, preplavljujući ih uzbuđenjem i ugodnim emocijama, zbog čega su skloni traženju uzbuđenja i novih stvari, a ujedno i osjetljiviji na rizike društvenih mreža. U tom smislu, kaže psihologinja, mogli bismo ih usporediti s automobilom koji ima snažan motor i odličnu papučicu za gas, ali slabiju kočnicu. Stoga je u samoj prirodi adolescenata da se uključuju u ponašanja kojima pomiču granice, i to je nešto što je zajedničko svim generacijama u povijesti.

"Društvene mreže ponašanja pojedinog adolescenta mogu pomaknuti korak dalje nego što bi on sam bio spreman, osiguravanjem arene koja će ta ponašanja potkrepljivati. Na taj način adolescenti mogu biti potaknuti i na neka pozitivna ponašanja, kao što je prevladavanje nekih svojih strahova ili, primjerice, podrška potresom pogođenim područjima, ali se mogu izložiti i vrlo opasnim situacijama", ističe Brezinšćak.

Navodi da je jedan od primjera pozitivne upotrebe TikToka i aktualna pandemija u kojoj se on pokazao kao izvrstan medij za širenje informacija o očuvanju zdravlja, koji je iskoristila i sama Svjetska zdravstvena organizacija.

Djeca putem društvenih mreža mogu biti izložena sadržajima koji nisu primjereni dobi, ponašanjima vršnjaka koja ih mogu povrijediti ili čak kontaktu s odraslima koji mogu imati vrlo opasne namjere. Rizik je veći za djecu koja sama stvaraju i dijele sadržaj, a koja to nerijetko čine i daleko od očiju roditelja. Stoga je važno odgoditi početak korištenja društvenih mreža dok dijete ne bude spremno, a prve korake uz društvene mreže učiniti zajedno s roditeljima.

Važno je graditi odnos u kojem djeci jasno dajemo do znanja da smo tu za njih, da nam je važno da nam kažu ako ih nešto uznemirava, čak i ako se boje da su pritom sami u nečemu pogriješili, i da ćemo biti uz njih i pružiti im podršku, savjetuje psihologinja.

"Mnogi roditelji pitaju nas kako prepoznati da se nešto događa s njihovom djecom. Djeca koja imaju negativna iskustva na društvenim mrežama mogu pokazivati promjene u ponašanju, primjerice postati povučenija, potištenija i nesigurnija ili, pak, sklonija burnim reakcijama, češće se sukobljavati s roditeljima ili kršiti pravila. Može im biti teže koncentrirati se ili učiti, zbog čega mogu i popustiti u školi. Također mogu biti uznemirena kada dobivaju poruke ili stalno nervozno pogledavati mobitel. Budući da ove promjene mogu odražavati i niz drugih okolnosti, da bismo bili sigurni postoji li zapravo razlog za zabrinutost, važno je dati im do znanja da smo ovdje za njih i potaknuti ih na razgovor."

image
Loic Venance
SMRTONOSNI IZAZOVI

Skullbraker Challenge

Sudjeluju tri osobe poredane u liniji. Na početku skoče prva i zadnja osoba, a nakon njih ona u sredini. Kada ona odskoči, druge dvije zadaju mu udarce po nogama dok je još u zraku.

Throw It in the Air/Concussion Challenge

Skupina ljudi stoji u krugu pognutih glava. Jedan baci predmet u zrak, i nitko se u krugu ne smije pomicati dok objekt ne padne na nekoga.

The Penny Challenge

Zadatak izazova je ubaciti novčić između punjača i utičnice i snimiti što se događa.

The Cha Cha Slide Challenge

Tinejdžeri se voze u automobilu, a svaki put kada se čuje dio pjesme "slide to the left", vozač počne naglim pokretima okretati volan lijevo-desno, prelazeći iz jedne trake u drugu.

The Cereal Challenge

Izazov kaže da se u usta druge osobe usipaju pahuljice, nalije mlijeko, i onda jede sa žlicom kao iz posudice.

The Bright Eye Challenge

Uključuje miješanje izbjeljivača, sredstva za dezinfekciju, želea i kreme za brijanje u vrećicu. Zatim tu smjesu drže minutu na očnoj jabučici da promjeni boju.

The Pass Out Challenge

Tinejdžeri guše sami sebe, sve dok se ne onesvijeste.

image
Da Qing
SEDAM SAVJETA

1. Kako prepoznati da dijete sudjeluje u opasnom izazovu?

Ako je dijete uznemireno, nešto ga kopka, tužno je ili vrlo nemirno, to može ukazati da se sprema na neki neuobičajen korak. Razgovarajte s djetetom, bez osude, objasnite im dječjim jezikom da je gubitak života nepovratan i da nismo likovi u igrici koji imaju nekoliko života, nego samo jedan. Izazov odmah prijavite, podijelite informacije s drugim roditeljima.

2. Što napraviti ako mislite da je nečiji profil lažan ili opasan?

Desno od profilne fotografije stisnite tri točke i ponudit će vam prijavu (report). Možete odabrati hoćete li prijaviti račun ili sadržaj. TikTok vrlo brzo reagira na prijave. Objasnite djetetu da s nepoznatima ili starijima ne komunicira i ne dijeli svoje privatne podatke, posebno ne adresu ili školu koju pohađa.

3. Kako prepoznati uznemirenost djece?

Djeca mogu lošije jesti i spavati, biti dekoncentrirati, često pogledavati u svoj mobitel potajno, popustiti u školi. No, to su ponekad i uobičajeni znakovi puberteta i odrastanja pa je bitno nadzirati situaciju i po potrebi pitati stručnu osobu za savjet.

4. Kako dijete nagovoriti da vam pokazuje sadržaj s TikToka?

Djeci to izgleda kao kad od nas netko traži da mu pokažemo svoj dnevnik. Bitno je stvoriti međusobno povjerenje i ponekad škicnuti u ekran kad dijete ne gleda. Naravno, ako nema tajnu šifru. Ne osuđujte ga.

5. Tko smije koristiti TikTok?

TikTok ne bi smjela koristiti djeca mlađa od 13 godina, ali u praksi to ne funkcionira jer često daju lažnu godinu rođenja.

6. Kako TikTok štiti mlađe tinejdžere?

Za djecu od 13 do 15 godina postoji zaštita - samo prijatelji i pratitelji mogu vidjeti njihove snimke. Također, mogu birati tko može komentirati između dvije opcije - prijatelji ili nitko.

7. Kako dijete može napraviti račun sigurnijim?

U postavkama otvorite Privatnost i sigurnost i isključite mogućnost Dozvolite drugima da me pronađu (Allow Others to Find Me). Račun stavite na privatne postavke, što znači da će videosadržaj moći gledati samo oni kojima korisnik to dopusti. Također, uredite publiku koja će moći komentirati, reagirati i slati poruke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 00:40