Puno toga mi bude nejasno kod formiranja cijena, ali zube gotovo svaki put slomim kod pokušaja razumijevanja efekta koji na svijet imaju promjene cijene benzina.
Čim krenu rasti, zavlada panika kao da prijeti tsunami.
Najhrabriji na benzinskim pumpama satima stoje u redovima kako bi dohvatili posljednje litre po staroj cijeni.
Ugrađuju se plinovi.
Nabavljaju bicikli.
Sa suzama u očima slušaju zlokobne riječi televizijskih spikera.
A onda danima nakon prvih najava stanu slagati računice i zbrajati - što bi to još dodatno moglo poskupjeti.
Pa malo dignu cijenu hrane.
Skoči i kava u kafićima.
Poskupe cijene avionskih karata.
Ništa od navedenog, naravno, ne vrijedi kad je situacija obrnuta.
Sjećate li se itko od vas situacije da je mineralna u vašem kvartovskom kafiću pojeftinila jer je dostavljač Pero benzin u svoj kombi natočio za deset lipa manje po litri?
Ili da je vaša omiljena kurirska služba, zbog stabiliziranja tržišta nafte i benzina, ukinula famozni dodatak za gorivo koji su privremeno uveli dok su onomad cijene na svjetskim tržištima divljale?
Ne sjeća jer se to nikad nije dogodilo, a po svemu sudeći - niti se neće dogoditi.
Riječ je o naknadi (na engleskom ona glasi “fuel surcharge”) koju su dostavne službe na mala vrata počele uvoditi uz obrazloženje “korekcije cijena” na koje su im nepovoljno utjecale česte turbulencije na tržištu nafte i goriva.
- Dodatak za gorivo naplaćujemo od lipnja 2004. godine, iako već od samog početka 2002. cijene goriva na svjetskom tržištu bilježe dramatičan, kontinuirani rast. Budući da smo jedan od najvećih prijevoznika na svijetu koji se koristi svojom vlastitom flotom aviona, kamiona i dostavnih vozila, rast ovih cijena ima direktan utjecaj na naše poslovanje - pojasnila je direktorica DHL Expressa Srebrenka Saks.
Izračun tog dodatka, kad je u pitanju DHL, formira se na temelju mjesečnih prosječnih cijena US Gulf Coast kerozina, mlaznoga goriva, koju objavljuje američki Department of energy, a njegova primjena, pojašnjava Saks, zaostaje dva mjeseca.
- Na primjer, prosječna mjesečna cijena goriva u siječnju koristi se za određivanje visine nadoplate u ožujku. Razlog tomu je kasnija objava prosječnih cijena za prethodne mjesece - poručuju za Jutarnji iz DHL-a.
I dok je njihova cijena ovisna o američkim izračunima, praksa pokazuje kako je pojam “dodatka za gorivo” prilično rastezljiv, da ne kažemo “netransparentan” u definiranju.
Pokazuje to i primjer Hrvatske pošte koja također poznaje pojam dodatka za gorivo, i to od 2012. godine, kad ga je uvela.
Ipak, tijekom posljednjih pet godina ova ga je državna institucija primijenila samo u slučaju dvaju korisnika.
- Naplata naknade za gorivo je mogućnost, a koja se dogovara između korisnika i HP-a, a sukladno ostalim uvjetima konzumacije usluge. Dakle, isključivo u dogovoru, a kako uz tu uslugu korisnik ne bi bio niti u povoljnijem, niti u nepovoljnijem položaju od ostalih korisnika - pojašnjavaju iz Hrvatske pošte, ne otkrivajući pritom koliko taj dodatak iznosi.
Općenito, naknada prilično varira od kurira do kurira, a većina tvrtki u svojim si je uvjetima poslovanja ostavila mogućnost da iznos ove naknade mijenja kako se mijenja i cijena goriva.
Kad je u pitanju DHL, dodatak za travanj ove godine iznosi 13 posto te se naplaćuje na sve usluge prijevoza, u ožujku je bio nešto niži i iznosio 12,75 posto, a u veljači je bio definiran na 12,50.
Overseas Express definirao ga je pak na iznos od 7,50 posto na usluge, a DPD grupa, od početka ove godine, na pakete naplaćuje dodatak od šest posto.
Dobra vijest jest da istraživanja pokazuju da dodatak na gorivo kroz godine pokazuje tendenciju pada s padom cijena benzina, ali nigdje na vidiku nema najave njegova eventualnog ukidanja, kao niti obrazloženja na koji bi se način cijena benzina morala stabilizirati da se dostavljači pristanu odreći naknade.
- Ovaj dodatak za gorivo bit će periodički revidiran u odnosu na vanjske uvjete i ako dođe do stabiliziranja na svjetskom tržištu, isti će odmah biti ukinut - poručuju iz DHL-a.
Da bi stvar bila još apsurdnija, praksu naplate dodatka na gorivo uvele su čak i manje dostavne službe koje, ironije li, uopće nemaju svoj vozni park, nego pakete dostavljaju uz pomoć kooperanata.
- Da, nemamo svoj vozni park za međugradske vožnje, ali naplaćujemo dodatak na gorivo od pet posto. To je praksa sa svim dostavljačima - kažu u jednoj zagrebačkoj “dostavljačnici”.
To je ono kad žaba vidi da se konji kuju pa i sama digne nogu.
Imate prijedlog za Veliku škrticu? Pišite na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....