EKSKLUZIVNO

Vozili smo najbržeg Elfera - Porsche 911 GT2 RS!

Broj 4711 označava slavnu kolonjsku vodu, 380 najveći putnički zrakoplov, 90-60-90 priziva sjećanje na zanosnu Marilyn Monroe, a po broju 911 poznaje se, po mnogima, najbolji sportski automobil na svijetu - Porsche 911

Broj 4711 označava slavnu kolonjsku vodu, 380 najveći putnički zrakoplov, 90-60-90 priziva sjećanje na zanosnu Marilyn Monroe, a po broju 911 poznaje se, po mnogima, najbolji sportski automobil na svijetu - Porsche 911. Zvani Elfer. Već osnovni sa 345 KS pruža erupciju užitka, a što sve nudi najsnažniji, GT2 RS sa 620 KS, upoznali smo na trkaćoj stazi blizu Baden Badena. Među 40 probranih novinara iz cijelog svijeta imali smo prigodu voziti novi dragulj iz Zuffenhausena, kojeg njemački stručnjaci uporno i filigranski bruse od 1963., kad je predstavljen prvi model.

Da se radi ultimativnom cestovnom bolidu, vidi po 19-colnim naplacima, iza kojih se kriju karbokeramički diskovi, gumama-valjcima, povećanim otvorima za zrak, podnici približenoj podlozi za dva centimetra... U pravom je trkaćem stilu dorađena unutrašnjost, sa školjkastim sjedalima i zaštitnim okvirom od čeličnih cijevi. Ručni mjenjač sa šest stupnjeva preuzet je iz trkaćeg modela GT1, jer je 30 kg lakši i brutalniji od automatiziranog PDK s dvostrukom spojkom.

Kako bismo mogli upoznati njegovu dušu, isključili smo ESP i traction control, pritisli spojku, ubacili u prvu i nagazili gas do kraja. Okretaji su porasli do 4000/min, kad se uključio limitator, jer omogućavaju najbolji start. Bokserski 6-cilindraš s dva turbopunjača tada ispušta zvuk nalik paljbi iz automatske puške. Popuštanjem sklopke rafal se prekida, a slijedi erupcija iznimne snage na stražnjim kotačima. Inercija nas je priljubila uz sjedalo, kao da sjedimo u lovcu-bombarderu na uzletnoj stazi. Stotku smo uhvatili u 3,4 sekunde, a u manje od deset, i nakon tri šaltanja, kazaljka je preletjela 200. O kakvoj se spravi radi, govori podatak da je brzina elektronički ograničena na 330 km/h, a bez blokade Elfer bi poletio do blizu 350. Kako bi pri tim brzinama ostao na kotačima, brine veliki spojler, odnosno obrnuto okrenuto krilo, koje osigurava velik downforce.

Vožnja je naglašeno uzbudljiva u zavojima, gdje se nabildani i sniženi Elfer lijepi za asfalt i prolazi poput bolida Formule 1. Za sve je zaslužna snaga povećana za 90 KS i masa smanjena za 70 kg, u usporedbi s običnim GT2, čime je postignut omjer mase i snage od samo 2,2 kg/KS! Kakve su mogućnosti ovog brutalnog sportaša u civilnom odijelu, pokazuje rezultat koji je postavio na glasovitoj stazi Nordschleife. Nakon 20,8 km vožnje, štoperica se zaustavila na 7:18, što je za čak 14 s prije nego sa 911 GT2.

Da ne bi bilo zbrke, treba objasniti da je GT oznaka najsnažnijih 911. Logika brojeva je kao u Formuli: GT1 je ultimativan, trkaći model, koji nije predviđen za tržište, GT2 je nešto ublažen, kako bi se mogao prodavati, a GT3 je još malo pitomiji, odnosno manje divlji. Postoje dvije razine modela 911, atmosferska i turbo, obje naravno sa 6-cilindarskim bokserskim motorima, hlađenim tekućinom i smještenim iza stražnje osovine.

