Nakon glumica Mile Elegović, Sanje Vejnović i Nadije Cvitanović te glazbenica Ane Rucner i Gine Victorije Dajmanović, novo zaštitno lice brenda DeLight postala je Jelena Lešić. Lijepa HTV-ova voditeljica snimila je modnu kampanju nastalu u centru Zagreba, predstavivši vrlo ženstvene DeLightove modele ispred fotoobjektiva Matee Smolčić Senčar. S dizajnerom Ivanom Friščićem koji stoji iza ovog brenda razgovarali smo o njegovoj modnoj viziji za predstojeću sezonu, kampanji, ali i sasvim konkretnim problemima koju je korona donijela i industriji kojoj pripada.
Što donosi nova kolekcija DeLighta?
- Naša jesenska kolekcija je zapravo hommage nekim minulim vremenima u kojima se cijenila kvaliteta i izvrsnost kroja; vremenima u kojima su tkanine kaputa bile prirodne i koje su grijale - znači da su uz onu estetsku, ispunjavale i svoju osnovnu ulogu, a to je da kaput služi svrsi. Jesenska je kolekcija svojevrsna potvrda klasike kojoj smo dosljedni i u kojoj smo vični, dokaz da kvaliteta izrade i tkanina nikada neće izaći iz mode. Kada govorim o svojim kolekcijama, uvijek sam nekako zadovoljniji jesenskim, odnosno zimskim kolekcijama. One su uvijek slojevitije, zanimljivije, i na koncu daleko kompleksnije, ispunjene teškim tkaninama koje se lijepo kombiniraju i funkcioniraju zajedno. Mi smo poznati po našim kaputima koji su napravljeni od sastava koje koriste najprestižnije svjetske dizajnerske kuće - od mješavina vune, kašmira, mohera, alpake i devine dlake do kaputa od sto posto kašmira koji radimo ove sezone prvi put. Kaputi su, uz odijela, naše najjače "oružje". S druge strane u našoj zimskoj kolekciji imamo naravno i nezaobilazna odijela, koja ove sezone izrađujemo sa pallazzo hlačama ili hlačama mrkva kroja od hladne vune ili mješavine vune i viskoze ili vune i svile. I treći dio naše aktualne kolekcije jesu svilene haljine u nekoliko modela - od košulje haljine preko maksi svilene haljine i još nekoliko modela koji nisu uspjeli ući u kampanju.
Što vam je bila inspiracija?
- Inspiraciju za sve svoje kolekcije crpim iz svakodnevnice, načina života svojih klijentica i situacija u kojima se one nalaze ili situacija koje mi opisuju. Često se dogodi da me upravo klijentica koja dođe u trgovinu odjevena u neki odličan komad ili koja traži nešto drugačije, inspirira ili mi da ideju za neki novi model haljine ili kaputa. Inspiracija mi nikada, kao kod većine dizajnera, nije neka jasna i konkretna, opipljiva. Moj kreativni proces je znatno drugačiji od onog uvriježenog ili napisanog u postulatima modnih škola. Nikad ne krećem od samog komada, već od žene koja će taj komad nositi i kako će se u njemu osjećati.
Što ste željeli dočarati novom kampanjom?
- Novom kampanjom smo nastojali pokazati kako naši komadi nisu oklop, već komadi u kojima se može slobodno kretati, u kojima je svaka žena slobodna, iako je odjevena u komade koji spadaju u strogu formu. Stoga su fotografije snimane u pokretu, u pozama koje možda nisu svakodnevne ili će se odjeća tako nositi. Ulice Zagreba sam odabrao i s toga da damo maleni hommage gradu u kojem živim i gradu koji je zajedno sa svima nama preživio stravičan potres i koji nas je obilježio za sljedećih nekoliko godina, a možda i desetljeća.
Kako nastaju vaši modeli?