Prva razina počinje osnovnim 911 sa 3614 ccm i 345 KS, slijedi 911 S sa 3800 ccm i 385 KS, potom 911 GT3 sa 3797 ccm i 435 KS, a na vrhu je 911 GT3 RS, kojemu je snaga podignuta na 450 KS. Druga starta modelom 911 Turbo sa 3800 ccm i 500 KS. Koristi jedan turbopunjač i dva intercoolera, a zanimljiv je kao prvi benzinac sa zakretnim krilcima statora turbine (VNG). Naime, turbopunjač benzinskih motora zagrijava se i iznad 1000°C, pedesetak stupnjeva više nego kod turbodizelaša i za to su potrebni keramički dijelovi, kako zakretni mehanizam ne bi izgorio. Iznad njega je 911 Turbo S sa 530 KS iz 3800 ccm, a ta se dva modela isporučuju samo s pogonom 4x4. GT2, kao pravi sportaš, ima stražnji pogon, a jednakih 530 KS razvija iz manje kubika (3600 ccm), ali s dva VNG turbopunjača.

Točka na i je model GT2 RS sa 620 KS, kakvog smo testirali, kojemu je tlak prednabijanja povećan sa 1,4 na 1,6 bara. Kuru mršavljenja prošli su brojni dijelovi. Zamašnjak je upola lakši, što znači osam kilograma manje te brži i spontaniji odziv na gas. Ispušni je sustav od titana, olakšan za devet kilograma. Usisna grana, koja je kod GT2 aluminijska, izrađena je od plastike ojačane ugljičnim vlaknima, što masu smanjuje za dodatna tri kilograma. Na mjestima stražnjeg stakla i malih bočnih je poliakril, čime se uštedjelo četiri kilograma. Poklopac prtljažnika, od karbonskih vlakana, smanjuje masu za 2,5 kilograma, a od tog su materijala i prednji blatobrani, što donosi pet kilograma minusa. Olakšana su i sjedala. Ako to nije dovoljno, može se doplatili litij-ionski akumulator mase 5,5 kg, umjesto olovnog od 16 te naručiti i verzija bez klime i audio sustava, čime se štedi 17 odnosno šest kilograma.

U svakodnevnom prometu, iza volana Porschea 911 GT2 RS, vozač se osjeća kao da nije u istom vremenu i prostoru s ostalima na cesti, premda dobar balans motora omogućava i vožnju u laganom ritmu. Ali na pritisak gasa, u svakom stupnju, slijedi udarac u leđa i brutalno ubrzanje. Opruge, amortizeri i karbonski diskovi preuzeti su od trkaćeg GT3 te je Elfera moguće ukrotiti i na najvećim brzinama, a reakcije su potpuno predvidljive. Teško je ocijeniti je li uzbudljivije ubrzanje ili kočenja, jer se podjednako oštro pritisak osjeća na leđima i prsima.

Sve je upotpunjeno atraktivnim zvukom i potmulom grmljavinom iz ispušnih cijevi. Da, to je auto za vozače čijim žilama protiče kerozin i koji žele biti među sretnih petsto, koliko će biti izrađeno primjeraka. U Njemačkoj će za njih trebati izbrojiti 237.578 eura, pa je šteta što s našim trošarinama cijena leti u nebo...

140

Željko Purgar bio je među 40 novinara iz cijelog svijeta, koji su na stazi blizu Baden Badena imali priliku voziti top-gun iz Zuffenhausena

S TRKAĆE PISTE BA CESTU

Za automobil, kojemu je najveća brzina elektronički ograničena na 330 km/h, može se odabrati i poseban litij-ionski akumulator, s masom od samo 5,5 kilograma. Opruge, amortizeri i karbokeramički diskovi preuzeti su iz trkaćeg modela GT1, a vozač u vožnji može birati dva stupnja tvrdoće amortizera.

VIŠE KONJA, MANJE KILOGRAMA

Prvi Porsche 911 GT2 predstavljen je 1993., kako bi dosegao homologaciju za trkaći razred GT2. Imao je 430 KS i zračno hlađenje te je 1998. pojačan na 450 KS. Model druge generacije dobio je hlađenje tekućinom i 462 KS, a potom je pojačan na 483 KS. Svi su modeli, od početka, zadržali stražnji pogon.

RELIJAŠKA LEGENDA

Walter Röhl, dvostruki svjetski prvak u reliju, već je dulje vrijeme probni vozač i svojevrsni ambasador automobilske kuće iz Zuffenhausena. Na čuvenoj stazi Nordschleife, u verziji RS, popravio je svoje vrijeme postignuto sa 911 GT2 za čitavih 14 sekundi, potvrdivši izvrsne karakteristike novog modela.

115

Tehničke karakteristike

Motor benzinski, biturbo, 6 cil. bokserski

Obujam 3600 ccm

Snaga 456 kW (620 KS) pri 6500/min

Okr. moment 700 Nm pri 2250 – 5500/min

Pogon na stražnje kotače

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
27. studeni 2024 15:56