- Svaki komad prolazi dug put od ideje do finalnog modela. Prije svega radi se skica prema kojoj se izrađuje konstrukcija. Kada je konstrukcija završena, izrađujemo prvi model, koji se provjerava i isprobava. Ukoliko postoje neke preinake, konstrukcija se prilagođava njima i kada se to završi, ponovno se šije novi model. Prije same proizvodnje model nose neke od mojih klijentica ili prijateljica kako bismo bili sigurni da je u potpunosti funkcionalan. Tek tada, kada sam siguran da je sve savršeno, krećemo u gradaciju i proizvodnju. Pronalazak tkanina je također jedan od faktora kod razrade modela - kupujem ih gotovo isključivo u Italiji i moraju biti prirodnog porijekla i vrhunske kvalitete, jer naši komadi moraju trajati i služiti svojoj svrsi, a ne samo biti ukras koji neće imati ni jednu drugu svrhu. DeLight zastupa koncept održive mode, koncept "slow fashiona" prije svega. Također, mi ne radimo velike serije i naše se proizvedene serije prodaju unutar sezone, a vrlo često ni ne dočekaju kraj sezone što nas svrstava u ekološki održive brendove i s aspekta neuništavanja gotovih komada i negomlilanja viškova. Kod krojenja svakog komada smo se usavršili do te mjere da otpada gotovo i nema - pokušavamo uklopiti svaki i najmanji dio kako bi se izbjeglo bacanje tkanine i zagađivanje okoliša. Finalni su proizvodi proizvedeni u Hrvatskoj, što u malenim proizvodnjama s kojima surađujemo, što u vlastitoj izradi.
Imate li omiljeni ženski odjevni predmet koje volite kreirati?
- Najveći izazov, a samim time i zadovoljstvo mi predstavlja dizajniranje novog modela odijela jer je to uvijek znatan posao i ima izuzetno mnogo parametara koji se moraju posložiti kako bi ono bilo savršeno. Naročito iz razloga što mi radimo odijela od prirodnih tkanina, prvenstveno hladne vune s malenim udjelom elastičnih vlakana i kod takvih tkanina nema mjesta pogrešci.
Što je s muškom modom? Ima li šanse da se u vašoj kolekciji jednom nađu i odjevni komadi i za njih ili su vam muškarci neinspirativni?
- Muška je moda posebna priča, barem u mojem slučaju. Po pravilima struke, tu postoje mnogobrojnije zakonitosti nego kod ženske mode, a kako sam ja po prirodi perfekcionist, ne mogu napraviti nešto tek toliko da bih to napravio, tako da vjerujem da ću još malo pričekati sa muškom kolekcijom, naročito kad govorimo o odijelima. S druge strane mi radimo muške kapute, ali isključivo po narudžbi i uglavnom za supruge naših klijentica. To je dio gdje DeLight dobiva i svoju mušku inačicu, ali za kolekciju koja će biti raspoloživa u trgovini će se trebati još malo pričekati.
Kako moda kotira u doba covida? Je li vam naštetila korona, što kažu vaše kolege i na koliko razumijevanje, podršku ste naišli od države i lokalne zajednice?
- Pandemija koronavirusa je naštetila svima u modnoj industriji i svatko tko kaže suprotno, jednostavno ne govori istinu. Bili smo zatvoreni dva mjeseca, trgovina nije radila i sve je to oštetilo brend, smanjilo prihode. Ali kako smo mi mali brend koji nema veliki tim, uspjeli smo se prilagoditi i minimalizirati troškove, ali s druge strane nismo smanjili kvalitetu, već smo se, dapače, fokusirali na to da kvaliteta bude na još višem nivou. Žene su se nakon otvaranja u svibnju bojale kupovati, minimalizirale su potrebu za novom odjećom što od straha od trošenja novaca, što od toga da im ona nije trebala jer su dobar dio godine radile od kuće. Ali nekako se nakon ljeta sve polako počelo buditi i žene su se polako vratile svojim navikama, pa su počele tražiti i nove komade za predstojeću sezonu. Naravno, to bi uvijek moglo biti bolje, ali ovo je period u kojem treba preživjeti i ostati optimističan. Mislim da bismo u ovim vremenima trebali posebno voditi brigu o tome da kupujemo hrvatsko, jer svaka kuna potrošena kod domaćih proizvođača zadržava radna mjesta. To trebamo još više osvjestiti. Smatram da bi se HGK tu trebao puno više angažirati, puno više pomagati svima nama jer smo mi svi hrvatski proizvođači. Ja osobno nisam dobio nikakvu stvarnu podršku s njihove strane, a njihove društvene mreže (u najmanju ruku) mogu pomoći svima nama a ne samo nekima. Naravno, deklarativna podrška postoji, ali mislim da bismo svi trebali biti u fokusu i zastupljeni jednako jer nas nema na stotine. S druge strane, Vlada je učinila što je smatrala da je najbolje i pomogli su nam sa plaćama, ali smatram da tu ima još prostora, naročito po pitanju poreznih rasterećenja, jer u ovim izazovnim vremenima to nam nikako ne olakšava situaciju. No, ja bih bio najsretniji da nam pomoć Vlade ni nije potrebna i da možemo zaraditi dovoljno za svoje obveze. Zato, apeliram na sve u svoje ime, i ime svojih kolega, kupujmo hrvatsko, jer je to jedini način da prebrodimo ova izazovna vremena.